آینده شغلی فیزیک پزشکی

آینده شغلی فیزیک پزشکی ؛ پردرآمد یا صرفا رشته‌ای علمی و جذاب؟

بازار کار فیزیک پزشکی و آینده شغلی فیزیک پزشکی، اولین مسئله‌ای است که ذهن علاقمند به این رشته را مشغول می‌کند! چون رشته فیزیک پزشکی، یک علم میان رشته‌ای است و جواب این سوال که “فارق التحصیلان رشته فیزیک پزشکی به چه کاری مشغول خواهند شد؟” بسیار مبهم است!

اما نگران نباشید. در این مقاله به صورت کامل توضیح خواهم داد که شغل فارق التحصیلان فیزیک پزشکی چیست و فردی که مدرک فیزیک پزشکی دارد، در چه مراکزی می‌تواند مشغول به کار شود.

همانطور که در مقاله “معرفی رشته فیزیک پزشکی” توضیح دادیم، این رشته گرایش‌های مختلفی دارد. به صورت خلاصه گرایش‌های رشته فیزیک پزشکی عبارتند از: تصویربرداری پزشکی، پزشکی هسته‌ای، رادیوبیولوژی، رادیوتراپی، فیزیک بهداشت، کاربرد لیزر در پزشکی

دانشجویان بعد از قبولی در مقطع ارشد فیزیک پزشکی، گرایش مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. در ادامه توضیح خواهیم داد که شغل رشته فیزیک پزشکی در هر گرایش به چه صورت است.

آینده شغلی رشته فیزیک پزشکی به چه عواملی بستگی دارد؟

موقعیت شغلی فیزیک پزشکی به عوامل مختلفی بستگی دارد. اولین عامل، گرایشی است که انتخاب می‌کنید. قطعاً شغل فیزیستی که در گرایش رادیوتراپی تحصیل کرده با فردی که گرایش پزشکی هسته‌ای داشته، متفاوت است.

عامل بعدی، موضوع پروژه شما در دوران ارشد و دکتری است. جالب است بدانید دانش و مهارتی که در دوران ارشد فیزیک پزشکی یا دکتری فیزیک پزشکی کسب می‌کنید، بیشتر وابسته به موضوع پایان نامه شماست.

واحدهای عملی و کارآموزی نیز مهارت‌های شما را در این رشته شکل می‌دهند. پس آینده شغلی فیزیک پزشکی هم به آن وابسته است.

وسعت علم فیزیک پزشکی به قدری زیاد است که ممکن است دو نفر در یک گرایش مشغول به تحصیل باشند ولی مهارت‌های کاملا متفاوتی کسب کنند! پس عامل بعدی، مهارت‌هایی است که در دوران تحصیل کسب می‌کنید. به عنوان مثال اگر پروژه شما طوری تعریف شده باشد که با نرم افزارهای پردازش تصویر سر و کار داشته باشید، شغلتان هم مرتبط با همین مهارت خواهد بود.

برای تهیه پکیج های تدریس مفهومی و قبولی تضمینی در کنکور ارشد فیزیک پزشکی، اینجا کلیک کنید!

آینده شغلی فیزیک پزشکی در هر گرایش به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد، شغل یک فیزیک پزشک، به عوامل مختلفی وابسته است. پس نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد. ولی سعی می‌کنم با توضیحات شغل هر گرایش از فیزیک پزشکی، موضوع را برایتان باز کنم.

به صورت کلی، موقعیت‌های شغلی فیزیک پزشکی در یکی از دسته‌های زیر قرار می‌گیرد:

خدمات بالینی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

تحقیق و پژوهش

آموزش در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها

فرض کنید شخصی در گرایش تصویربرداری پزشکی تحصیل کرده است. این گرایش شامل مدالیته‌های مختلف تصویربرداری از جمله رادیوگرافی (رادیولوژی)، ام آر آی، سی تی اسکن، فراصوت (سونوگرافی)، پزشکی هسته‌ای (پت و اسپکت) است. اولین ذهنیت اشتباه این است که شغل فارق التحصیل فیزیک پزشکی تکنسین دستگاه‌های تصویربرداری از جمله دستگاه رادیولوژی است و به پوزیشن دهی بیمار و تصویربرداری مشغول خواهد شد! در حالیکه این شغل اصلا جز وظایف فیزیست و مشاغل فیزیک پزشکی نیست!

شخصی که در گرایش تصویربرداری پزشکی از رشته فیزیک پزشکی تحصیل کرده، می‌تواند در مشاغل تحقیقاتی برای بهبود روش‌های تصویربرداری فعالیت کند. شرکت‌های دانش بنیان بسیار زیادی در این حیطه مشغول به کار هستند.

همچنین می‌تواند کنترل کیفی (QC) دستگاه‌ها که به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه انجام می‌شود را برعهده گیرد. حتی می‌تواند در طراحی و بهبود تجهیزات پزشکی (مثلاً ساخت فانتوم) مشغول به کار باشد. طراحی پروتکلهای بهینه تصویربرداری هم از وظایف فیزیست است.

فارق التحصیلان گرایش پزشکی هسته‌ای علاوه بر فعالیت‌های فوق، می‌توانند در بخش HOT LAB مشغول به کار شوند و بر حمل، نگهداری و استفاده از مواد رادیواکتیو نظارت داشته باشند.

پس شخصی که در گرایش تصویربرداری پزشکی از رشته فیزیک پزشکی تحصیل کرده، می‌تواند در مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان، مراکز تحقیقاتی و … مشغول به کار شود.

یکی از وظایف فارق التحصیلان گرایش رادیوبیولوژی، دوزیمتری و حفاظت بیمار و کارکنان در مقابل پرتوها است. این افراد معمولاً به انجام کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی می‌پردازند.

در گرایش رادیوتراپی، شغل فیزیک پزشک می‌تواند اجرای طرح درمان بیمار، دوزیمتری، پژوهش و تحقیقات باشد. مثلاً به عنوان متخصص کنترل کیفیت دستگاه‌های پرتو درمانی در یک کلینیک مبارزه با سرطان یا بیمارستان مشغول به کار شوند، که در این صورت به محاسبات دز جذبی و دز معادل و شکل پرتوهای رادیوتراپی برای درمان معضلات سرطانی می‌پردازند.

در همه گرایش‌ها فرد می‌تواند در حوزه آموزش و تدریس فعالیت داشته باشد و یا همزمان چند نوع فعالیت در کنار هم داشته باشد.

شغل فیزیک پزشکی بیش از آنکه به گرایش وابسته باشد، به مهارت‌های کسب شده در دوران تحصیل وابسته است.

اکثر دانش آموختگان این رشته، نهایتاً به پست‌های ترکیبی دست می‌یابند. به عنوان مثال هم مشغول وظایف دانشگاهی از قبیل تدریس و تربیت نیروهای جوان (اعم از دانشجویان دکتری و تکنولوژیست‌ها) می‌شوند، و هم پژوهش‌های علمی انجام دهند، و یا حتی گاهی مشاور یک شرکت تجهیزات پزشکی مرتبط (مثلا در ساخت فانتوم‌های جدید) می‌شوند و… .

اگر علاقمند به قبولی در کارشناسی ارشد رشته فیزیک پزشکی هستید، مقاله “آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی” راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

بازار کار فیزیک پزشکی در ایران چگونه است؟

خیلی وقت است دنیای مدرک گرایی در همه رشته‌ها به پایان رسیده است. دیگر نباید صرفاً به دنبال گذراندن واحدهای درسی و گرفتن مدرک باشیم. در شرایط فعلی نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا، صاحبین مشاغل به دنبال افراد با مهارت هستند نه افرادی که صرفاً مدرک دارند!

پس اگر در دوران تحصیل خود، به معنای واقعی دانشجو و به دنبال دانش باشید، مهارت کسب کنید و برای مراکز درمانی، بیمارستان‌ها، شرکت‌های دانش بنیان مفید باشید، خیلی راحت جذب بازار کار خواهید شد. حتی به دفعات دیده شده دانشجویان زیادی توسط اساتید خود وارد محیط کار شده‌اند. چون فیزیک پزشکی در کشور ما جز معدود رشته‌هایی است که اشباع نشده و بازار کار فیزیک پزشکی تشنه افراد علاقمند و ماهر است.

برای دیدن رتبه های برتر ما در کنکور ارشد فیزیک پزشکی، اینجا کلیک کنید!

بازار کار فیزیک پزشکی در دنیا

رشته فیزیک پزشکی در 100 سال گذشته، جز رشته‌های تاثیرگذار شناخته شده که بر سلامت انسان تاثیر مثبت گذاشته است. می‌توان گفت جایگاه رشته فیزیک پزشکی در دنیا از ایران بالاتر است و کشورهای مختلفی به تربیت دانشجو در رشته فیزیک پزشکی می‌پردازند. دانشگاه‌های مختلف در سراسر دنیا به رشته فیزیک پزشکی نگاه ویژه‌ای دارند. به عنوان مثال دانشگاه سیدنی استرالیا، دانشگاه زوریخ سوئیس، دانشگاه کیوتو ژاپن و … جز رتبه‌های برتر رشته فیزیک پزشکی هستند. در اغلب کشورهای متمدن، حضور فیزیست (متخصص فیزیک پزشکی) در بیمارستان‌ها الزامی است. از طرفی چون فیزیک پزشکی مستقیماً با سلامت انسان سرو کار دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین اگر شرایط فراهم باشد، بورسیه تحصیلی رشته فیزیک پزشکی یا ادامه تحصیل رشته فیزیک پزشکی د رخارج از ایران انتخاب خوبی است.

آینده شغلی و بازار کار رشته فیزیک پزشکی به طور خلاصه

فیزیست در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها

محقق در شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها

کنترل کیفی دستگاه‌های پزشکی در مراکز مربوطه و بیمارستان‌ها

هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی

همه مراکزی که با پرتو سر و کار دارند

مراکز تولید، نگهداری، ارزیابی و نصب تجهیزات پزشکی

مراکز سیکلوترون و تولید رادیوایزوتوپ

حوزه طراحی فضاهای کاری، محاسبات حفاظ و نظارت بر اجرای آنها با تاکید بر ضوابط حفاظت پرتویی

سوالهای خود در مورد رشته فیزیک پزشکی و آینده شغلی فیزیک پزشکی را در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید تا در سریعترین زمان ممکن پاسخگوی سوالات شما باشیم.

224 دیدگاه برای “آینده شغلی فیزیک پزشکی ؛ پردرآمد یا صرفا رشته‌ای علمی و جذاب؟

  1. Avatar photo
    سلطان گفته:

    سلام وقت بخیر
    برای تاسیس مراکز درمانی رادیولوژی باید در چه رشته تحصیل کرد
    باهیچ کدوم از این گرایش های مهندسی پزشکی ممکن هست

  2. Avatar photo
    الهه گفته:

    سلام با ارشد فیزیک پزشکی بخوام حق تدریس در دانشگاه های آزاد و علمی کاربردی درس بدم چ رشته های میتونم آیا میتونم فیزیک عمومی درس بدم؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، معمولا افرادی فیزیک عمومی تدریس می‌کنند که فارق التحصیل رشته فیزیک باشند، هرچند این موضوع در بسیاری از دانشگاه‌های علمی کاربردی کاملاً توافقی است. اما معمولاً افرادی که فارق التحصیل ارشد فیزیک پزشکی هستند، یکی از شغل‌هایی که می‌توانند انتخاب کنند تدریس در حیطه فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی است.

  3. Avatar photo
    نگین گفته:

    سلام با لیسانس فیزیک مهندسی میتونم واسه ارشد فناوری تصویربرداری شرکت کنم؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، هریک از گرایش های فیزیک می توانند در کنکور تصویربرداری پزشکی شرکت کنند، از جمله فیزیک مهندسی
      پیشنهاد میکنم برای استفاده از مشاوره رایگان ما، به دایرکت پیج اینستاگرام به آیدی physicpezeshki پیام بدین

  4. Avatar photo
    ایمان گفته:

    سلام و خسته نباشید شخصی که کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی دارد دقیقا به صورت عملی در چه زمینه ای مشغول به کار میشود ؟
    میتواند به عنوان دکتر ام ار ای یا سایر بخش های تصویر برداری فعایلت داشته باشد یا برای تجهیزات پزشکی به کار برده میشود ؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، اگر منظورتان تکنسین دستگاههای مختلف است، باید خدمتتان عرض کنم که خیر! یک فارق التحصیل فیزیک پزشکی، تکنسین دستگاه نمی شود. از طرفی در حالت معمول، مهر نظام پزشکی هم دریافت نمی کند
      کار اصلی فیزیک پزشک، با توجه به گرایش و مهارتی که کسب کرده تعیین می شود. گرایش های فیزیک پزشکی که مربوط به تصویربرداری هستند، غالبا مربوط به کنترل کیفی دستگاه، بهبود روشهای تصویربرداری و … است

  5. Avatar photo
    بهروز گفته:

    سلام
    من ساکن جمهوری چک هستم و فیزیک پزشکی رو از لیسانس قبول شدم و این رشته ۵ ساله هست. ایا با مدرکم که بعد فارغ التحصیلی میگیرم میتونم تو ایران کار کنم؟ و درامد این شغل چطوره؟
    اینجا کسانی که فیزیک پزشکی میخونن درامدشون اندازه ی یه پزشک عمومی هست. (با پزشک متخصص اشتباه نشه). کارشون هم ۹۰ درصد مواقع بیمارستان و درمان تومور و سرطان هست. ۱۰ درصد هم تو شرکتای سازنده ی تجهیزات کار میکنن. مثلا تو زیمنس استخدام میشن.

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، در مورد این موضوع خاص، اطلاع ندارم که تطابق مدرک شما با مدرک فیزیک پزشکی در ایران به چه صورت خواهد بود

  6. Avatar photo
    عباس گفته:

    سلام
    من ۳۸ سال سن دارم کارشناسی فیزیک دارم، آیا با توجه به شرایط سنی که دارم تحصیل در رشته فیزیک پزشکی جهت اشتغال مناسب هست؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، بستگی به شرایط استخدامی برای فارق التحصیلان فیزیک پزشکی داره که در هر مرکز درمانی متفاوت هستش، پارامتر مهمتر از سن، مهارت و علم شماست. چون صرفا با مدرک گرفتن، در هیچ سنی نمیتونید مشغول به کار بشید ولی اگر واقعا وقت بذارید، مطالعه و تحقیق داشته باشید و در دوران ارشد، در طی پروژه ارشد، مهارت کسب کنید، بازار کار از شما خیلی بهتر استقبال خواهد کرد
      آرزو میکنم د ربهترین مسیر ممکن قرار بگیرید و همیشه موفق باشید

  7. Avatar photo
    Sheyda گفته:

    سلام وقت بخیر
    برای ورود به رشته ی تصویربرداری پزشکی باید آزمون وزارت بهداشت رو شرکت کنم؟و اینکه احتمال قبولی توی این رشته چقدره؟
    ظرفیت پذیرشش کمه؟
    واینکه آینده ی شغلیش چطوره صدرصد مشغول به کار میشیم؟؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، بله، برای ورود به ارشد تصویربرداری پزشکی شما باید در کنکور ارشد وزارت بهداشت شرکت کنید. معمولا تعداد دانشجوهایی که هرساله در ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی پذیرفته می شوند، کمتر از 20 نفر هستند. مثلا در سال 1401 فقط 18 نفر در کل کشور پذیرش داشته است. پس قبولی در این رشته قطعا با تلاش زیاد، استفاده از منابع آموزشی حرفه ای و البته استفاده از روشهای صحیح مطالعه امکان پذیر خواهد بود.
      در مورد آینده شغلی، تقریبا هیچ رشته ای در کشور قول و تعهد 100 درصد اشتغال ندارد. در مورد رشته تصویربرداری پزشکی هم به پارامترهای مختلفی وابسته است. اینکه شما چقدر به این رشته علاقمند هستید، در دوران تحصیل واقعا به دنبال کسب علم و مهارت هستید یا صرفا میخواهید مدرک بگیرید، موضوع پایان نامه شما و مهارتهایی که در طی پروژه ارشد کسب می کنید، دانشگاهی که در آن تحصیل می کنید و … همه در اشتغال شما موثر هستند. علاق و تلاش شما آنقدر مهم است که در خیلی از موارد، دانشجویان علاقمند و سخت کوش، توسط اساتید خود جذب می شوند.
      در نهایت پیشنهاد میکنم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این رشته، مقالات آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی و آشنایی با رشته فناوری تصویربرداری پزشکی را با دقت مطالعه کنید.

  8. Avatar photo
    گلی گفته:

    سلام وقتتون بخیر. دوازدهم تجربی هستم و می خوام لیسانس فیزیک و کارشناسی فیزیک پزشکی و ارشدم رو مرتبط با کار با بیماری های سرطانی در بیمارستان بخونم ⬅️ این طوری من می تونم به عنوان پزشک متخصص بیماری های سرطانی در بیمارستان یا یک مطبی فعالیت کنم ؟ همچین مجوز و اجازه ای رو دارم ؟ و این که داشتن مدارک بین المللی زبان برای دکتری و مصاحبه واجبه ؟ ممنونم از پاسخ‌گویی تان

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، کسی که ارشد فیزیک پزشکی می‌خواند پزشک متخصص نخواهد شد. مهر نظام پزشکی هم به فارق التحصیلان رشته فیزیک پزشکی تعلق نمی‌گیرد. پیشنهاد میکنم در مورد رشته انکولوژی بیشتر تحقیق کنید. انشالله که در بهترین مسیر ممکن، متناسب با علاقمندی هایتان قرار بگیرید❤

  9. Avatar photo
    محمدرضا گفته:

    سلام من فارغ التحصیل دکتری فیزیک هسته ای هستم
    لطفا راهنمایی کنید چه مجوزی هایی به بنده برای راه اندازی کار ازاد با توجه به مدرکم برای کار کلینیکی و درمانی یا تشخیصی یا مراقبتی میدن

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، تخصص این سایت، رشته های فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی است و در مورد سوال شما نمیتونیم مشاور خوبی باشیم

  10. Avatar photo
    سولماز گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید من کارشناس فیزیک هسته ای هستم و ۳۰ سال سن دارم خاستم بدونم چنان چه من بخام ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنم میتونم از شرایط سنی برای استخدام در آینده استفاده کنم یا بخاطر اینکه سن ام بالا میره نمیتونم استخدام بشم…ممنون

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، شرایط استخدام کاملا به مرکز مورد نظر شما و قوانینی که برای هر استخدام در نظر گرفته میشه بستگی داره. پس نمیشه یک قانون کلی در نظر گرفت. اما چیزی که در تجربه دیده ایم، این است که مهارت، تخصص، علاقه و پشتکار شما موقعیت شغلی شما را تعیین می کند و اگر واقعا در رشته خود مهارت کسب کنید (نه صرفا مدرک بگیرید)، محدودیت سنی برای شما مانع محسوب نمی شود و حتی اساتید و مراکز به دنبال شما بعنوان فرد مفید و متخصص خواهند بود.

  11. Avatar photo
    امیر گفته:

    با سلام
    از رشته پزشکی هسته ای میشه ارشد فیزیک پزشکی گرفت و اینکه فیزیک پزشکی دکتری دارد ؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، طبق جدیدترین قوانین وزارت بهداشت، با مدرک تکنولوژی پزشکی هسته ای می توان در کنکور ارشد فیزیک پزشکی شرکت کرد. در مورد سوال دومتون، بله، فیزیک پزشکی مقطع دکتری هم دارد.

  12. Avatar photo
    ملیکا گفته:

    سلام وقتتون بخیر.
    بنظر شما امکان دادن مهرنظام پزشکی به افراد فیزیست وجود نداره؟

  13. Avatar photo
    فیزیک دوست گفته:

    سلام وقتتان بخیر
    من فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فیزیک گرایش ماده چگال هستم
    میخواستم ببینم امکان شرکت در کنکور دکتری فیزیک پزشکی دارم یا حتما مجددا باید از مقطع کارشناسی ارشد شروع کنم؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، بله شما میتونید کنکور دکتری فیزیک پزشکی شرکت کنید. اما این نکته رو مدنظر داشته باشید که قبولی در مصاحبه دکتری کنکور فیزیک پزشکی، برای شما بسیار سخت تر از دانشجویانی است که ارشد فیزیک پزشکی دارند. چون شما خیلی از درسهای ارشد فیزیک پزشکی را نخوانده اید و مهمتر از آن، پایان نامه مرتبط هم ندارید. پس شخص مصاحبه کننده، با احتمال بیشتری، فردی که ارشد فیزیک پزشکی و پایان نامه مرتبط دارد را جذب می کند. در نهایت تصمیم گیرنده شما هستید و آرزو میکنم در بهترین مسیر ممکن قرار بگیرید❤

  14. Avatar photo
    بهاره خدادادی گفته:

    با سلام و وقت به‌خیر
    من فارغ التحصیل رشته فیزیک هستم و علاقمندم که برای مقطع ارشد، فیزیک پزشکی یا تصویربرداری پزشکی ادامه بدم. و چند سوال در این رابطه دارم

    آیا فارغ التحصیل این رشته‌ها باید طرح بگذرونن ؟ (مثل بعضی رشته‌های وزارت بهداشت)

    آیا امکان مهاجرت و اپلای تحصیلی با ارشد فیزیک پزشکی یا تصویربرداری پزشکی هست؟

    برای تحصیل در این رشته به چه نرم‌افزارهایی باید مسلط باشیم؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، گذراندن طرح برای رشته های فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی اجباری نیست.
      بله، قطعا امکان مهاجرت برای فارق التحصیلان رشته های فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی وجود داره و اتفاقا بعضی از کشورها برای این رشته ها اهمیت و ارزش بالایی قائل هستند.
      برای تحصیل در رشته های فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی، قبل از قبولی لازم نیست به هیچ نرم افزاری مسلط باشید. بعد از اینکه قبول شدین، با توجه به موضوع پایان نامه و نظر استاد راهنماتون، یادگیری نرم افزار مورد نیازتون رو شروع می کنید. مثلا برخی دانشجوها متلب رو یاد می گیرند. البته در مورد همه دانشجوها نرم افزار مورد نیازشون یکسان نیست.
      براتون آرزوی موفقیت میکنم❤

  15. Avatar photo
    بنیامین بجستانی گفته:

    با سلام و احترام
    بنده کارشناس رشته فیزیک از دانشگاه بیرجند هستم و با معدل 18/50 فارغ‌التحصیل شده ام و علاقه مند به کار کردن در بیمارستان هستم
    بین رشته فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی و رادیوبیولوژی کدام بهتره و با کدام میتوان در بیمارستان استخدام شد

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام،
      برای افرادی که فیزیک خوانده اند، قطعا پیشنهاد ما تحصیل در رشته فیزیک پزشکی است. به دلایل مختلف که به اختصار خدمتتان عرض میکنم.
      1. گرایشهای رشته های تصویر برداری پزشکی و فیزیک پزشکی مشترک است و فیزیک پزشکی گرایشهای بیشتری داره، مثل رادیوتراپی
      2. تصویربرداری پزشکی بیشتر ادامه راه دانشجویان رادیولوژی محسوب میشه. تجربه ثابت کرده وقتی وارد دانشگاه میشین، اساتید این فرضیه رو دارند که شما دروس رادیولوژی رو خوندیدو اتفاقا چارت درسی هم بر همین اساس چیده میشه. پس دانشجوهای فیزیک دچار دردسر خواهند شد. در حالیکه در رشته فیزیک پزشکی اینگونه نیست و همه چیز از صفر به شما آموزش داده میشه
      3. رشته فیزیک پزشکی بسیار قدیمی تر و جا افتاده تر هست و از طرفی تعداد پذیرش بالاتری نسبت به تصویربرداری پزشکی داره

      براتون آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم در بهترین مسیر قرار بگیرید.

  16. Avatar photo
    sahar گفته:

    سلام میخواستم بدونم از نظر بازار کار و اینده شغلی و تحصیلی بین رشته فیزیک پزشکی و فناوری تصویر برداری کدوم بهتره ؟ من خودم کارشناسی فیزیک دارم برای ارشد از این نظر کدوم بهتره؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، اکثر گرایش های فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی مشترک هستند. فقط در فیزیک پزشکی گرایشهای رادیوتراپی و لیزر را داریم که در تصویربرداری پزشکی این گرایشها رو نداریم. برای بچه های فیزیک، قطعا فیزیک پزشکی انتخاب بهتری است. چون تصویربرداری پزشکی بیشتر ادامه راه بچه های رادیولوژی است و به همین دلیل در دوران ارشد همه مطالب از صفر تدریس نمی شود. بنابراین ممکن است دانشجویان فیزیکی در دانشگاه (دوران ارشد) با مشکل مواجه شوند.

  17. Avatar photo
    زهرا گفته:

    سلام وقت بخیر من کارشناسی پرتوپزشکی و ارشد لیزر دارم میتونم دکترا تصویربرداری پزشکی شرکت کنم؟؟؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام
      رشته های مجاز به شرکت در آزمون دکتری تصويربرداري پزشكي (گرايش تصويربرداري سلولي مولكولي ) : بيولوژي سلولي و ملكولي (كليه گرايشها)؛ زيست فناوري پزشكي؛ فيزيك پزشكي؛ ايمني شناسي پزشكي؛ بيوشيمي باليني، بيوفيزيك؛ فيزيولوژي؛ نانوتكنولوژي پزشــكي؛ مهندســي هســته اي گرايش مهندســي پرتو پزشــكي؛ فناوري تصويربرداري پزشكي (MRI و سي تي اسكن)؛ دكتري عمومي پزشكي و دكتري عمومي داروسازي
      رشته های مجاز به شرکت در آزمون دکتری تصويربرداري پزشكي (گرايش تصويربرداري عصبي ) : كارشناسي ارشد فيزيك پزشكي؛ مهندسي پزشكي(گرايش بيوالكتريك)؛ مهندسي برق (كليه گرايشها)؛ فناوري تصويربرداري پزشكي (MRI و سي تي اسكن)؛ آمار رياضي؛ رياضي با گرایشهاي محض و كاربردي؛ دكتري عمومي پزشكي؛ مهندسي هسته اي گرايش مهندسي پرتو پزشكي
      طبق رشته های مجاز درج شده در دفترچه کنکور دکتری وزارت بهداشت، رشته لیزر جز رشته های مجاز نیست

  18. Avatar photo
    اعظم کاظمی گفته:

    سلام و عرض ادب سوالی که داشتم اینه که من فارغ التحصیل رشته فیزیک هستم و الان ۳۵ سالم هست میتونم ارشد فیزیک پزشکی یا فناوری تصویربرداری پزشکی شرکت کنم در آینده شغلی برای من هست با توجه به سن؟
    ممنون میشم اگر پاسخ پرسشم را بفرمایید.

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، بله قطعا می توانید. در اکثر مراکز و موقعیت های شغلی، آنچه مهم است مهارتهای شماست. اینکه شما چقدر به معنای واقعی دانشجو بوده اید، صرفا برای مدرک گرفتن درس نخوانده اید و سعی کرده اید مهارتهایتان را افزایش دهید، بسیار مهم است. گاهی ممکن است در شرایط استخدام، محدودیت سنی نیز درج شود. اما به تجربه دیده ایم که افرادی که واقعا تلاشگر بوده اند، توسط اساتیدشان مشغول به کار شده اند. پس همه چیز به روش درس خواندن شما و شرایط متفاوت استخدامی ها بستگی دارد.

  19. Avatar photo
    فاطمه گفته:

    سلام، ضمن تشکر از پاسخگویی شما ، من تا شهریور 1401 از مقطع کارشناسی مهندسی پزشکی فارغ التحصیل میشم و قصد دارم کنکور ارشد وزارت بهداشت شرکت کنم. از بین رشته های مجاز به فیزیک پزشکی و فناوری تصویر برداری پزشکی علاقه مندم، با توجه به رشته من در کارشناسی، به نظر شما کدام رشته برای من مناسب میباشد؟
    ی سوال دیگه هم دارم اگر ارشد بیو الکتریک وزارت بهداشت قبول شم باید تو کدوم دانشکده درس بخونم؟ چون گروه آموزشی بیو الکتریک ندیدم تو دانشکده های وزارت بهداشت؟؟؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، برای رشته فیزیک پزشکی همه گرایشهای مهندسی پزشکی مجاز به شرکت در کنکور هستند ولی در رشته تصویربرداری پزشکی، گرایش های بالینی و بیوالکتریک از مهندسی پزشکی، می توانند شرکت کنند. دو رشته فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی تفاوت چندانی با هم ندارند. به جز اینکه فیزیک پزشکی دو گرایش رادیوتراپی و لیزر را اضافه بر گرایشهای تصویربرداری پزشکی دارد. در اکثر دانشگاهها، اساتید راهنمای دانشجویان این دو رشته یکسان هستند.
      نکته دیگر این است که فیزیک پزشکی تعداد پذیرش بیشتری دارد پس احتمال قبولی بیشتر است، فیزیک پزشکی رشته قدیمی تر و جا افتاده تری است.
      در مورد سوال آخر اطلاعی ندارم، چون ما تخصصا در رشته های فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی فعالیت میکنیم

  20. Avatar photo
    Maryam گفته:

    سلام وقت بخیر . ببخشید ی سوال داشتم. من امسال رشته فیزیک قبول شدم. تازه وارد دانشگاه شدم و سال اولمه. چطور میتونم در آینده وارد این گرایش بشم؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام
      کافیه برای دوران کارشناسی ارشد، در کنکور وزارت بهداشت رشته فیزیک پزشکی ثبت نام کنید.
      براتون آرزوی موفقیت میکنم دوست عزیز

  21. Avatar photo
    سپهر گفته:

    سلام
    امکانش هست تفاوت رشته فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی رو خیلی گویا بیان کنید؟
    من توی سایتای مختلف دربارشون خوندم تقریبا یکی بودن تمایزشونو متوجه نشدم
    اگر میشه لطف کنید بگید تفاوت این دوتا رشته کجاست شغلاشون و حیطه کاریشون چه تفاوتایی باهم داره
    از لحاظ تحصیلی چطور و اینکه هر کدوم برای چه تیپ شخصیتی بیشتر مناسبن

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      این سایت اختصاصا به کنکور کارشناسی ارشد رشته فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی میپردازد و چون هیچ اطلاعی نسبت به رشته مهندسی پزشکی نداریم پس هیچ مقایسه ای بین اونها نمیتونیم انجام بدیم.

  22. Avatar photo
    فاطیما گفته:

    سلام، من کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی بیومواد دانشگاه اصفهان خوندم و سه مقاله از پایان نامه در مجلات معتبر چاپ شد. الان میخوام در کنکور دکتری وزارت بهداشت شرکت کنم. با توخه به اینکه ادامه مسیر سمت و سوی آیندم مشخص میکنه. من موندم در ادامه برای قبول شدن مهندسی بافت بخونم یا فیزیک پزشکی در صورتی که این دو رشته تقریبا بی ربط با سر فصل دروس کاملا بی ربط.
    خواستم بدونم
    اولا: من با انتخاب کدوم آینده شغلی بهتری دارم چرا که آینده شغلی خوب و درامد ارجحیت داره به علاقه بی ثمر.
    دوما: من تا الان فقط دروس تخصصی بیومواد خوندم به جزء چند واحد فیزیک و ریاضی دوره کارشناسی، از نظر شما من میتونم با شرکت در کلاس های دکتری فیزیک پزشکی کنکور قبول بشم
    سوما: برای مصاحبه من هیچ سوابقی در امور مربوط به فیزیک پزشکی ندارم.

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام وقت بخیر، تیم ما هیچ تخصص و تجربه ای در خصوص رشته مهندسی بافت نداره و در نتیجه در این خصوص نمی‌تونیم مشاور خوبی باشیم، تخصص ما رشته فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی هست. از طرف دیگه شما با مطالعه و یادگیری عمیقِ دروس میتونید کنکور دکتری فیزیک پزشکی قبول بشین ولی قسمت مهم ماجرا داشتن رزومه مرتبط با این رشته هست که ممکنه برای شما مشکل ایجاد کنه.

  23. Avatar photo
    Drso گفته:

    سلام. وقتتون بخیر.میخواستم بدونم، آیا میتونیم بعد از کسب مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌ی فیزیک پزشکی، برای مقطع دکترا، بجای ادامه‌ی فیزیک پزشکی، وارد رشته‌ی پزشکی شد؟!؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      خیر، چنین چیزی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

  24. Avatar photo
    مهدی گفته:

    سلام وقت به خیر من پزشک هستم و علاقه‌مند به فیزیک میخوام به جای تخصص، فیزیک پزشکی بخونم به نظر شما امکان موفقیت برای بنده تو این رشته وجود داره؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      اگر به فیزیک پزشکی و شغل آن و فعالیت ها و گرایش های آن علاقمند هستید و از طرفی اراده و عشق به خواندن دروس کنکوری فیزیک عمومی، اتمی و هسته ای و ریاضی و زبان و فیزیولوژی و آناتومی دارید قطعا با تلاش و پشتکار حتما می‌توانید در این رشته موفق شوید.

  25. Avatar photo
    darya گفته:

    سلام من کارشناسی فیزیک خوندم میخواستم بدونم میتونم در رشته فیزیک پزشکی یا تصویر برداری شرکت کنم وآیا اگر تحصیلم تمام شد میتونم دربیمارستان مشغول به کار بشم ممنون میشم راهنماییم کنید

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      بله، البته
      یکی از رشته های کارشناسی مجاز به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی فیزیک می‌باشد و شما می‌توانید در کنکور هر دو رشته شرکت کنید.
      دقت داشته باشید که کنکئر این دو رشته از هم مجزا می‌باشد و در دو روز مجزا برگزار می‌گردد.

      در پاسخ به سوال دومتون هم باید بگم که بله، یکی از زمینه های کاری فارغ التحصیلان رشته فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی ،کار در بیمارستان ها، مراکز تصویربرداری، مراکز پرتودرمانی و رادیوتراپیو مراکز پزکشی هسته ای می‌باشد.

  26. Avatar photo
    زهرا گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من ارشد مهندسی هسته ای پرتو پزشکی هستم شما اطلاعی دارید ک بازار کار پرتو پزشکی به خوبیه فیزیک پزشکی هست یا نه؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      متاسفانه بغیر از فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی از هیچ رشته دیگری اطلاع ندارم.

    • Avatar photo
      پیام گفته:

      سلام .من دقیقا درحال تصمیم گیری در رابطه با همین موضو هستم .خیلی لطف میکنین اگه در رابطه با شرایط درآمدی و شغلی اطلاعی دارین توضیح بدین .سپاس

  27. Avatar photo
    فاطمه گفته:

    سلام من دانشجوی زیست شناسی هستم میخواستم بدونم میتونم برای ارشد فیزیک مزشکی شرکت کنم؟؟ و اینکه این رشته توی مقطع ارشد طرح داره؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات به کام
      با توجه به رشته های مجاز به شرکت در کنکور فیزیک پزشکی :
      فیزیک (همه گرایش ها)
      بیوفیزیک
      فیزیک مهندسی
      تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی)
      تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی)
      بینایی سنجی
      فیزیوتراپی
      اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
      مهندسی پزشکی (کلیه گرایش ها)
      علوم آزمایشگاهی
      مهندسی هسته ای (گرایش های پرتو پزشکی و راکتور)
      تکنولوژی پزشکی هسته ای

      رشته شما (زیست شناسی) در این لیست وجود ندارد و با این اوصاف شما قادر به شرکت در این کنکور و رشته نیستید.

      در پاسخ به سوال دومتون باید بگم که خیر، این رشته در مقطع ارشد طرح ندارد.

  28. Avatar photo
    سحر عالیپور گفته:

    سلام
    با دیبلم تجربی میتونم رشته مهندسی اپتیک ولیزر بدون کنکور ثبت نام کنم

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات به کام
      این سایت صرفا مربوط به کنکور کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی می‌باشد.
      متاسفانه هیچ اطلاعی از سایر کنکور ها از جمله کنکور کارشناسی نداریم.

  29. Avatar photo
    حمیدرضا گفته:

    سلام خسته نباشید من دانشجوی اپتیک و لیزر هستم میخوام باآزمون ارشدوزارت به رشته تصویر برداری پزشکی گرایش بدم سوالم اینکه بعداز تکمیل کردن تحصیلاتم توچه حیطه ای میتونم فعالیت داشته باشم

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      همانطور که در این مقاله اشاره شد، تمامی مواردی که مربوط به تصویربرداری هست نیز شامل فارغ التحصیلان رشته فناوری تصویربرداری پزشکی می‌شود.

  30. Avatar photo
    Fatemeh گفته:

    سلام وقتتون بخیر….. من کارشناسی مهندسی اپتیک لیزر هستم . میخواستم برای ارشد رشته فیریک پزشکی رو قبول شم ولی همه میگن بازار کار نداره و نخنونید و….
    به نظر شما من چیکارکنم ؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، شغل آینده شما به مهارتی که در دوران ارشد کسب میکنید بستگی داره، اگر میخواین صرفا مدرک بگیرید و مشغول به کار بشید، خیر این اتفاق نمیفته، باید در دوران ارشد به معنای واقعی دانشجو باشید و مهارت کسب کنید

  31. Avatar photo
    خسروی گفته:

    سلام خسته نباشید
    من کارشناسی فیزیک مهندسی هستم و قصد دارم فیزیک پزشکی بخونم از بین دانشگاه های که هستن کدوم رتبه بالا تر و کارای تحقیقات بیشتری انجام داده؟واینکه ایا دانشگاهی هست که دانشجو بورسیه کند؟؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام دوست عزیز، قطعا رتبه اول مربوط به دانشگاه علوم پزشکی تهران و رتبه دوم دانشگاه علوم پزشکی ایران هستش. خیر، تا امروز برای فیزیک پزشکی چنین امکانی فراهم نشده است

  32. Avatar photo
    فیزیک گفته:

    سلام وقت بخیر، من ارشد فیزیک حالت جامد دارم و تصمیم دارم دکتری وزارت بهداشت شرکت کنم، بازار کار برام خیلی مهمه و الان بین فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی مرددم، سوالم اینه آیا فیزیک پزشکی واقعا بازار کارش بهتره
    یا مهندسی پزشکی؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، تخصص و تجربه ما در حوزه ارشد فیزیک پزشکی هست و در مورد سایر رشته ها اطلاعات دقیقی ندارم

  33. Avatar photo
    علیرضا گفته:

    سلام وقتتون بخیر من دانشجوی کارشناسی اپتیک و لیزر هستم میخواستم بپرسم میتونم برای ارشد فیزیک پزشکی یا فناوری تصویر برداری بخونم؟اگه بتونم بین اینا و مهندسی هسته‌ای گرایش پرتو پزشکی کدوم آینده بهتری داره(ترجیحا برای مهاجرت)
    ممنون

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، در دفترچه رشته اپتیک و لیزر به عنوان رشته های مجاز به شرکت در کنکور فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی ثبت نشده، مگر اینکه مطمئن شوید رشته شما یکی از گرایشهای فیزیک محسوب می شود. بهتره با سازمان سنجش پزشکی تماس بگیرید

  34. Avatar photo
    زهرا گفته:

    سلام و خسته نباشيد بنده در حال تحصيل رشته ي كارشناسي فيزيک هستم مي خواستم بدونم براي قبولي فيزيک پزشكي براي ارشدم آزمون جدا گانه بايد داد يا همون آزمون ارشد كارشناسي هست بعد تو نظرات ديدم گفته بوديد رزومه و مقاله نيازه و مصاحبه ميشه در اين باره توضيح بديد مصاحبه اش درمورد چيه ؟ ممنون ميشم

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام دوست عزیز، اوقات به کام، برای کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی شما باید آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی زیر محموعه وزارت بهداشت رو شرکت کنید که کاملا متفاوت با آزمون ارشد فیزیک هستش. برای کارشناسی ارشد نیازی به رزومه و مصاحبه ندارید، برای دکتری مصاحبه انجام میشه، برای ارشد ملاک فقط عملکرد شما سر جلسه کنکور هستش. باز اگر سوالی دارید، خوشحال میشم بتونم کمک کنم

  35. Avatar photo
    Fatemeh گفته:

    سلام وقت بخیر. من ارشد فتونیک دارم و میخوام دکترا فیزیک پزشکی شرکت کنم. میخواستم بدونم برای ازمون چه منابعی باید بخونم منابع مهم درسی برای ازمون دکترا چه کتابهایی هستن؟ چون زمان کمی هم به ثبت نام و ازمون مونده میخواستم اولویتهای مهم رو بدونم

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام دوست عزیز، وقت شما بخیر، زمینه فعالیت ما ارشد فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی هست. برای دکتری میتونید به سایت سنجش پزشکی مراجعه و دفترچه را مطالعه کنید. اما این نکته رو در نظر داشته باشید که برای قبولی در دکتری فیزیک پزشکی، در مصاحبه نیاز به رزومه قوی و مرتبط دارید و بهتره قبل از زمان گذاشتن برای کنکور، با اساتید دانشگاه در مورد رزومه خودتان و امکان قبولی در مصاحبه مشورت کنید.

  36. Avatar photo
    پريسا گفته:

    با سلام و خسته نباشيد
    گرايشهاي ارشد و دكتري رشته ي راديولو‍ژي در خارج از ايران چه رشته هايي هستند؟
    اطلاعي در اين زمينه داريد؟ و يا سايتي را ميشناسيد كه معرفي كنيد؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام دوست عزیز، خیر متاسفانه اطلاع ندارم. زمینه فعالیت ما ارشد فیزیک پزشکی و ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی است.

  37. Avatar photo
    حامد گفته:

    سلام با کارشناسی فیزیک اتمی مولکولی هم امکان ادامه در ارشد فیزیک پزشکی هست ؟
    با تشکر

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام دوست عزیز، بله، طبق دفترچه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، کلیه گرایش‌های فیزیک مجاز به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی هستند.

  38. Avatar photo
    بنیامین بجستانی گفته:

    سلام و وقت بخیر
    من کارشناسی فیزیک دارم
    اگر رشته فیزیک پزشکی یا فناوری تصویر برداری پزشکی رو برای ارشد بخونم ایا بعنوان فیزیسیست استخدام میشم
    ممنونم از کمک و راهنمایی شما

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، شما با کارشناسی فیزیک هم میتونید فیزیک پزشکی شرکت کنید و هم فناوری تصویربرداری پزشکی.اما فیزیست به شخصی گفته میشه که فارق التحصیل فیزیک پزشکی باشه. همانطور که قبلاً هم تاکید کرده‌ام موقعیت شغلی شما با توجه به مهارتهایی که در دوران ارشد و در طی گذراندن پروژه کسب می‌کنید، تعیین می‌شود. در واقع ، در کشور ما زمان مدرک گرایی صرف به اتمام رسیده و علم و مهارت شما آینده شغلی شما را تعیین می کند.

  39. Avatar photo
    Shaghayegh گفته:

    سلام ببخشید من الان دارم کارشناسی رشته فیزیک میخونم من میتونم واسه کارشناسی ارشد فناوری تصویر برداری بخونم ؟

  40. Avatar photo
    محمد حسین گفته:

    عرض سلام و خسته نباشید
    بنده کارشناسی رادیوتراپی خوندم و براساس علاقه که داشتم ادامه دادم و ارشد فیزیک پزشکی ایران قبول شدم ولی بعضی اوقات نظرات منفی درباره آینده کاری وجود دارد که ممکن هست دلسرد کننده باشه. جدای از اون من خودم علاقه زیادی به این رشته دارم و پیگیر هستم میخواستم نظر شما رو بدونم که در شرایط فعلی برای این رشته چه دیدگاهی میتوان متصور شد؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      سلامت باشید
      شمایی که الان شکرخدا از این رقابت پرهیجان و جذاب سربلند بیرون اومدین باید که با قدرت به فکر افزایش سطح علمی و تجربی خودتون باشید و به قطع بهتون میگم که هر کسی نظر منفی و یا دلسرد کننده ای نسبت به این رشته و آینده شغلی اون داره، فرد ضعیفی هست که می‌خواد عدم توانایی خودش رو گردن سایر عوامل بندازه و از وجدن خودش رو آسوده کنه که اگر تا امروز من نتونستم کاری بکنم و موقعیت شغلی برای خودم بدست بیارم بخاطر خودم نبوده، بخاطر سایر عوامل بوده.
      بسیاری از دوستان و همکلاسی ها و همچنین داوطلبین آکادمی ما که شکر خدا قبول شدن و الان دارن توی ددانشگاه های مختلف یا درس میخونن و یا از این رشته فارغ التحصیل شدن هستند که با مدرک ارشدشون و طبق زمینه پایان نامشون توی بیمارستان ها و مراکز تصویربرداری و درمانی و شرکت های کنترل کیفی و شرکت های دانش بنیان مشغول به کار شدن و واقعا هم درآمد خوبی دارن چون با عشق اومدن توی این رشته و با عشق و علاقه دارن کار می‌کنند.
      پس بدون توجه به حرف هیچ کس به سرعت و با قدرت مسیر خودتون رو ادامه بدین
      انشالله در قله های افتخار شما رو ببینیم
      پاینده باشید و سلامت

  41. Avatar photo
    فرشته گفته:

    سلام
    من نمیخواهم در هیچ دستگاه دولتی استخدام شوم . با توجه به ضوابط و مقررات با مدرک فیزیک پزشکی میت آنم مرکز سی تی اسکن ، mri ، رادیو گوژی یا سونوگرافی دایر کنم یا خیر؟؟؟؟

  42. Avatar photo
    فاطمه 78 گفته:

    سلام خسته نباشيد
    مطالب و ديدگاه دوستان رو خوندم
    تشكر از شما كه انقدر با حوصله جوابگو هستيد
    من در دبيرستان رشته تجربي خوندم
    و الان ترم 6 رشته مهندسي پزشكي دانشگاه ازاد هستم
    دوست دارم در كنكور ارشد شركت كنم و تغيير رشته بدم
    با توجه به تحقيقاتم دو رشته فيزيك پزشكي و فناوري تصويربرداري پزشكي نظرمو جلب كرده
    و اكثرا هم شنيدم كه فيزيك پزشكي برتري داره
    من دوست دارم در بخش درماني مشغول به كار بشم
    نوعي تصويربرداري يا درمان با اشعه و… در مراكز پزشكي هسته اي و بيمارستان ها
    ميخواستم بدونم ايا امكانش هست ؟ و چطور شروع كنم
    نياز به توضيحات بيشتري دارم و راهنمايي
    ممنون از شما

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام خانم تقوی
      سلامت باشید
      بله، البته! شما با توجه به مدرک کارشناسی مهندسی پزشکی میتونین در آزمون فیزیک پزشکی شرکت کرده و پس از پذیرفته شدن در مقطع ارشد فیزیک پزشکی و فارغ التحصیلی از این مقطع، با توحه به زمینه پایان نامه و تجربه و علمی که در یکی از شاخه های مورد علاقه خودتون در فیزیک پزشکی بدست آوردین در یکی از مراکز تصویربرداری، بیمارستان ها و یا شرکت های تحقیقاتی و کنترل کیفی مشغول به کار شوید.
      برای اطلاع از روند چگونگی شروع برای کنکور کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی می‌تونین به پیج اینستاگرام آکادمی ما (پیج اینستاگرام آکادمی فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی ایران) مراجعه کنید، هر روز یک ویدیوی مشاوره ای و آموزشی در خصوص عملکرد حرفه ای برای آمادگی برای کنکور فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی و تعداد بسیار زیادی استوری و مطالب دست اول منتشر می‌کنیم که می‌توانید از اونها استفاده کنید و اگر سوالی داشتید میتونین در دایرکت اینستاگرام مطرح کنید تا بنده یا پشتیبانان عزیز پاسخگوی سوال شما باشند.

  43. Avatar photo
    ماریا گفته:

    سلام من دانشجوی ترم ۶ مهندسی فیزیک هستم
    میخواستم بدونم که منم میتونم از طریق آزمون ارشد وارد فیزیک پزشکی بشم
    یا با اینکه علاقه ب تدریس دارم این مقطع رو تا دکترا ادامه بدم

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      با توجه به این که یکی از رشته ها و مدارک کارشناسی مجازی که می‌تواند در آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی شرکت کند رشته “فیزیک مهندسی (مهندسی فیزیک)” است، پس شما نیز پس از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی فیزیک مهندسی (مهندسی فیزیک) می‌توانید به راحتی در آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی که تنها توسط وزارت بهداشت و سازمان سنجش پزشکی برگزار می‌گردد شرکت کنید و تا مقطع دکتری و بالاتر ادامه تحصیل دهید.

  44. Avatar photo
    س.ت گفته:

    سلام. من فارغ التحصیل کارشناسی رشته فیزیک و ارشد ژئوفیزیک هستم. با توجه به اینکه از سال ۸۷ بیمارستان مشغول به کار هستم. تصمیم گرفتم تغییر رشته بدم و حرفه ای تر کار کنم اما مردد موندم بین رشته فیزیک پزشکی یا تصویر برداری پزشکی. شما كدام رشته رو به من پيشنهاد ميكنيد؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام
      اینکه فعالیت شما در بیمارستان در چه حیطه و حوزه ای است بسیار مهم است. اما به طور کلی بنده همیشه به داوطلبینی که پایه فیزیک دارند، پیشنهاد می کنم که در رشته فیزیک پزشکی ادامه تحصیل دهند. انتخاب فیزیک پزشکی برای شما مزیتهای بسیاری دارد. از جمله اینکه در فیزیک پزشکی امکان انتخاب تمامی گرایشهای تصویربرداری پزشکی وجود دارد. همچنین برای دانشجوهای فیزیک پزشکی تدریس از پایه و از مبنا انجام می‌شود و این برای داوطلبین با پایه فیزیک پزشکی بسیار مناسب تر است.

  45. Avatar photo
    امین گفته:

    سلام یه سوال درآمد فیزیست تقریبا چقدره؟ اگر یه میانگین بخواین بگین

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، گفتن میانگین درآمد، کمینه درآمد یا بیشترین درآمد، برای اکثر شغل‌های وزارت بهداشت غیر ممکنه، مثل اینکه شما بخواهید میانگین درآمد پزشک را بدانید. چون به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. به خصوص برای یک فارق التحصیل فیزیک پزشکی اینکه چه گرایشی را انتخاب کرده، در چند حیطه فعالیت می‌کند، در کدام شهر شاغل است و پارامترهای متعدد دیگر در میزان درآمد موثر است و اصلا نمی‌توان عدد اعلام کرد.

  46. Avatar photo
    عدنان گفته:

    درود بر شما ارجمند فرهیخته
    آیا دانشجوی اخراجی ارشد “روزانه فیزیک” وزارت علوم بعد از انجام سربازی میتواند در ارشد “فیزیک پزشکی روزانه” تحصیل کند؟
    پیشاپیش سپاسمندم که وقت و حوصله میگذارید.

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      با توجه به این که دو وزارت‌خانه علوم و بهداشت کاملا مجزا و مستقل از یکدیگر هستند، بله، این امکان وجود دارد.

  47. Avatar photo
    دانش جو گفته:

    سلام وقت بخیر
    من دانشجوی ترم پنج کارشناسی فیزیک هستم ومعدل بالایی دارم میخواستم بدونم انتخاب فیزیک پزشکی امناسب من هست؟برای اپلای و بورسیه تحصیلی چطوره؟چه کشور هایی پذیرش خوبی دارن؟با توجه به قوی بودن در فیزیک و ریاضیات درصد موفقیت خوبی دارم یا نه؟و اینکه درآمد خوبی داره یا نه؟چون زیر شاخه های زیادی هم برای فیزیک هست که باید بینشون تصمیم بگیرم.
    برای اپلای با ارشد فیزیک پزشکی اگر اطلاعاتی دارید بیشتر توضیح بدید ممنون میشم.
    و درمورد برتری زیر شاخه های این رشته از نظر جامع بودن و داشتن بازار کار هم توضیح بدید.

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      قطعا برای کلیه دانشجویان فیزیک از جمله شما بهترین انتخاب برای داشتن آینده ای روشن و جذاب، رشته فیزیک پزشکی وزارت بهداشت هست چون شما حتی دکتری فیزیک وزارت علوم رو هم دریافت کنید شغل و کار خاصی جز فکر کردن به هسئت علمی شدن و تدریس در دانشگاه ندارید، همچنین شاید هیچ علاقه ای به مباحث خشک و غیر جذاب کارشناسی ارشد و دکتری فیزیک نداشته باشید و از اثبات روابط طولانی نیز خسته شده باشید. فیزیک پزشکی بواسطه ارتباط بین علم فیزیک و دنیای پزشکی فیلد بی‌نهایت جذابی برای تمامی داوطلبین هست چون مباحث فیزیکی رو بطور کاملا کاربردی در تشخیص و درمان بیماری ها حس میکنید و می‌بینید.
      بواسطه جذاب و توسعه یافته بودن و همچنین بروز و ضروری بودن این علم در کشور های توسعه یافته بخصوص کشور های اروپایی و آمریکایی، اپلای با روزمه قوی و از دانشگاه خوب براحتی انجام می‌گیرد.
      کشور های پذیرنده کاملا به زمینه ارشد شما و پایان نامه شما مرتبط هست و زیرشاخه به زیر شاخه متفاوت هست.
      تمامی زیر شاخه های فیزیک پزشکی جذاب و آینده دار هستند، اون چیزی که مهم هست علاقه شما به اون زمینه مورد نظر و شاخه مد نظر هست.

  48. Avatar photo
    مازيار گفته:

    سلام خسته نباشيد
    من ليسانس پرتو شناسي ( راديولوژي) دارم براي ادامه تحصيل به نظر شما كدام گرايش از نظر اينده شغلي مناسب تر ميباشد؟ خودم گرايش تصويربرداري پزشكيو مد نظر دارم خوشحال ميشم نظرتونو بدونم

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      سلامت باشید
      اگر به فیلد تصویربرداری علاقه‌مند هستید ، رشته فناوری تصویربرداری پزشکی برای شمایی که از بچه های عزیز رادیولوژی هستید مناسبتر می‌باشد.

  49. Avatar photo
    فاطمه گفته:

    سلام آیا فیزیک پزشکی همان رادیوبیولوژی وحفاظت پرتویی است؟
    آیا با کارشناسی زیست سلولی و مولکولی و ارشد رادیوبیولوژی وحفاظت پرتویی میتوان درسازمان انرژی اتمی کار کرد؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      خیر، فیزیک پزشکی رشته ای جدا و رادیوبیولوژی و حفاظت پرتوی در عین حال که در وزارت بهداشت به عنوان رشته ای جدا در مجموعه فیزیک پزشکی قرار دارد و دروس آزمونی مشترک و غیر مشترک با فیزیک پزشکی دارد اما یکی از زیر شاخه های فیزیک پزشکی (Medical physics) محسوب می‌شود.
      در صورتی که مورد درخواست استخدام انرژی اتمی از فارغ التحصیلان رادیوبیولوژی و حفاظت پرتوی باشد بله می‌توانید.

  50. Avatar photo
    نیلوفر جعفری گفته:

    سلام وقت بخیر من دانشجو کارشناسی مهندسی پزشکیم میخواستم بدونم میشه از این رشته مستقیم بعد ارش دکترای علوم اعصاب بگیرم؟چون مقاله ای نوشته بود فیزیولوژی و … میتونن شرکت کنن ازمون دکترا

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      متاسفانه بغیر از رشته فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی هیچ اطلاعی از سایر رشته ها ندارم و نمیتونم نظری بدم و کمکتون کنم.

  51. Avatar photo
    هادی گفته:

    سلام واقعا ظلمه بچه های برق نمتونن فیزیک پزشکی شرکت کنن چطور میتونیم نانو فناری بریم اما این که رشته که خیلی شبه بره رشته ما برق مخابراتی هاست هم پردازش تصویر هم فیزیک خوندیم واقعا نمیشه برق رو هم اضافه کنن تا ما هم بتونیم وارد این رشته بشیم شما میشه مکاتبه داشته باشید با وزارت علوم واقعا بی انصافیه

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      تصمیم برای تشخیص رشته های مجاز برای شرکت در رشته فیزیک پزشکی و یا فناوری تصویربرداری پزشکی با شورای سنجش پزشکی و اعضای بورد فیزیک پزشکی هست و بنا بر تمامی برآوردها تصمیم بر این رشته های مجاز بوده و از خیلی سال پیش این رشته های مجاز ثابت بوده اند و تغییری نداشته است.

  52. Avatar photo
    رضا گفته:

    سلام و خسته نباشید. وقتتون بخیر.من دانشجوی سال اخر مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک هستم بنظر شما با توجه به بیس و پایه خودم تو کنکور ارشد برق شرکت کنم و مهندسی پرتوپزشکی بخونم یا وارد وزارت بهداشت بشم و فیزیک پزشکی بخونم.هرچند باتوجه به علاقم دوس دارم پرتو پزشکی رو ادامه بدم اما با توجه به عقبه متزلزلش و همچنین عدم اطلاع از بازار کار و درامدش دو دلم.ممنون میشم کمک کنین

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      سلامت باشید
      اوقات شما هم به کام
      این سوال شما یک مورد کاملا شخصی هست و باید خودتوت بطور کامل علاقه خودتون رو بررسی کنید که ددوست دارین در محیط بیمارستانی و کار بالینی فعالیت کنید یا همچنان خط وزارت علوم و رشته های اون رو پیش برید. اما تنها موردی که میتونم کمکتون کنم این هست که بازار کار تمامی رشته های وزارت بهداشت و اینده شغلیشون در مقایسه با رشته های وزارت علوم بسیار بهتر و روشن‌تر هست. پس حتما در بررسی فاکتور های علاقتون این مورد رو هم حتما مورد توجه قرا بدین.
      با خودتون فکر کنید و ببینید به کدام بیشتر علاقه دارید و با عشق به سراغش میرین حتی اگر سختی هایی هم داشته باشه و همچنین در مورد بازار کار فعلی و در آینده هر کدام بطور کامل تحقیق کنید و در نهایت تصمیم بگیرید و سریعا اقدام کنید.

  53. Avatar photo
    شیوا کریمی گفته:

    سلام وقت بخیر
    من لیسانس مهندسی پرتو پزشکی هستم. میخواستم بدونم برای ارشد فیزیک پزشکی برای من بهتره یا فناوری تصویربرداری پزشکی ؟
    تو ایران اگر ارشد فیزیک پزشکی داشته باشیم برای گرفتن کار خیلی باید بدو بدو کنیم یا میتونیم از طریق دانشگاه علوم پزشکی پیگیر بشیم ؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      با توجه به شته کارشناسی شما قطعا فیزیک پزشکی انتخاب بسیار بهتری برای شما خواهد بود.
      مسلما در ایران هر رشته ای که شما بخونید حتی پزشکی، باید اول از همه به اون علاقه داشته باشید و فقط صرف گرفتن مدرک اقدام نکرده باشید و بعد از اون باید در هر رشته و مقطعی که ادامه تحصیل می‌دهید عالی توی اون زمینه کسب تجربه کنید و علم خودتون رو در اون زمینه هر روز بالاببرید و خودتون بطور خودجوش بدنبال کسب تجربه در اون زمینه باشید ویلا هیچ کسی حتی کسی که پزشکی خوانده فقط بخاطر داشتن مدرک جایی استخدام نخواهد شد.

  54. Avatar photo
    Ali گفته:

    سلام من دانشجوی ترم یک پرتودرمانی اراک هستم الان فهمیدم برا این رشته ساخته نشدم تو همین دانشگاه رتبه‌ی پرتوشناسی رو هم آوردم ولی الوییت بعدیم بود تاریخ تغییر الوییت سنجش هم از دستم رفت تا ۲۳ آبان بود حالا چطور میشه تغییر رشته بدم خدایی راهنماییم کنید خیلی حالم بده

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      متاسفانه هیچ اطلاعی در این خصوص ندارم و کمکی نمی‌تونم بهتون بکنم.

  55. Avatar photo
    F.A گفته:

    سلام وقت بخیر
    من کارشناسی رادیولوژی میخونم میخواستم بدونم با مدرک کارشناسی میشه راحتتر جذب شد یا ارشد فیزیک پزشکی
    چون رشته ای که میخونم شهر خودم نداره بنابراین نمیدونم بتونم وارد مراکز اموزشی و دانشگاه بشم و میخوام وارد کار بیمارستان و مراکز خصوصی بشم
    و شنیدم هر چه مدرک بالاتر بره سخت تر میشه جذب شد
    نظرتون چیه؟!

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      مسلما با هر دو شما می‌توانید جذب بازار کار شوید. ادامه تحصیل در مقطع ارشد به جهت ارتقاع سطح شغلی شما از پایه اوپراتوری دستگاه به جایگاه یک کارشناس خبره و یک فرد حاذق در بررسی و کنترل تمامی دستگاه های موجود در بخش و بیمارستان و مرکز تصویربرداری خود می‌باشد.
      خیر، شما با مدرک کارشناسی رایولوژی و کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی قطعا اولویت و علم و تجربه بسیار بالاتری نسبت به یک فرد اوپراتور دستگاه دارید و این اولویت برای جذب شما بسیار تاثیر گذار و قطعا مورد توجه تمامی مراکز درمانی و تصویربرداری و بیمارستانی می‌باشد.

  56. Avatar photo
    قاصدک گفته:

    سلام و عرض ادب
    من یه رزومه مختصر از خودم براتون میگم
    سن بالا کارمند دولتی چندلیسانس و ارشد از جمله کشاورزی و مترجمی زبان
    تصمیم گرفتم ارشد نانو پزشکی بخونم چون با کشاورزی میتونم
    امسال هم بدون ازمون فیزیک ثبت نام کردم که بهد یک ترم مهندسی پزشکی بیومتریال ادامه بدم
    برای کسب درامد و یا شغل نمیخوام این کارو انجام بدم فقط بخاطر علاقم پ انجام یک کار مفید حتی به اندازه یک چسب زخم
    و بیشتر دوست دارم در زمینه تحقیقات فعالیت کنم حتی رایگان
    به نظرتون ایا این تفکرات رپیایی هست ؟
    ایا میشه تو این راه به نتیجه رسید و موثر بود و کار مفیدی انجام داد؟
    ایا سن ایتم مهمیه برای کسی که البته سرمایه گذاری مالی و اجتماعی نماخواد فقط بتونم تو یک تیم تحقیقاتی قوی و مفید فعالیت کنم حتی رایگان ؟
    به نظرتون ارزش داره وقت بزارم و امکان قبولیم هست ؟
    ممنون

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات به کام
      مطمعنا هر وقت به هر کاری علاقه داشته باشید، در هر سن و سال و شرایطی باید به دنبال عشق و علاقتون برین و قطعا با تلاش بهش میرسد چون موتور قدرتمند علاقه شما رو پیش خواهد برد.
      قطعا به نتیجه خواهید رسید و فعالیت های تحقیقاتی بسیاری رو انجام خواهید داد و از دستاورد های خودتون خوشحال خواهید بود به شرط این که به دنبال ندای درونی و علاقتون برین و مطلقا به حرف هیچ کسی گون نکنید چون اکثر آدم ها قطعا با کلام و عملشون می‌خوان که شما رو ناامید کنند و با فکر کوچیکشون نمیذارن شما پیشرفت کنید.
      سن و سال اصلا و ابدا فاکتور محصوب نمیشه و تنها علاقه و عشق و خواست شما تنها عامل برای پرداختن یا نپرداختن به کاری است.
      قطعا اگر به دنبال شیرینی دستاوردهای خودتیون در این زمینه مورد علاقتون هستید بهتون پیشنهاد میکنم که مجدانه این راه رو پیگیری کنید و قطعا امکان قبولی و موفقیتتون هم وجود دارد.

    • Avatar photo
      قاصدک گفته:

      سلام و عرض ادب
      از نظرتون واقعا ممنونم . از این که اهمیت دادید و جوابمو دادید واقعا متشکرم. نمی دونید چقدر جوابتون به قلبم نشست و منو پر از انرژی و انگیزه کرد . براتون بهترین ارزوها را دارم . باز هم ممنونم .

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام مجدد به شما خانم پرتلاش
      خواهش می‌کنم. اون چیزی که خدمتتون عرض کردم تمام چیزی هست که همیشه توی زندگی خودم و همچنین سایر داوطلبینیخهست که باهاشون مشاوره دارم و به جد مطمعن هستم هر کسی به دنبال عشق و علاقش بره و براش با جون و دل تلاش کنه قطعا موفق میشه.
      خوشحالم که تونستم حتی به اندازه سر سوزنی بهتون کمک کنم. انشالله شما هم همیشه توی زندگیتون شاد باشید و موفق
      به امید این که هر چه زودتر خبر موفقیتتون رو بشنویم

  57. Avatar photo
    سمانه زاده اريفي گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من امسال لیسانس فیزیک مهندسی میگیرم
    می خواستم بدونم با توجه به بازار کار
    ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنم
    یا برای رشته های مامایی و هوشبری و اتاق عمل دوباره کنکور بدم؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام خانم سمانه
      اوقات شما هم به کام
      مقالات موجود در سایت رو بطور کانل مطالعه کنید و همچنین با سایر اساتید رشته فیزیک پزشکی نیز مشورت کنید تا در نهایت خودتون به یک جمع بندی قطعی و اساسی برسید، چون شرایط و علایق هر فرد و شخصی خاص و منحصر به فرد هست و خودتون باید تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع ارشد فیزیک پزشکی و یا شرکت مجدد در کنکور سراسری رو بگیرید.

  58. Avatar photo
    معین گفته:

    سلام خسته نباشید از سایت فوق العاده خوبتون،من کارشناسی مهندسی پرتوپزشکی و به تازگی ارشد روزانه فیزیک هسته ای قبول شدم ، نگرانی من این هست با توجه با اتفاقاتی که برای کارشناسی رشته پرتوپزشکی ۳ سال قبل افتاد و تمام نا امیدی ها و بدون انگیزه با معدل ۱۴ به پایان رسوندم ولی دوباره شروع کردم و هدفم دکترای فیزیک پزشکی هستش،حالا با توجه به اینکه لیسانس پرتوپزشکی و ارشد فیزیک هسته ای دارم ،اگه طبق برنامه پیش برم ، معدل پایین لیسانسم برام مشکلی ایجاد میکنه در مصاحبه ؟؟و دکترای فیزیک پزشکی؟؟
    دارم مدرک زبانمم میگیرم
    تنها نگرانیم معدل پایین لیسانسمه

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      سلامت باشید
      خوشحالیم که با ما همراه هستید.
      خیر، معدل پایین لیسانستون مشکلی در روند مصاحبه برای شما ایجاد نخواهد کرد.
      اگر تمامی موارد و آمادگی های لازم در آزمون کتبی و همچنین روند مصاحبه که در چند کامنت قبل در پاسخ به یکی از دوستان عزیز بیان شد رو بطور کامل و عالی داشته باشید، نگران سایر موارد نباشید.

  59. Avatar photo
    رضوان گفته:

    سلام وقت بخیر
    من دانشجوی پزشکی هسته‌ای هستم و خیلی علاقمند به ادامه تحصیل هستم ولی نمیدونم برای ارشد و دکترا چه گرایشی رو انتخاب کنم،خودم به فناوری تصویربرداری علاقه دارم چون خیلی به رشته خودم نزدیک هست و تخصصی تر هست اما اطلاعی راجع به بازار کارش ندارم و اینکه مقطع دکترا هم داره یا نه؟فیزیک پزشکی خیلی کلی هست و جز تدریس چه کار دیگه‌ای میشه کرد؟خودم به کار بالینی علاقه دارم،ممنون میشم کمکم کنین

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      جهت آشنایی با رشته فناوری تصویربرداری پزشکی مقاله “آشنایی با رشته فناوری تصویربرداری پزشکی” مطالعه کنید.
      بله، رشته فناوری تصویربرداری پزشکی دارای مقطع دکتری نیز در ایران می‌باشد، البته دکتری این رشته به تازگی ایجاد شده است و تعداد پذیرش پایینی دارد.
      همانطور که در پاسخ به کامنت دوستان هم اشاره کردم رشته فیزیک‌پزشکی یک رشته فوق العاده جامع و شامل است که رشته فناوری تصویربرداری پزشکی یکی از زیر شاخه های آن می‌باشد و قاعدتا انتخاب های شما در رشته فیزیک پزشکی از لحاظ گرایش بسیار باز تر از فناوری تصویربرداری پزشکی است.
      ما در این مقاله بخشی از زمینه های کاری و پوزیشن های شغلی تعریف شده برای فارغ التحصیلان رشته فیزیک پزشکی را بیان کردیم و همونطور که مشاهده می‌کنید پیوستن به اعضای هیات علمی دانشگاه و تحقیق و توسعه و تدریس تنها یکی از موارد زمینه های شغلی اشاره شده می باشد.
      در این رشته زمینه های بالینی و … زیادی وجود دارد که وابسته به انتخاب و علاقه شما و زمینه پایان‌نامه ارشد و تز دکتری شما می‌باشد.

  60. Avatar photo
    SarahDD گفته:

    سلام خسته نباشید،من امسال رشته‌ی فیزیک مهندسی رو قبول شدم و با هدف برای رشته فیزیک پزشکی وارد این رشته شدم،میخواستم بدونم بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته فیزیک پزشکی حق مطب داریم؟؟یا حتما باید دکتری پزشکی هسته‌ای بخونیم؟؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      سلامت باشید
      خیر، به فارغ التحصیلان دکترا فیزیک پزشکی و همچنین فناوری تصویربرداری پزشکی شماره نظام پزشکی تعلق نمی‌گیرد.
      حتما زمینه های کاری رشته فیزیک پزشکی را دقیقتر مطالعه کنید.

  61. Avatar photo
    A.g گفته:

    با عرض سلام و وقت بخیر
    برای فردی که بیس فیزیک داره و در حال اتمام ارشد فیزیک پزشکی هست چه دوره های مهارت آموزی و کاری و جهت پایان نامه نویسی میتونه به استخدامش در مراکز سی تی و ام آر آی کمک کنه؟ و کلا برای پیدا کردن یک شغل با این رشته چه پیشنهاد و کمکی دارید؟ پیشاپیش ممنون از راهنمایی شما.

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      اوقات شما هم به کام
      بهتر است با توجه به موضوع و زمینه پایان‌نامه و همچنین تجربیات و مهارت هایی که در طی روند انجام پایان‌نامه خود بدست آورده اید در این باب با استاد راهنما و استاد مشاور خود مشورت کنید.

  62. Avatar photo
    علی ر گفته:

    سلام خسته نباشید
    من دارم کارشناسی مهندسی پزشکی میخونم دانشگاه آزاد
    ولی به فیزیک پزشکی علاقه دارم
    چجور باید اقدام کنم برای ارشد یا دکتری؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      سلامت باشید
      انشالله پس از فارغ التحصیلی میتونین که در کنکور کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنید اما حتما از همین الان خودتون رو برای این کنکور پر رقیب آماده کنید.
      از همین الان بشدت روی دروس فیزیک عمومی و اتمی و هسته ای و ریاضی عمومی و صدالبته زبان بشدت سرمایه گذاری کنید.

  63. Avatar photo
    زهرا گفته:

    سلام من امسال فارق التحصیل میشم از رشته رادیولوژی خودم علاقه دارم که پزشکی بخونم اما از طرفی گاهی فک میکنم که ارشد و دکترا خوندن راحت تره و زودتر تموم میشه همچنین من خیلی نگران اینده شغلیمم و میگن برای دکترا خیلی سخت کار گیر میاد
    بنظر شما اگه من دوباره کنکور بدم و پزشکی بخونم خیلی غیر منطقیه
    دکترای رشته های مهندسی که خیلیاشون ناراضی و بیکارن این نمیدونم برای رشته های علوم پزشکی هم صدق میکنه یا بازار استخدامش برا تدریس بهتره

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام خانم علی‌ییگی محترم
      اول از همه براتون آرزوی موفقیت و شادباش و سلامتی دارم و انشالله با سربلندی و موفقیت مقطع کارشناسی خودتون رو به سرانجام برسونین.
      ببینید اگر شما بدون وقفه و پشت کنکور موندن وارد دانشگاه شده باشید الان به سلامتی و سربلندی در موعد فارغ التحصیلی حدودا 23-24 سال سن خواهید داشت و مسلما در این سن باید به فکر زندگی آینده خودتون و همچنین شغل آینده و درآمدتون باشید. اگر بخواین برگردین و از ابتدا پشت کنکور بشینین و برای پزشکی تلاش بکنید (با توجه به حجمه بالایی که برای قبولی در رشته های دندان‌پزشکی و پزشکی و داروسازی هست) پس باید تلاش زیادی داشته باشید و البته اگر بخوایم با هم صادق باشیم احتمال قبولی با این جمعیت پشت کنکور پزشکی‌طلب خیلی پایین اومده. تصمیم برای خوندن برای پزشکی غیر منطقی نیست اما باید به اموری همچون ازدواج، شغل آینده، سن جوانی، درآمد و … هم فکر کنید و ببینید آیا توانایی این رو دارین که حتی اگر در اولین تلاش دوبارتون پزشکی قبول شدین 7 -8 سال مجددا درس بخونین و در سن 30 و خورده ای سالگی تازه فارغ التحصیل بشین و اونموقع با اون همه جمعیت تازه فارغ التحصیل شده پزشک شما می‌خواین چکار کنید. مسلما ادامه همین راهتون و ارشد و دکتری خواندن اون هم بصورت هدفمند نه فقط صرف گرفتن مدرک، راه منطقی تری به نظر می‌رسه.
      مسلما بازار کار رشته های وزارت بهداشت بسیار بهتر از وزارت علوم و رشته های مهندسی هست، پس با نهایت شور و علاقه به راه خودتون و کسب تجربه ادامه بدین.

  64. Avatar photo
    محمد گفته:

    با سلام خدمت شما
    هزینه ترمی دوره شهریه پرداز فیزیک پزشکی حدودا چه مقداره امسال؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      معمولا با توجه به دانشگاه مقصد این هزینه متفاوت هست و برای اطلاع از هزینه دقیق هر ساله، باید با معاونت آموزشی دانشگاه مورد نظر تماس بگیرید.

  65. Avatar photo
    k.a گفته:

    سلام ممنوناز وقت و دقتی که در پاسخ دهی به سوالات به خرج میدید. من ارشد فیزیک حالت جامد هستم میخواستم بدونم میتونم برای دکتری رشته فیزیک پزشکی شرکت کنم یا بهتر اینه که دوباره ارشد فیزیک پزشکی بخونم و بعد وارد مقطع دکتراش بشم.ممنون

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      خواهش می‌کنم، سلامت باشید
      در آزمون دکتری فیزیک پزشکی دروسی از شما آزمون گرفته می‌شود که با توجه به این که شما وزارت علوم و رشته فیزیک بودین، بیش از 95 درصد سوالات برای شما جدید و کاملا ناشناخته است چون با دروس اون اصلا آشنایی ندارین پس باید وقت و زمان و انرژی بسیار زیادی برای یادگیری کامل این دروس مفهومی قرار بدین تا بتونین توی آزمون دکتری فیزیک پزشکی رتبه خوبی کسب کنید.
      پس از آزمون و کسب رتبه مناسب باید برین برای مرحله دوم که مصاحبه هست.
      در حین روند مصاحبه شما باید چندین ایستگاه رو پشت سر بذارین :
      1- ایستگاه رزومه آموزشی و پژوهشی (شامل تمامی مقالات، طرح تحقیقاتی، همکار طرح و … که دارین)
      در این ایستگاه تمامی این موارد توسط 4 استاد با H-index حداقل 10 بررسی میشن تا ببینن شما صلاحیت پذیرش در مقطع دکتری رو دارین یا خیر

      2- ایستگاه پایان‌نامه
      در این ایستگاه شما باید از پایان نامتون که ترجیحا باید مرتبط با علم و شاخه های فیزیک پزشکی باشه در طی زمان حدود 5 دقیقه دفاع کنید و اونجا به اساتید نشون بدید که در این زمینه می‌تونین کار ها و تحقیقات ارزشمند تری انجام بدین که مسلما در این ایستگاه اساتید از پایان‌نامه و کارایی که انجام دادین سوالاتی خواهند پرسید.

      3- ایستگاه تدریس
      توی این ایستگاه باید در طی زمان حدودی 10 دقیقه‌ای اون موضوعی که اساتید براتون در زمینه رشته دکتری که شرکت کردین رو بطور کامل و قابل فهم تدریس کنید.

      4- ایستگاه سرچ در منابع علمی
      در این ایستگاه باید بطور کامل با پایگاه های علمی و تحقیقاتی و مطالعاتی، همچنین روش های جستجو و … آشنا باشید.

      5- ایستگاه توانمندی های تخصصی
      در این ایستگاه 4 تا از اساتید برجسته و کاربلد در طی 15 دقیقه ازتون سوال تخصصی در زمینه کار قبلیتون و همچنین حیطه مورد علاقتون می‌پرسن و توانمندی های شما رو مورد ارزیابی قرار میدن.

      6- ایستگاه زبان انگلیسی (ایستگاه پایانی)
      در این ایستگاه باید با اساتید با زبان انگلیسی مکالمه کنید و همچنین باید بتوانید متون منتخب اساتید رو بخوانید و ترجمه کنید و پس از این کا در مورد اون متن ازتون سوال خواهند پرسید. در این بین ممکن است سوالات خارج از چارچوب از شما پرسیده شود و شما مورد ارزیابی قرار بگیرید.

      حال با این اوصاف می‌توانید کاملا تشخیص دهید که با توجه به توانایی علمی و مهارتیتون آیا میتونین با ارشد فیزیک حالت جامد در آزمون دکتری فیزیک پزشکی شرکت کنید و موفق شوید یا باید ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنید و سپس به فکر دکتری فیزیک پزشکی باشید.

  66. Avatar photo
    Saba گفته:

    با سلام و وقت بخیر
    برای رشته رادبوتراپب ارشد و دکترا هم نمیتونیم رادیوتراپی بخونم و حتما باید یکی دیگه از شاخه هاشو مثل فیزیک پزشکی انتخاب کنیم؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام خانم خاکی
      اوقات شما هم به کام
      با توجه به پاسخ به سوال قبلیتون باید بگم که بله، شما باید برای ادامه تحصیل در رشته رادیوتراپی ، در کنکور فیزیک پزشکی شرکت کنید و پس از قبولی، شاخه رادیوتراپی را انتخاب نمایید.

  67. Avatar photo
    Saba گفته:

    با سلام وقت بخیر
    ببخشید من برای کارشناسی میخوام رادیوتراپی بخونم خواستم بپرسم این رشته مستقیما ارشد و دکترا نداره؟ و حتما باید فیزیک پزشکی یا شاخه های دیگه رو بخونیم؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام خانم خاکی محترم
      اوقات شما هم به کام
      متاسفانه خیر، با مراجعه به دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شما رشته ای تحت عنوان “رادیوتراپی” نمی‌بینید که بطور مستقل در دفترچه قرار داشته باشه نمی‌بینید.
      برای ادامه تحصیل در همین راستا باید در کنکور کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنید و پس از قبولی در این رشته، در دانشگاه شاخه رادیوتراپی که یکی از زیر شاخه های فیزیک پزشکی است را انتخاب نموده و پایان‌نامه خود را در این شاخه پیش ببرید.

  68. Avatar photo
    النا گفته:

    سلام وقت بخیر ،از توضیحات دقیقتون در مورد رشته فیزیک پزشکی متشکرم ،میخواستم بدونم بین ارشد رشته فیزیک پزشکی و پرتو پزشکی مهندسی هسته ای کدامیک بهتر هم برای بازار کار هم برای ادامه تحصیل و اپلای ؟؟؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام خانم النا
      اوقات شما هم به کام
      خواهش می‌کنم، خوشحالم که مقالات و مطالب برای شما هم جذاب و مفید بوده است و از شما متشکریم که با ما همراه هستید.
      متاسفانه از رشته پرتو پزشکی مهندسی هسته ای ، بازار کار اون و … بی اطلاع هستم و نمیتونم قیاس درخور و دقیقی بین رشته فیزیک پزشکی و پرتو پزشکی مهندسی هسته ای انجام بدم.

  69. Avatar photo
    مهديه گفته:

    سلام وقتتون بخير
    ميخواستم بدونم براي كسي كه كارشناسي راديولوژي خونده و تصميم داره مؤسس يك مركز تصويربرداري باشه بهتره دكتراي فيزيك پزشكي بگيره يا دكتراي اناتومي؟
    خواهش ميكنم راهنماييم كنيد.

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      مسلما با توجه به این حیطه کاری و بلاخص زمینه کار با دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی، فرد مستلزم داشتن مدرک در این زمینه هست و باید مدرک فیزیک پزشکی داشته باشد.

  70. Avatar photo
    Raha گفته:

    سلام، من ارشد فیزیک اتمی روزانه دارم، شما اطلاع دارید اگر بخواهم ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنم میتوانم روزانه بخونم یا نه؟ با توجه به این که مدرک ارشد فیزیکم مربوط به وزارت علوم میشه و خب ارشد فیزیک پزشکی مربوط به وزارت بهداشت هست(دقیقا از کجا می توانم بپرسم؟). و یا اینکه اصلا برای فیزیک پزشکی دانشگاه ها پذیرش شبانه دارند؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      با توجه به شرایط و ضوابط سنوات اخیر و نمونه داوطلبین و دانشجویان دیده شده، شما می‌توانید حتی با داشتن مدرک ارشد وزارت علوم (در صورتی که مدرک کارشناسی شما جزو مدارک مورد مجاز و پذیرش آزمون فیزیک پزشکی و یا فناوری تصویربرداری پزشکی باشد) در این آزمون ها شرکت کنید و پس از قبولی در دوره روزانه در هر کدام از دانشگاه ها، بدون پرداخت هیچ گونه هزینه تحصیلی مشابه سایر داوطلبین به تحصیل در دوره ارشد فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی بپردازید. پس تحصیل هر فردی در مقطع ارشد روزانه فیزیک پزشکی و یا فناوری تصویربرداری پزشکی (حتی با داشتن مدرک ارشد وزارت علوم) فعلا بلامانع است و تحصیل فرد همانند سایر دانشجویان در دوره روزانه خواهد بود و هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

      در پاسخ به سوال دومتون باید بگم بله، بسیاری از دانشگاه هایی که هر ساله بر حسب ظرفیت اعلام شده در دفترچه انتخاب رشته محل پذیرش دوره روزانه دارند، پذیرش دور شبانه (شهریه‌پرداز) نیز دارند که میزان و تعداد پذیرش هرساله بر حسب تصمیم دانشگاه مقصد و اجازه پذیرش وزارت بهداشت متفاوت می‌باشد.

  71. Avatar photo
    محمد گفته:

    با عرض سلام و ارادت
    من دانشجوی ارشد نانوفیزیک وتا بهمن فارغ التحصیل میشم، خیلی به فیزیک پزشکی علاقه مند هستم، آیا اگر کنکور فیزیک پزشکی شرکت کنم وقبول بشم باید شهریه پرداخت کنم و اگر پرداخت شهریه الزام آور باشد آیا ارزششو داره که برم؟
    هزینه های دوره شبانه فیزیک پزشکی چه مقدار است؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      با توجه به شرایط و ضوابط سنوات اخیر و نمونه داوطلبین و دانشجویان دیده شده، شما می‌توانید حتی با داشتن مدرک ارشد وزارت علوم (در صورتی که مدرک کارشناسی شما جزو مدارک مورد مجاز و پذیرش آزمون فیزیک پزشکی و یا فناوری تصویربرداری پزشکی باشد) در این آزمون ها شرکت کنید و پس از قبولی در دوره روزانه در هر کدام از دانشگاه ها، بدون پرداخت هیچ گونه هزینه تحصیلی مشابه سایر داوطلبین به تحصیل در دوره ارشد فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی بپردازید. پس تحصیل هر فردی در مقطع ارشد روزانه فیزیک پزشکی و یا فناوری تصویربرداری پزشکی (حتی با داشتن مدرک ارشد وزارت علوم) فعلا بلامانع است و تحصیل فرد همانند سایر دانشجویان در دوره روزانه خواهد بود و هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

      مطمعنا اگر فردی در دوره شهریه پرداز فیزیک پزشکی و یا فناوری تصویربرداری پزشکی قبول شود، با در نظر گرفتن سطح دانشگاه پذیرفته شده قطعا با توجه به آینده کاری و تخصص و شاخه ها و جذابیت های این رشته ها ارزش پرداخت هزینه و تحصیل در این مقطع را دارد.

      هزینه دوره شبانه (شهریه‌پرداز) فیزیک پزشکی و یا فناوری تصویربرداری پزشکی هرساله و با توجه سطح دانشگاه متغیر است.

  72. Avatar photo
    فرشته گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من کارشناسی مهندسی اپتیک و لیزر دارم میخواستم بدونم که برای ارشد میشه فیزیک پزشکی خوند؟ ایا رشته اپتیک و لیزر جزو فیزیک مهندسی محسوب میشه؟ و اینکه راجب تصویر برداری پزشکی چطور؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      سلامت باشید
      اگر کارشناسی شما (اپتیک و لیزر) یکی از زیرشاخه های رشته فیزیک محسوب شود شما می‌توانید در آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنید در غیر این صورت خیر.
      در پاسخ به سوال دومتون باید بگم که چون اطلاع دقیقی از رشته اپتیک و لیزر ندارم نمیتونم با اطمینان به این سوالتون جواب بدم و خودتون باید از کارشناس آموزشی دانشگاه و یا دانشکدتون سوال کنید.
      برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی هم دقیقا جریان به همین ترتیب هست و فقط در صورتی مجاز به شرکت در این آزمون هم هستید که کارشناسی شما (اپتیک و لیزر) یکی از زیرشاخه های رشته فیزیک محسوب شود و در غیر این صورت خیر.

  73. Avatar photo
    Parisa گفته:

    سلام و عرض ارادت .
    کسانی که ارشد یا دکترا رشته فیزیک پزشکی دارن میتونن شرکت تولید یا واردات تجهیزات پزشکی تاسیس کنن و بهشون مجوز میدن ؟
    توی سایت تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نوشته فقط به رشته های پزشکی و پیرا پزشکی و مهندسی پزشکی مجوز داده میشه رشته فیزیک پزشکی هم جزئی از رشته محسوب میشه ؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      در پاسخ به سوال اولتون باید بگم بله، مجوز میدن.
      در پاسخ به سوال دومتون هم میتونم بگم بله، محسوب می‌شود.

  74. Avatar photo
    فائزه گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من کارشناسی فیزیک خوندم واسه ارشد تصمیم به کنکور فیزیک پزشکی دارم ولی نمیدونم‌کدوم‌یک از گرایش هاش خوبن و‌کارایی بهتری دارن،فناوری تصوربرداری یا خفاظت پرتویی و یا خود فیزیک پزشکی ممنون میشم راهنمایی کنین

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      تمامی گرایش‌های و بهتره بگیم زیر شاخه‌های فیزیک پزشکی جذاب هستند و فوق العاده پرطرفدار در ایران و جهان و هر کدام زیبایی و هیجان خودش رو داره اما برای هر فردی باید گفت کاملا به سلیقه و علاقه شما بر می‌گرده که بر حسب تحقیقاتتون یا در نهایت پس از قبولی و گذراندن 2 ترم از دروس فیزیک پزشکی ببینید که به کدام زیرشاخه علاقه بیشتری دارین و اونو انتخاب کنید. پس نسخه واحدی نمیشه پیچید و هر چیزی که الان گفته بشه بر حسب علاقه و دید شخصی بنده هست و شاید با علاقه شما متفاوت باشه.
      در مقایسه سه رشته فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی و رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی باید گفت از طرفی به پایه کارشناسی شما بر میگرده اما بر حسب یک دید کلی و از لحاظ آینده شغلی ، بازار کار و تنوع ، قطعا فیزیک پزشکی در رتبه اول جای داره ، بعد فناوری تصویربرداری پزشکی و در نهایت حفاظت پرتویی.

  75. Avatar photo
    کتی گفته:

    با سلام خدمت شما
    ممنون از وقتی که می ذارید و به سوالات پاسخ میدید.در مورد اینکه یک نفر که کارشناسی فیزیک خونده اگر ارش فیزیک پزشکی بخونه باز هم می تونه متقاضی کار در مراکز سی تی یا تصویربرداری یا اینکه خودش مجوز تاسیس همچین مکان هایی رو می تونه بگیره؟
    یا حتما الزام داره که مقطه کارشناسی رادیولوژی یا رشته های مرتبط خونده باشه؟
    پیشاپیش ممنون از پاسخگویی شما

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات به کام
      یک تفکر و شایعه ای که خیلی مدت هست بین داوطلبین فیزیک پزشکی شایع هست و اون اینه که بچه های با بیس فیزیک نمی‌تونن در فیلد تصویربرداری پزشکی فعالیت کنند که این قطعا حرف اشتباهی هست که من همینجا اون رو رد میکنم. بچه های با بیس فیزیک میتونن پس از قبولی در رشته فیزیک پزشکی هر کدوم از زیر شاخه های فیزیک پزشکی رو که دوست داشتند انتخاب کنند و پایان نامه خودشون رو در اون فیلد پیش ببرند. مسلما بچه های با بیس فیزیک هم میتونند در فیلد تصویربرداری پزشکی و در زیر شاخه های مختلف اون مثل سی‌تی ، ام آر آی ، پزشکی هسته ای و … به تحقیق و کسب علم و مهارت بپردازند و پایان نامه خودشون رو در یکی از این حیطه ها پیش ببرند و پس از کسب مهارت و علم لازم در این زمینه و جمع آوری رزومه قوی به فعالیت در اون فیلد در مراکز تصویربراری مورد نیاز و یا شرکت ها و بیمارستان ها بپردازند.
      اگر منظور شما از مجوز تاسیس این هست که فرد بتونه با هزینه شخصی به عنوان مدیر یک مرکز تصویربرداری تاسیس کند بله می‌تواند، اما این که با مدرک ارشد و دکتری فیزیک پزشکی و یا فناوری تصویربرداری پزشکی صاحب امتیاز و درواقع مجوز فعالیت داشته باشد خیر چنین چیزی ممکن نیست و هر مرکز تصویربرداری باید حداقل یک پزشک متخصص در اون زمینه و مدرکش رو به عنوان مجوز فعالیت (بخاط داشتن شماره نظام پزشکی و …) داشته باشد و بدون پزشک متخصص در زمینه تصویربرداری امکان فعالیت برای اون مرکز وجود ندارد.

  76. Avatar photo
    رضا گفته:

    سلام و خسته نباشید
    ضمن تشکر و قدردانی از زحماتتون و وقتی که میذارید خواستم بپرسم از نظر جذابیت علمی و شغلی و همچنین اینده اقتصادی ارشد مهندسی پزشکی بهتره یا فیزیک پزشکی. ممنون میشم اگه جوابم رو بدین

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      از دید آینده کاری و جنبه اقتصادی می‌تونیم بگیم که در هر دو رشته فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی موفقیت فقط و فقط وابسته به خود فرد و میزان تلاشش داره. این نباید به اشتباه در فکر ما باشه که چون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی یا مهندسی پزشکی و یا دکتری قبول شدم دیگه آینده شغلی من تامین هست و دیگه خیالم راحته. اگر فرد پر تلاشی باشید و واقعا در مقطع ارشد یا دکتری در هر دو رشته تلاش کنید و دنبال یادگیری مهارت (نه فقط علم و کتاب و …) باشید قطعا موفق خواهید بود و هم شغل خوب و هم درآمد خوبی خواهید داشت اما اگر فقط دلخوش به قبول شدن در رشته و دانشگاه خاص باشید قطعا دارید اشتباه میکنید. چون کم نیستند کسایی که تلاش نکردن و الان بهونه میارن که در فلان رشته کار نیست و آینده نداره و البته هم کم نیستند کسانی که الان با پایه فیزیک ، رادیولوژی ، رادیوتراپی ، مهندسی پزشکی ، پرتو پزشکی و … با داشتن مدرک فوق لیسانس فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی درآمد و شغل خوبی دارن و از موقعیتشون رضایت کامل دارن.
      پس عملکرد خود شماست که موفقیت و رضایت و یا خدایی ناکرده شکست و عدم رضایت شخصی و شغلی رو براتون می‌سازه.
      تصمیم بگیرید میخواین جزو کدوم گروه باشید ، اگر گروه اول رو انتخاب کردین پس از همین الان بسم الله و فقط و فقط تلاش اون هم بدون بهونه و خستگی.

  77. Avatar photo
    ستاره گفته:

    سلام ببخشید من کارشناسی اپتیک و لیزر بودم میخوام بدونم میشه ارشد کنکورفیزیک پزشکی داد؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اگر کارشناسی شما (اپتیک و لیزر) یکی از زیرشاخه های رشته فیزیک محسوب شود شما می‌توانید در آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنید.

    • Avatar photo
      عسل گفته:

      ببخشید شما از رشتتون راضی هستید؟؟ یعنی بازار کاری براش میبینید؟؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      بله، قطعا، با تمام وجود
      مسلما اگر آینده و بازار کار و زیبایی و هیجانی توی اون نمیدیدم که با تمام وجود براش تلاش نمی‌کردم و زندگیم رو پای اون نمی‌ذاشتم.
      و صد البته این همه داوطلب که هر سالا دارند در این تونومنت سخت با هم رقابت میکنند تا در رشته فیزیک پزشکی و یا فناوری تصویربرداری پزشکی قبول بشن قطعا به دنبال هدف و آینده ای دارن تلاش می‌کنند.

  78. Avatar photo
    یاس گفته:

    سلام رشته فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی و پزشکی هسته ای چه تفاوتی باهم دارند؟؟؟من رشتم ریاضیه.میتونم وارد کدوم یک از این سه رشته بشم؟؟؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      حوزه فعالیت آکادمی فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی ایران بصورت تخصصی بر روی این دو رشته است و برای کسب اطلاع از ماهیت و زمینه فعالیت دانش آموختگان رشته های مهندسی پزشکی و پزشکی هسته ای باید به سایر منابع مراجعه کنید. جهت کسب اطلاع از ماهیت دو رشته فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی به سایر مقالات موجود در سایت ما مراجعه کنید.

      در پاسخ به سوال دومتون هم باید بگم با توجه به رشته کارشناسی شما (ریاضی) هست و طبق اطلاعات مندرج در دفترچه ثبت نام هر ساله آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت برای دو رشته فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی شما قادر به شرکت در هیچ کدام از این دو رشته نمی‌باشید چون در رشته های کارشناسی مجاز برای شرکت در این رشته ها ، کارشناسی ریاضی مجاز نمی باشد.

  79. Avatar photo
    Payam گفته:

    سلام
    با کارشناسی فیزیک وقتی که در آزمون فیزیک پزشکی شرکت کنیم، با تلاش و رزومه ی قوی میشه آینده ی شغلی ایده آلی رو انتظار داشت ؟؟؟؟؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      اوقات به کام
      قبل از پاسخ به سوالتون باید بگم که الان در شرایط امروز جامعه هیچ رشته ای حتی پزشکی تضمین آینده شغلی نداره و میشه گفت دید اقتصادی به رشته های علمی و دانشگاه اشتباهه ؛ اما در پاسخ به سوال شما میتونم بگم که فارغ از این که پایه کارشناسی شما چی هست ، اگر عملکردتون در دوران تحصیل رشته فیزیک پزشکی و یا فناوری تصویربرداری پزشکی چه از بعد علمی و چه از بعد عملی و کسب تجربه در زمینه مورد علاقه خودتون در هر کدام از شاخه ها خیلی خوب باشه و رزومه قوی بدست بیارین خیلی راحت میتونین در مراکز تصویربرداری و رادیوتراپی و … مرتبط با شاخه و گرایشتون مشغول به کار بشین و مسلما درآمد شما هم کاملا بستگی به تلاش و سخت کوشی خودتون داره.
      بازار کار فیزیک پزشکی یک بازار فوق جذاب برای اهل تلاش و سختکوشیه.

  80. Avatar photo
    محمد گفته:

    سلام، من دانشجوی کارشناسی رادیولوژی هستم میخواستم بدونم خواندن ارشد تصویربرداری تا ثیری در استخدام دارد؟ واینکه با ارشد این رشته می‌توانیم به عنوان یک نیرو در بیمارستان‌ها جایگاه خوبی داشته باشیم، یاصرفا در مراکز آموزشی می‌توانیم کارکنیم؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام آقای عسگری عزیز
      مسلما شما با داشتن مدرک کارشناسی رادیولوژی هم می‌توانید در مراکز تصویربرداری و بیمارستان ها و … مشغول به کار شوید و با داشتن کارشناسی ارشد رشته فناوری تصویربرداری پزشکی ( و یا فیزیک پزشکی) شما در لول کاری و علمی و البته سطح شغلی بالاتر قرار خواهید گرفت. با کارشناسی رادیولوژی شما در لول یک اوپراتور ظاهر خواهید شد اما وقتی یک پله بالاتر برید و کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی و یا فیزیک پزشکی بگیرید ، با این مدرک در لول بالاتری هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ شغلی و البته درآمدی و حقوقی قرار خواهید گرفت و در هر جایی هم بیمارستان ها و مراکز تصویربرداری پزشکی و هم مراکز آموزشی فعالیت کنید.

  81. Avatar photo
    محدثه باقری گفته:

    سلام.خسته نباشید.ببخشید شما در توضیحاتتون دررابطه با اینده ی شغلی فیزیک پزشکی فرمودید که متخصصین فیزیک پزشکی میتوانند در بخش رادیو تراپی دررابطه با “طراحی درمان”مشغول بکار بشن.میشه اگه امکانش هست در رابطه با طراحی درمان بیشتر توضیح بدید؟اینکه اصلا طراحی درمان چیه؟چه کاری انجام میدن؟
    خیلی ممنون

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      سلامت باشید
      اگر بخوایم توضیح مختصری در مورد رادیوتراپی و بخصوص طراحی درمان بدیم باید بگیم که :
      رادیوتراپی يكی از راه های مهم در درمان تومورها و بافتهای سرطانی است. ميزان كارآیی ايـن روش بـه ميـزان پرتودرمانی خارجی بر اساس تجربيات طراح برنامه وابسته است . بنابراين به جهت موثر بودن هر چه بیشتر این روش نياز به برنامه‌ای جهت انتخاب زاويـه پرتوهـا در پرتـودرمـانی می باشد که به میزان زيادی وابسته به دقت و كيفيت طراحی درمان و چگونگی اجرای درمان می باشد. تیم رادیوتراپی پلنی را جهت رادیوتراپی خارجی به دستگاه های شتابدهنده قبل از شروع درمان بیمار آغاز می کند. این بدان معنی است که چه مقدار دز اشعه در رادیوتراپی نیاز است و اینکه این مقدار دز دقیقا به کدام قسمت بدن بیمار باید پرتودهی شود. به این مراحل و پروسه ی قبل از پرتو درمانی با دستگاه های شتابدهنده ، طراحی درمان گفته می شود.
      طراحی درمان، يکی از مهمترین مراحـل در يـک درمـان موثر است. در اين مرحله نوع و شدت باريکه های تابشـی، جهت پرتودهی و ابعـاد ميـدان بـا توجـه بـه پارامترهـای فيزيكی دستگاه، وضعيت آناتوميكی بيمار و حد تحمـل دوز بافتهای حساس مجاور توده و حد قابل قبول يكنواختی دوز تومور، انتخاب می شوند.
      در طراحی درمان نیاز به تصاویر تشخیصی CTscan و MRI جهت مشخص نمودن مکان تومور و نواحی اطراف آن می باشد.در این پلن موارد چون نوع سرطان یا تومور، مکان دقیق تومور در بدن بیمار، اندازه تومور، آیا این تومور نزدیک نقاط حساس به اشعه در بدن است یا خیر، تعیین اینکه چه میزان این پرتو نیاز است که در بدن نفوذ کند و … باید مشخص شوند.

  82. Avatar photo
    Samira گفته:

    سلام میخواستم بپرسم که با ارشد فیزیک پزشکی میتوان مشغول بکار شد یا حتما باید دکتری داشته باشیم ؟؟؟؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      بله، البته ، شما با مدرک کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی میتونین مشغول به کار در مراکز و بیمارستان ها بشین به شرط این که در شاخه و زمینه ای که انتخاب کردین هم از لحاظ علمی و بخصوص از لحاظ تجربی و کار عملی در سطح بسیار خوبی قرار داشته باشید و در طی روند گذراندن پروژه و پایان نامه ارشد فیزیک پزشکی انقدر خوب روی اون زمینه کار کنید تا واقعا بهترین فرد از لحاظ علمی و عملی در اون زمینه باشید تا به راحتی بتونین در مراکز مربوطه و بیمارستان ها مشغول به کار بشید ، بسیاری از دوستان کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی هستند که بخاط فعالیت بسیار خوب در زمینه پژوهشی خودشون الان مشغول به کار هستند و در جایگاه خوبی هم قرار دارند.

  83. Avatar photo
    فیزیست گفته:

    با سلام و تشکر و قدردانی از پاسخگویی صریح و شفاف شما.سوال آخر و پایانی اینجانب این است که مقطع نهایی در رشته فیزیک پزشکی مقطع دکترا ست یا مقطع تخصص دارد و آیا در ایران ما وجود دارد؟ در سایر کشورهای صاحب چطور؟
    تشکر از شما برای تنویر افکار و روشن کردن راه.

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      خواهش میکنم،یکی از وظایف بزرگ آکادمی فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی ایران پاسخگویی به تمامی سوالات داوطلبین کنکور کارشناسی ارشد رشته های فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی هست تا با یک نگاه روشن در این مسیر قدم بردارند و بتونن با محصولات آموزشی ما از قبیل پکیج های تدریس مفهومی در دروس فیزیک عمومی 1 و 2 و 3 ، اطلس ویدیویی سوالات تمامی دروس فیزیک عمومی 1 و 2 و 3 ، فیزیک اتمی و هسته ای و ریاضی عمومی 1 و 2 و تحلیل ویدیویی سوالات کنکور های سنوات گذشته رشته فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی به رتبه عالی در این کنکور دست پیدا کنند.
      اما در پاسخ به سوالتون باید بگم که مقطع بالاتر و تخصصی تر از دکتری نیز در رشته فیزیک پزشکی وجود دارد و برای ادامه راه در مقطع بالاتر باید در دانشگاه های پذیرنده Postdoc ادامه تحقیقات خودشون رو انجام بدن.
      توضیحات :
      دوره تحقیقاتی پسادکتری یا پست دکترا یا فوق دکترا (به انگلیسی: Postdoctoral research) (به‌طور غیررسمی: Postdoc) به دوره‌ای از تحقیقات آکادمیک گفته می‌شود که محققان بعد از به پایان رساندن تحصیلات و کسب مدرک دکترا یا اعلی درجه علمی (مدرک نهایی) معمولاً تا سقف ۵ سال و قبل از یافتن شغل ثابت آکادمیک سپری می‌کنند. در این دوره دانشجویان به عنوان محقق در دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی مشغول بکار می‌شوند؛ با اینحال سپری کردن این دوره منجر به دریافت مدرکی به این نام نمی‌شود.

      هدف دوره‌های پسادکتری هرچه عمیق‌تر شدن تخصص و دانش و کسب مهارت‌های لازم تحقیقاتی در موضوعی خاص است. ارائه دوره‌های پسادکتری معمولاً به عنوان بخشی از وظایف یک مؤسسه دانشگاهی یا تحقیقاتی شمرده شده و همچنین توقع می‌رود که به تولید و چاپ محتوای علمی منجر شود. در برخی از کشورها مانند روسیه و انگلستان ممکن است سطوحی بالاتر از سطح دکترا هم شناخته شود؛ در حالیکه در دیگر کشورها اینگونه نبوده و گذراندن این دوره‌ها تنها به صورت سابقه تحقیقاتی در رزومه افراد ثبت می‌گردد. در ایران نیز اخیراً توسط برخی از دانشگاه‌ها چنین دوره‌هایی ارائه می‌شود. در ایران همچنین گاهی از عبارت فوق دکترا برای اشاره به چنین دوره‌هایی استفاده می‌شود.

      محقق پسادکتری معمولاً با قراردادی رسمی یا با بورس تحصیلی حمایت مالی می‌شود. در دوره پسادکتری معمولاً محقق به صورت مستقل و بر روی موضوعی جداگانه کار می‌کند.

      (منبع : ویکی پدیا)

  84. Avatar photo
    فیزیست گفته:

    با سلام و تشکر و سپاس از پاسخگویی روشن و گویا و درست.سوال دیگر اینجانب این است که پس از فارغ التحصیلی در مقطع دکترای فیزیک پزشکی و دفاع از پایان نامه با موضوع کلینیکال-بالینی،آیا امکان و حق شرکت و حضور در مقطع تخصص رادیوتراپی-انکولوژی وجود دارد؟

  85. Avatar photo
    فیزیست گفته:

    با سلام. پس از فارغ التحصیلی دکترای فیزیک پزشکیو پایان نامه در حوزه رادیوتراپی آیا شماره و مهر نظام پزشکی و پروانه فعالیت داده می شود

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات به کام
      تا به امروز به هیچ یک از فیلد های فارغ التحصیل دکتری فیزیک پزشکی شماره و مهر نظام پزشکی و پروانه فعالیت تعلق نگرفته است.البته چند سالی هست که انجمن و اعضای بورد فیزیک پزشکی در پی درخواست مکرر دانشجویان این رشته به دنبال این موضوع هستند تا به فارغ التحصیلان دکتری فیزیک پزشکی شماره نظام تعلق بگیرد اما تا به امروز موفق به چنین کاری نشده اند.

  86. Avatar photo
    مادر گفته:

    سلام من ارشد فیزیک پزشکی هستم‌میخاستم بدونم برای دکتری امسال امیدی هست اگر بخوام بخوتم؟ شرایطم‌جوریه که بخاطر نوزادی که دارم فقط۲ساعت میتونم مطالعه کنم در روز و رزومه کاری و درسیم هم تقریبا متوسطه یعنی ۲تا مقاله اسکوپوس. تدریس و…..
    البته ۲ساله پشت کنکور هم هستم و تقریبا پایه ام خوبه

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      مسلما رزومه قوی فقط بخشی از شرط موفقیت در کنکور دکتری فیزیک پزشکی هست و نیمه دیگه این شرط بدست آوردن یک نتیجه بسیار عالی در آزمون دکتری هست!
      با توجه به سطح رقابت موجود ساعت مطالعاتی بیشتر و به طور کلی زمان بیشتری رو برای آمادگی برای آزمون باید اختصاص بدین تا بتونین توی تمامی دروس آزمونی درصد خوبی بدست بیارین!

  87. Avatar photo
    علی گفته:

    سلام ایا دراینده شغلی فیزیک پزشکی تضمینی هس ویا میتوان بعدازاینکه فارغ التحصیل شدیم برای خدمت سربازی در یکی ازمراکز درمانی ارتش خدمت کنیم؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      در آینده شغلی هیچ رشته ای حتی پزشکی و خلبانی و … هیچ تضمینی وجود نداره و موفقیت در هر زمینه ای فقط و فقط به خود شخص و عملکردش و میزان علم و تجربیاتش وابسته هست و مسلما موفقیت با قبولی در یک رشته خاص و پر آوازه بدست نمیاد، اگر فرد تلاش گر و جستجوگری در فیلد خودتون باشید و دارای علم و تجربه عالی باشید ، خیلی خوب میتونین رشد کنید و قطعا از بعد اقتصادی و درآمدی هم بطور کامل تامین خواهید بود و در غیر این صورت از بهترین دانشگاه های دنیا هم که مدرک داشته باشید هیچ فایده ای نخواهد داشت.
      پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های زیر نظر وزارت بهداشت ، در هنگام خدمت مقدس سربازی میتونین بر حسب مدرک تحصیلی و البته صلاح دید یگان مربوطه ، در یکی از مراکز پزشکی و درمانی ارتش ، سپاه و نیروی انتظامی و … خدمت و انجام وظیفه نمایید.

  88. Avatar photo
    رضا گفته:

    سلام. وقتتون بخیر. من دانشجو مهندسی پزشکی گرایش بیو الکتریک هستمو میخواستم ارشد یکی از رشته های فیزیک پزشکی یا فناوری تصویر برداری پزشکی رو شرکت کنم. در اینیکه قدرت و اعتبار فیزیک پزشکی توی دنیا قطعا توی سطح خیلی بالاتری نسبت به فناوری تصویر برداری قرار داره شکی نیست ولی برای اینده شغلی و بازار کار کدوم یکی بهتره؟ و همچنین درامد فیزیک پزشکی حالا در هر زمینه فعالیتی توی چ سطحی قرار میگیره ؟ و کدوم یکی از گرایش های این رشته از بقیه بهتر و قوی تره؟ ممنون بابت وقتی که میذارید

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      مسلما برای شما فیزیک پزشکی نسبت به فناوری تصویربرداری پزشکی بهتر هست چون فناوری تصویربرداری پزشکی رو میشه گفت ادامه راه بچه های رادیولوژی هست و مسلما نیاز به پیش زمینه در مورد مودالیته های تصویربرداری دارین اما در فیزیک پزشکی به واسطه شاخه های متنوعی که داره انتخاب زمینه و پیدا کردن علاقه برای شما بسیار راحت تر و مسلما فیزیک پزشکی از لحاظ بازار کار به واسطه پوزیشن تعریف شده اون در وزارت بهداشت و گستردگی اون بسیار دارای آینده روشن و سطح درامدی بهتری هست.
      از لحاظ درآمدی عدد و رنج خاصی رو نمیشه گفت چون وابسطه به نوع فعالیت فرد و کاری که انجام میده بسیار متغیر هست.
      نمیشه گفت کدوم گرایش فیزیک پزشکی قوی تر هست چون اولا کاملا وابسطه به علاقه شما و در ثانی تمامی زیرشاخه های فیزیک پزشکی مهم و اساسی برای جامعه پزشکی و درمانی هستند.

  89. Avatar photo
    فاطمه گفته:

    سلام می خوام بدونم کارشناسی فیزیک گرایش حالت جامد می تونه در ارشد فیزیک پزشکی سال99 شرکت کنه؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      بله ، البته ، کلیه گرایش های کارشناسی فیزیک می‌تونن در کنکور کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی وزارت بهداشت شرکت کنند.

  90. Avatar photo
    محمد گفته:

    سلام خسته نباشید
    من کارشناسی پرتودرمانی (رادیوتراپی) خوندم
    بین فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی مردد هستم برای ارشد و دکتری
    علاقه خیلی زیادی هم به تصویربرداری دارم
    سوالم اینه که کدوم از این دوتا برای من بهتره؟
    سوال دیگه هم اینه اگه من بتونم دکترای تصویربرداری پزشکی بگیرم بخاطر مدرک کارشناسیم محدودیتی دارم یعنی برای استخدام بهم گیر میدن یا نه؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات شما هم به کام
      به طور کلی می‌تونم اینو بگم که رشته فناوری تصویربرداری پزشکی برای بچه های غیر رادیولوژی مناسب نیست ، چون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی میشه گفت درس هایی که در دانشگاه به بچه های تدریس میشه ادامه و سطح بالاتری از دروس کارشناسی هست که بچه های رادیولوژی خوندن و همچنین با مودالیته های تصویربرداری آشنا هستند ، برای بچه هایی که کارشناسیشون فیزیک ، مهندسی پزشکی ، رادیوتراپی ، پرتوپزشکی و … بوده کمی این دروس اون هم توی این سطح نامانوسه و خیلی راحت نمی‌تونن با این دروس که در مقطع کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی درس داده میشه ارتباط برقرار کنند. پیشنهاد میشه که شما فیزیک پزشکی رو انتخاب کنید تا با توجه به پایه شما و همچنین تنوع زیرشاخه ای که این رشته داره در انتهای ترم 2 کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی با یک انتخاب خوب و از روی علاقه و با چشمانی باز آینده عالی رو به واسطه زیر شاخه انتخابی رقم بزنین.
      اگر مدرک کارشناسی شما رادیولوژی نباشه و فناوری تصویربرداری پزشکی بخونین برای استخدام در فیلد ها و پوزیشن های تصویربرداری با محدودیت ها و سنگ اندازی هایی روبرو خواهید بود.

  91. Avatar photo
    لیلا گفته:

    سلام و احترام
    بسیار ممنونم از شما که با حوصله پاسخ دادید.
    در صورتی که شرایط شخصی مثل علاقه و هدف مشخص و در یک راستا باشه، و به فرض توانایی علمی و پژوهشی در رشته تصویر برداری پزشکی مناسب باشد، آیا جایگاهی شغلی برای امثال بنده در این رشته وجود خواهد داشت؟ البته که در حوزه پژوهش و هیئت علمی خواهد بود.
    یا بعد از فراغت از تحصیل وضعیت مثل فارغ التحصیلان وزارت علوم خواهد شد.
    باز هم از اینکه وقت می گذارید بی نهایت سپاسگزارم. و می دانم پاسخ سوالات بنده نسبی است اما پاسخ شما به عنوان یه کارشناس در این زمینه برایم با ارزش است.

    وقتتان بخیر

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      خواهش میکنم ، پاینده و سلامت باشید.
      چه رشته فناوری تصویربرداری پزشکی و چه رشته فیزیک پزشکی در وزارت بهداشت دارای جایگاه علمی بسیار مناسب و همچنین آینده شغلی بسیار روشن و پویایی هستند البته با توجه به این که دوره دکتری رشته فناوری تصویربرداری پزشکی در ایران بسیار نوپا بوده امید بر این است که جایگاه مناسب علمی و پژوهشی و همچنین شغلی خود را در وزارت بهداشت پیدا کنه و با افزایش ظرفیت پذیرش اون در سایر دانشگاه های کشور بستر مناسبی برای ادامه روند دکتری این رشته ایجاد بشه.
      تمام این پیش فرض هایی که شما قرار دادین خودشون تک به تک عوامل بسیار مهمی هستند که قبل از ورود به دوره دکتری این رشته باید بطور کامل در نظر گرفته بشن اما با قطعیت می‌توان گفت که تقریبا تمامی رشته های وزارت بهداشت در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری از لحاظ آینده شغلی در جایگاه بسیار بهتری در مقایسه با بهترین رشته های وزارت علوم نظیر علوم مهندسی و … دارند و به همین خاطر در این چند ساله طیف افرادی که به سمت وزارت بهداشت گرایش پیدا کرده اند بسیار افزایش داشته است.

  92. Avatar photo
    لیلا گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    بنده ارشد برق_مخابرات دارم و پایان نامه ام درمورد تشخیص تومور در بافت نرم به کمک پردازش امواج فراصوت و تکنیک های تشخیص سیگنال به کمک آنتن های آرایه فازی هستش که دو مقاله isi با Q1و Q2 حاصل آون بود.
    اگر بخواهم در آزمون دکترای فناوری تصویربرداری پزشکی_عصبی وزارت بهداشت شرکت کنم، آیا این تغییر مسیر مناسب هست؟
    ممنون میشم پاسخ بدید چون وقت زیادی برای ثبت نام نمونده و خیلی برام مهمه.

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      تغییر گرایش باید صرفا با علاقه و شناخت رشته هدف مورد نظر همراه باشه و باید این رو بدونین که در رشته های وزارت بهداشت و مختصا فناوری تصویربرداری پزشکی و فیزیک پزشکی کار شما و محیط فعالیتتون بیمارستانی هست پس باید ببینید به این حوزه ، محیط کار اون ، و زمینه فعالیت اون علاقه و شناختی دارید یا خیر!
      مسلما زمینه فعالیت فناوری تصویربرداری پزشکی و مهندسی برق گرایش مخابرات بسیار متفاوت هستند و شما باید به تحقیق و علاقه سنجی بیشتری بپردازید.

    • Avatar photo
      لیلا گفته:

      سلام و احترام
      بسیار ممنونم از شما که با حوصله پاسخ دادید.
      در صورتی که شرایط شخصی مثل علاقه و هدف مشخص و در یک راستا باشه، و به فرض توانایی علمی و پژوهشی در رشته تصویر برداری پزشکی مناسب باشد، آیا جایگاهی شغلی برای امثال بنده در این رشته وجود خواهد داشت؟ البته که در حوزه پژوهش و هیئت علمی خواهد بود.
      یا بعد از فراغت از تحصیل وضعیت مثل فارغ التحصیلان وزارت علوم خواهد شد.
      باز هم از اینکه وقت می گذارید بی نهایت سپاسگزارم. و می دانم پاسخ سوالات بنده نسبی است اما پاسخ شما به عنوان یه کارشناس در این زمینه برایم با ارزش است.

      وقتتان بخیر

  93. Avatar photo
    sorooor گفته:

    سلام ببخشید من کارشناسی مهندسی اپتیک و لیزر خوندم و در ارشد فوتونیک میخواستم ببینم برای دکتری یا ارشد دوم در خارج از کشور و یا ایران رشته فیزیک پزشکی رو انتخاب کنم؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      هیچ کدام از رشته های مهندسی اپتیک و لیزر و فوتونیک جزو رشته های مجاز برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی و دکتری فیزیک پزشکی نمی باشند.
      رشته های مجاز برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی و یا دکتری فیزیک پزشکی در دفترچه ثبت نام هر سال که در سایت سازمان سنجش پزشکی موجود است درج شده است و تنها کسانی میتوانند در این رشته ها شرکت کنند که دارای مدرک کارشناسی و یا ارشد یکی از رشته های مجاز باشند.

  94. Avatar photo
    فیزیک گفته:

    سلام
    من لیسانس فیزیک دارم ،اگه ارشد تصویربرداری پزشکی بخونم بعدا میتونم در ی مرکزی جای استخدام بشم. گیر نمیدن ک کارشناسیت غیرمرتبط هست ؟ اخه استخدامی وزارت بهداشت فراگیر ۷ ک اصلا لیسانس های غیر مرتبط رو اصلا قبول نمیکرد، لطفا راهنمایی بکنید ممنون

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام ، اوقات شما هم به کام
      برای شمایی که کارشناسی فیزیک دارین بهترین رشته جهت ادامه تحصیل فیزیک پزشکی هست چون پیش زمینه بسیار خوبی از مباحث دروس آزمونی اون (فیزیک عمومی 1 و 2 و 3 ، فیزیک اتمی ، فیزیک هسته ای ، ریاضی عمومی 1 ، ریاضی عمومی 2 ، فیزیولوژی و آناتومی ، زبان وزارت بهداشت) دارین و مسلما در فیلد فیزیک پزشکی نیز به دلیل وسعت شاخه های اون و همچنین پوزیشن تعریف شده اون در وزارت بهداشت و زمینه های علمی و کاری اون نظیر رادیوتراپی ، پزشکی هسته ای ، فراصوت ، رادیوبیولوژی و حفاظت پرتوی ، لیزر ، تصویربرداری پزشکی و … بسیار بهتر میتونین عمل کنید و در مراکز مرتبط و شرکت ها مشغول به کار بشین اما رشته فناوری تصویربرداری پزشکی (تصویربرداری پزشکی) میشه گفت مخصوص و ادامه راه بچه های کارشناسی رادیولوژی هست و با توجه به این که بچه های رادیولوژی دروس فیزیک پرتوشناسی تشخیصی (فیزیک پرتوها) و تکنیک های تصویربرداری پزشکی رو در کارشناسی خواندن پس در آزمون فناوری تصویربرداری پزشکی موفق تر خواهند بود و از طرفی دروس تدریسی کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی (تصویربرداری پزشکی) سطح بالاتری از دروس مطالعاتی این بچه ها در کارشناسی هست و مسلما فهم اونها نیاز به پیش زمینه داره.
      از طرف دیگه رشته فناوری تصویربرداری پزشکی یکی از زیر شاخه های فیزیک پزشکی هست و شما میتونین با شرکت و پذیرش در این فیلد هر کدام از شاخه های دلخواهتون رو انتخاب کنید و ادامه بدین.
      ظرفیت پذیرش رشته فناوری تصویربرداری پزشکی در مقایسه با فیزیک پزشکی کمتر هست و از طرفی میزان شرکت کنندگان و رقیبان نیز در رشته فناوری تصویربرداری پزشکی کمتر از فیزیک پزشکی هست.

  95. Avatar photo
    sama گفته:

    سلام
    بنظر شما بین تصویربرداری و فیزیک پزشکی کدوم انتخاب درست تریه با کارشناسی رادیولوژی، بنظر خودم فیزیک پزشکی هم فناوری تصویربرداری و هم رادیوبیولوژی رو در خودش داره و اگر ادم بخواد انرژی و زمان بذاره خب فیزیک پزشکی بهتره، هم حیطه کاریش بیشتره ،درسته؟ ولی خب بازم نمیدونم کدوم بیشتر بدردم میخوره

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      برای بچه های رادیولوژی بستگی به انتخابشون داره ، اگر می‌خوان همون فیلد تصویربرداری ادامه بدن ، رشته فناوری تصویربرداری پزشکی رشته مناسبیه ، اما اگر علاقه مند هستید که فیلدتون رو تغییر بدین رشته فیزیک پزشکی رو انتخاب کنید تا بتونین برین شاخه های دیگه مثل رادیوتراپی ، پزشکی هسته ای و … ، اما اگر الان بلاتکلیف هستین رشته فیزیک پزشکی رو انتخاب کنید چون شامل تمامی زیر شاخه ها مثل تصویربرداری ، رادیوبیولوژی و رادیوتراپی و …. میشه و میتونین هر موقع خواستین هر کدوم رو انتخاب کنین.
      از طرف دیگه ظرفیت پذیرش فیزیک پزشکی بسیار بیشتر از فناوری تصویربرداری پزشکیه و پوزیشن کاری فیزیک پزشکی هم در وزارت بهداشت مشخصه و سابقه بسیاری در ایران و جهان داره اما فناوری تصویربرداری پزشکی تا امروز که از سال 95 در ایران و در وزارت بهداشت بصورت رشته جداگونه اومده فقط 4 سال میگذره و دانشگاه های پذیرنده کمی داره و به تازگی دکتری اون هم اومده.

  96. Avatar photo
    م گفته:

    سلام
    من ارشد نانوفناوری پزشکی هستم با کارشناسی رادیولوژی . میخاستم بدونم برای دکتری بهتره خود رشته نانو رو شرکت کنم یا رشته فناوری تصویربرداری پزشکی گرایش سلولی و مولکولی رو؟
    بازار کار و اینده این دو رشته چطوره ؟ شماره نظام یا مهر نظام پزشکی به رشته تصویربرداری تعلق میگیره؟ در اینده چطور؟
    یا پروانه و مجوز تاسیس مرکز ممکنه بهشون داده بشه؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      بنده در مورد رشته نانو فناوری پزشکی اطلاعی ندارم و نمیتونم قیاسی بین اون و رشته فناوری تصویربرداری پزشکی انجام بدم.
      خیر،شماره نظام و مهر نظام پزشکی به رشته فناوری تصویربرداری پزشکی تعلق نمیگیره.

  97. Avatar photo
    Ncm گفته:

    امکان این ک فردی با کارشناسی مولکولی سلولی با گرایش میکروبیولوژی این کنکور فیزیک پزشکی بده هست؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      با توجه به مندرجات موجود در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت و رشته های مجاز در شرکت این کنکور ، متاسفانه خیر ، رشته شما در بین رشته های مجاز وجود ندارد.

  98. Avatar photo
    bahare گفته:

    سلام من دانشجو ترم آخر پرتو پزشکی هستم..از این هفته یا هفته آینده میخوام شروع کنم بخونم برای ارشد فیزیک پزشکی..اما گمراهم..نیاز به یک مشاور دارم..اما نمیدونم کی …آیا شما میتونید کسی رو معرفی کنید؟؟؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات به کام
      ما یه طرح مشاوره ای گام بگام تا کنکور داریم که کلیات این طرح مشاوره ای پشتیبانی به این صورت هستش که از الان تا روز کنکور سال آینده توسط بنده مشاوره و پشتیبانی تلفنی و تلگرامی میشین و به محض ثبت نام برنامه مطالعاتی هفتگی اختصاصی و ویژه براتون نوشته میشه و در طی این طرح کلیه روش های مطالعاتی و دوره و مرور،نحوه مطالعه هر درس به صورت فصل به فصل و مبحث به مبحث همیشه براتون شرح داده میشه.

      میزان پیشرفتتون هر هفته پیگیری میشه که تا روز کنکور با این طرح و برنامه ریزی و مشاوره به بالاترین سطح آمادگی برسین. در طی این مدت مشاوره های روانشناختی برای از بین رفتن استرس و بالارفتن اعتماد به نفس شما تا روز کنکور،مدیریت زمان،مدیریت جلسه کنکور و… براتون شرح داده میشه…

      در جلسه ی اول مشاوره با توجه به سطح شما و سطح کنکور فیزیک پزشکی, منابع مناسب بهتون معرفی میشه

      در طی این طرح هر هفته برای شما برنامه ریزی میشه و در انتهای هر هفته مطالعاتی مشاوره خواهیم داشت تا میزان پیشرفت و نقاط قوت و ضعف شما چک و شناسایی بشه و پس از گفتگو و مشاوره در خصوص چگونگی مطالعه هر فصل از کتاب ها،چطور به بهترین سطح آمادگی برسین و ضعف خودتون رو در هر درس به چه صورت برطرف کنید تا بتونین بهترین درصد رو از اون درس بگیرین.

      برای بهره مندی از طرح مشاوره ای ما میتونین در پیج اینستاگرام ما به نشانی physicpezeshki یا در همینجا قسمت تیکت پشتیبانی با ما در ارتباط باشید تا جهت این طرح مشاوره ای راهنمایی کاملی به شما ارائه بشه.

      از این که ما رو همراهی میکنید بسیار خوشحال و خورسندیم.

  99. Avatar photo
    سنا گفته:

    سلام …من کارشناسی فیزیک مهندسیم و میحام برا ارشد فیزیک پزشکی بخونم میخاستم ببینم اگر تو بیمارستانا کار پیدا کنیم و بالا سر دستگاه ها وایستیم ی حداقل در آمد میگید ک بدونیم چقدر میشه ؟؟؟ و اینک آینده ی شغلی این رشته خارح از کشوره چطوره؟؟؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات به کام
      شما پس از فارغ التحصیلی از رشته فیزیک پزشکی به عنوان یک فیزیست کار اوپراتوری مثل تکنسین های رادیولوژی و … انجام نمیدین ، اما میزان سطح درآمد هم کاملا به خودتون و مهارتتون و تعدد مراکزی که فعالیت میکنید بستگی داره.
      این رشته هم اکنون در خارج از کشور بشدت بشدت پرطرفدار و یکی از زمینه های پیشبرد علم پزشکی به واسطه تشخیص دقیق تر و به موقع و در حوزه درمانی درمان قطعی تر و مطمعن تر و سریع تر هست و چه در آمریکا و کانادا و هم در کشور های اوروپایی پیشرفته در این رشته جزو رشته های تاپ هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ درآمدی هست.

  100. Avatar photo
    حسینی گفته:

    سلام قبلا شنیده بودم که با ارشد فیزیک پزشکی میشه مرکز رادیولوژی تاسیس کرد
    اما با توضیحات شما میشه این نتیجه رو گرفت که چنین امکانی وجود نداره؟
    ممنون میشم کاملتر توضیح بدید که بچه های فیزیک پزشکی امکان ورود به رشته های وزارت بهداشت مث سونوگرافی هم دارن یا نه؟؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات به کام
      تاسیس به عنوان موسس و مدیر بله ، اما چون نیازمند پروانه فعالیت هست و پروانه فقط به پزشک متخصص در این زمینه با شماره نظام پزشکی تعلق میگیره پس نیازمند جذب یک فرد دارای امتیاز هست.

      در پاسخ به سوال دومتون باید بگم بله ، یکی از زیر شاخه های فیزیک پزشکی اولتراسوند (فراصوت) هست که در صورت انتخاب این زیر شاخه میتونین در اون به تحقیق و توسعه بپردازین.

  101. Avatar photo
    سارا گفته:

    درود
    من کارشناسی ارشد فیزیک هستم ، آیا برای دکترا میتونم فیزیک پزشکی شرکت کنم؟و اینکه آیا میتونم موفق بشم باتوجه به اینکه در مقطع دکترا وارد این رشته شدم؟؟
    سپاس.

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      به صورت کلی و بر اساس مندرجات موجود در دفترچه ثبت نامی دکتری فیزیک پزشکی بله میتونین اما به واسطه تغییر و تحولات چند ساله اخیر در قوانین آزمونی از جمله آزمون کتبی و به خصوص مصاحبه ، یکی از پارامتر های مهم داشتن مقاله یا مقالات مرتبط با فیزیک پزشکی هست که همین امر به دلیل اهمیت فرواوان و داشتن امتیاز زیاد کار رو برای سایر داوطلبینی که ارشدی غیر از فیزیک پزشکی رو دارن سخت کرده.

  102. Avatar photo
    یاس گفته:

    سلام ممنون برای سایت خوبتان من کارشناسی فیزیک دارم برای ارشد میخوام فیزیک پزشکی بخوانم ولی در مورد بازار کارش واین که دقیقا فیزیک پزشکی کارش در بیمارستان ها چیه وبعد از ارشد می توانم در بیمارستان ها فعالیت کنم

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      اوقات به کام
      خوشحالیم از این که ما رو همراهی میکنین
      برای یافتن پاسخ هاتون به پیج اینستاگرام ما به نشانی physicpezeshki مراجعه کنید.

  103. Avatar photo
    غزل گفته:

    سلام خسته نباشید من رشتم مهندسی پزشکیه برای ارشد رشته تصویر برداری پزشکی بخونم یا فیزیک پزشکی ک بتونم تو بیمارستان ها یا مراکز رادیولوژی خصوصی مشغول ب کار بشم؟ کدومش از لحاظ کار پیدا کردن بهتره؟ممنون میشم جواب بدید

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      اوقات شما هم به کام
      با توجه به رشته کارشناسی شما (مهندسی پزشکی) بهترین انتخاب برای شما رشته فیزیک پزشکی هست چون رشته فناوری تصویربرداری پزشکی میشه گفت که ادامه رشته بچه های رادیولوژی هست و باید برای این رشته اطلاعاتی رو به عنوان پیش زمینه داشته باشید که تنها بچه های رادیولوژی دروس مرتبط و نزدیک به تصویربرداری پزشکی رو خواندن و از طرفی رشته فیزیک پزشکی به اطلاعات کارشناسی شما نزدیکتر هستش و میزان پذیرش اون خیلی بیشتر از رشته فناوری تصویربرداری پزشکی هست.مسلما رشته فیزیک پزشکی برای شما و البته از دیدگاه جامع تر به لحاظ سابقه و پوزیشن تعریف شده در وزارت بهداشت دارای آینده کاری و اشتغال بهتر هست.

  104. Avatar photo
    محمد امین گفته:

    با سلام میخواستم بگم درواقع اسم این رشته ک فیزیک پزشکی ن بلکه ارشد رادیولوژیه چون استخدامی ها اولا با کارشناسی صورت میگیره..بعد هم اگر کسی ارشد این رشته رو داشته باشد شرط دارا بودن کارشناسی رادیولوژی یا رادیو تراپی را لحاظ میکنن..

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      تشکر از همراهی و ثبت نظرتون
      در مورد تفاوت فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی قبلا در یک ویدیوی مشاوره ای در پیج اینستاگرام مفصلا صحبت کردیم ، ادامه راه بچه های رادیولوژی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی هست ، در مورد فیزیک پزشکی و استخدامات اون در بخش های خصوصی و دولتی داشتن کارشناسی رادیولوژی هیچ ضرورتی نداره چون گرایش های متفاوت اون نیازی به هیچ پیش داشته از رادیولوژی ندارند به جز گرایش تصویربرداری ویلا گرایش هایی نظیر پزشکی هسته ای،رادیوبیولوژی ، فراصوت،لیزر،رادیوتراپی و … هیچ ارتباط و نیازی به داشتن کارشناسی رادیولوژی ندارند ، دوستان رادیولوژی که تمایل دارند باز هم در فیلد تصویربرداری کار کنند میتونن یا ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی شرکت کنن یا ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنند و فیلد تصویربرداری رو انتخاب کنند.

  105. Avatar photo
    Hossein گفته:

    با سلام
    میخواستم بدونم کسی با دکتری فیزیک پزشکی می‌تونه مرکز ام ار ای یا سی تی اسکن بزنه؟؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      به عنوان موسس و سرمایه گذار بلی اما به عنوان فرد دارنده امتیاز چون شماره نظام پزشکی به اونها تعلق نمیگیره خیر.

  106. Avatar photo
    Hos گفته:

    سلام من دانشجوی کارشناسی رادیولوژی هستم ،بیشتر بچه های رادیولوژی تو درس فیزیک عمومی مشکل دارند توصیه شما چی هست و چه منبعی رو خودتون معرفی می کنین ؟؟؟
    ممنون میشم جوابم رو بدید.

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات به کام
      پیشنهاد بنده به شما و همگی عزیزانی که در درس فیزیک عمومی و سایر دروس مثل فیزیک اتمی و هسته ای و ریاضی عمومی مشکل دارن استفاده از فیلم های تدریس مفهومی ما در این دروس هست.
      نمونه تدریس های مفهومی هر درس رو در صفحه محصول مربوطه سایت و همچنین یوتیوب و آپارات و پیج اینستاگرام ما به نشانی https://www.instagram.com/physicpezeshki و کانال تلگرام ما به نشانی https://t.me/physicpezeshki_com مشاهده بفرمایید.

  107. Avatar photo
    Paria گفته:

    سلام،خسته نباشید،من دانشجوی ترم اخرکارشناسی فیزیک هستم گرایش حالت جامدمیخوام امسال برای ارشدکنکورفیزیک پزشکی بدم چون واقعاعلاقه دارم میخواستم ببینم من فقط بامطالعه ی کتابهایی که درمنابع سوالات ارشدفیزیک پزشکی گفته شده میتونم تواین رشته قبول بشم؟ایاکتابی هست که بامطالعه وتست زنی درکنکورکمکم کنه واگه کلاسی هست که بتونم برم بهم معرفی کنید؟!خیلی ممنون میشم یکم راهنماییم کنید

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      کتاب های معرفی شده در دفترچه ثبت نام که به عنوان رفرنس های کنکور فیزیک پزشکی و یا فناوری تصویربرداری پزشکی معرفی شدن بدلایل متعدد نظیر حجم بسیار زیاد و مطالب زائد و غیر مهم و … اصلا برای مطالعه کنکوری پیشنهاد نمیشن و بسار وقت شما رو خواهند گرفت در عین حالی که بازدهی اونها بسیار پایین است ، از طرفی با مفهومی شدن سوالات سنوات اخیر یادگیری و درک مفهومی دروس فیزیک عمومی و فیزیک اتمی هسته ای و ریاضی بشدت حائز اهمیت شده که پیشنهاد ما به شما برای یک شروع حرفه ای و قدرتمند استفاده از پکیج های تدریس مفهومی ما در دروس فیزیک عمومی و فیزیک اتمی و هسته ای و ریاضی هست که ما در این تدریس های مفهومی و مو به مو تمامی مفاهیم و مطالب رو با بهترین کیفیت تدریس کردیم و پس از تدریس هر مبحث چندین تست از سنوات اخیر کنکور فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی رو به شیوه تحلیلی حل کردیم تا با یک یک تیر دو نشان بزنید ، هم درس رو عالی و مفهومی یاد بگیرین و هم سوالات کنکور فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی رو تحلیلی یاد بگیرید. نمونه تدریس های ما در سایت و یوتیوب و آپارات و همچنین پیج اینستاگرام ما به نشانی physicpezeshki و کانال تلگرام ما به نشانی https://t.me/physicpezeshki_com مشاهده بفرمایید.

  108. Avatar photo
    R.gh گفته:

    سلام،رشته ی من رادیولوژی هست،قصد دارم برای ارشد فیزیک پزشکی بخونم،با توجه به اینکه هیچ علاقه ای به تدریس در دانشگاه و عضویت هیئت علمی ندارم،میخوام بدونم احتمال استخدام شدن در بیمارستان ها با ارشد فیزیک پزشکی وجود داره؟اگر وجود داره حقوقش نسبت به یه رشته ی کارشناسی در بیمارستان(مثل رادیولوژی) چقدر تفاوت داره؟درواقع میخوام بدونم اگر ادامه تحصیل بدم با حقوق بالاتر امکان استخدام در بیمارستان رو دارم؟(بالاتر نسبت به استخدام کارشناس رادیولوژی)

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام خانم قاضی
      اوقات به کام
      در پاسخ به سوال اولتون باید بگم که بله ، یک فرد پس از گذراندن دوران کارشناسی ارشد در رشته فیزیک پزشکی ، بر حسب پایان نامه ای که در یکی از شاخه های فیزیک پزشکی کار کردین در یک بیمارستان یا مرکز تصویربرداری و یا درمانی مشغول به فعالیت خواهید شد. بدلیل ارتقا سطح علمی و تجربی نسبت به یک اوپراتور تصویربرداری مسلما تفاوت سطح حقوقی و درآمدی وجود دارد و شما به عنوان فیزیست اون بخش (ونه فقط بع عنوان یک اوپراتور) مشغول فعالیت میشین.میزان این تفاوت هم به چندین پارامتر از قبیل مرکز مورد فعالیت و … وابسته هست.
      در پاسخ به سوال آخرتون هم باید بگم بله ، البته ، بر حسب تغییر و تحولات جدید بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی و تصویربرداری نیازمند فیزیک پزشک هستند.
      برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته فیزیک پزشکی و کنکور این رشته و … به پیج اینستاگرام ما (آکادمی فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی ایران) مراجعه کنید.
      instagram.com/physicpezeshki

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید.
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً ایمیل یا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد