آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی

آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی

آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی سالی یک بار (حدوداً اواخر تیرماه) در مجموعه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت برگزار می‌شود. این آزمون زیر مجموعه وزارت بهداشت است و پذیرفته شدگان آن در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی مشغول به تحصیل خواهند شد. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد این رشته از سال 1395 آغاز شد. این رشته در واقع جایگزین رشته MRI است، با این تفاوت که تمامی مدالیته‌های تصویربرداری را در بر می‌گیرد.

در ادامه به بررسی دروس آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی ، ضرایب ، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و بهترین منابع برای موفقیت در کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی و … خواهیم پرداخت.

دروس و ضرایب آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی

ضرایب دروس آزمون کارشناسی ارشد تصویربرداری پزشکی

در آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی، 160 سوال و 160 دقیقه زمان برای پاسخگویی به سوالات در نظر گرفته شده است. از این تعداد، فیزیک عمومی 22 سوال، ریاضی عمومی 22 سوال، فیزیک اتمی و هسته ای با هم 22 سوال، فیزیک پرتو شناسی تشخیصی 22 سوال، تکنیک های تصویربرداری پزشکی 11 سوال، فیزیولوژی 11 سوال، آناتومی 10 سوال و زبان انگلیسی 40 سوال را به خود اختصاص داده اند.

رشته های مجاز برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی

فقط افرادی مجاز به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی هستند که مدرک کارشناسی آنها، یکی از موارد زیر باشد:

  • کارشناسی رشته های فیزیک (کلیه گرایشها)
  • تکنولوژی پرتوشناسی یا همان رادیولوژی
  • تکنولوژی پزشکی هسته ای
  • تکنولوژی پرتو درمانی یا همان رادیوتراپی
  • مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک
  • مهندسی هسته ای

درس فیزیک عمومی ( فیزیک ۱ و ۲ و ۳)

یکی از دروس مهم و مفهومی کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی، درس فیزیک عمومی با ضریب 2 و 22 سوال است. برای کسب یک رتبه عالی، خوندن درس فیزیک به دو دلیل خیلی خیلی تاثیر گذاره. دلیل اول اینکه داوطلبینی که بیس فیزیک دارند، این درس رو به خوبی مطالعه می کنند پس باید شما هم از این درس غافل نشید تا بتونید در درس فیزیک هم سطح با بچه های فیزیکی باشید. و دلیل دوم اینکه داوطلبینی که بیس غیر فیزیکی دارند، معمولاً از خوندن فیزیک ترس و واهمه دارند و به همین دلیل معمولا این درس رو حذف می کنند، پس اگر شما فیزیک رو خوب بخونید به راحتی میتونید از رقباتون پیشی بگیرید و به یک رتبه عالی تک رقمی دست پیدا کنید.

برای پاسخ به سوالات درس فیزیک عمومی شما باید روی تمامی مباحث “فیزیک ۱” ،  “فیزیک ۲” و “فیزیک ۳” دانشگاهی تسلط کامل و مفهومی داشته باشین و بر حسب تحقیق آکادمی فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی ایران بر روی تمامی سوالات سنوات گذشته آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویر برداری پزشکی در طی “اطلس ویدیویی سوالات” به این نتیجه دست پیدا کردیم که توزیع آماری سوالات فیزیک عمومی یک، فیزیک عمومی دو و فیزیک عمومی سه در طی تمامی این سال ها به صورت زیر است :

نکته مهم تر اینکه در نمودار زیر، درصد سوالات مربوط به فیزیک یک، فیزیک دو و فیزیک سه در کنکورهای سال 95 تا سال 98 ، نشان داده شده است. اما باید دقت داشته باشیم که این کنکور فقط 4 سال برگزار شده و در نتیجه نمی توان به طور صد در صد به این آمار استناد کرد. تاکید میکنم که هیچ مبحثی را نباید حذف کنیم.

بودجه بندی سوالات فیزیک عمومی یک در کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی
بودجه بندی سوالات فیزیک عمومی دو در کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی
فیزیک عمومی یک رشته فناوری تصویربرداری پزشکی

دروس فیزیک اتمی و فیزیک هسته ای

درس فیزیک اتمی و هسته ای در این آزمون ضریب 2 داره و سوالات این درس ترکیبی از دو درس فیزیک اتمی (فیزیک جدید) و فیزیک هسته ای هست و همونطور که گفتیم این دروس توی آزمون کارشناسی ارشد تصویربرداری پزشکی 22 سوال رو به خودشون اختصاص دادن.

درواقع تقریباً نیمی از سوالات درس فیزیک اتمی و هسته ای مربوط به درس “فیزیک اتمی (فیزیک جدید)” و نیم دیگر از سوالات مربوط به درس “فیزیک هسته ای” می باشد.

برای پاسخ به سوالات درس فیزیک اتمی و هسته ای شما باید روی تمامی مباحث “فیزیک اتمی (فیزیک جدید)” و  “فیزیک هسته ای” تسلط کامل و مفهومی داشته باشین و بر حسب تحقیق آکادمی فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی ایران بر روی تمامی سوالات سنوات گذشته آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی در جمع آوری “اطلس ویدیویی سوالات فیزیک اتمی و فیزیک هسته ای” به این نتیجه دست پیدا کردیم که توزیع آماری سوالات فیزیک اتمی و هسته ای بطور دقیق در طی تمامی این سال ها به این صورت است :

بودجه بندی سوالات فیزیک اتمی رشته فناوری تصویربرداری پزشکی
بودجه بندی سوالات فیزیک هسته ای در کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی

در نمودار زیر، درصد سوالات مربوط به فیزیک اتمی و فیزیک هسته ای در کنکورهای سال 95 تا سال 98 ، نشان داده شده است. همان طور که در نمودار نیز دیده می شود، درصد سوالات این دو درس تقریباً با هم برابر است و بنابراین برای مطالعه این دروس، هیچ الویتی وجود ندارد.

بودجه بندی سوالات فیزیک اتمی و فیزیک هسته ای در کنکور ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی

ریاضی عمومی ( ریاضی 1 و ریاضی 2 )

در این آزمون از درس ریاضی با ضریب 2 مجموعاً 22 سوال مطرح می شود. این درس از مباحث ریاضی عمومی 1 و ریاضی عمومی 2 تشکیل شده است. در سالهای اولیه کنکور، بیشتر سوالات از ریاضی یک مطرح می شد ولی هرچه به سال 98 نزدیک می شویم تعداد سوالات ریاضی یک و ریاضی دو تقریباً یکسان می شود و در نتیجه می توان گفت ریاضی 1 و ریاضی 2 به یک اندازه اهمیت دارند.

برای پاسخ به سوالات درس ریاضی عمومی شما باید روی تمامی مباحث “ریاضی ۱” و  “ریاضی ۲” تسلط کامل و مفهومی داشته باشین و بر حسب تحقیق آکادمی فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی ایران بر روی تمامی سوالات سنوات گذشته آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی در طی تکمیل “اطلس ویدیویی سوالات ریاضی عمومی ۱ و ۲” به این نتیجه دست پیدا کردیم که توزیع آماری سوالات ریاضی عمومی در طی تمامی این سال ها به این صورت است :

بودجه بندی سوالات ریاضی در کنکور ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی
بودجه بندی فصول ریاضی عمومی دو ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی
بودجه بندی ریاضی عمومی یک کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی

 فیزیک تشخیصی

در آزمون فناوری تصویربرداری پزشکی از درس فیزیک تشخیصی 22 سوال مطرح می شود و این درس ضریب 2 دارد. یعنی از نظر ضرایب، دروس فیزیک، ریاضی، فیزیک اتمی، فیزیک هسته ای در یک ردیف قرار دارند. 

فیزیک تشخیصی بیشتر به دروس حفظی شبیه است اما برای پاسخگویی به سوالات این درس، لازم است مفاهیم آن را به صورت کامل و عمیق درک کنیم.

دانشجویان با پایه رادیولوژی، این درس را به صورت مفصل در دوران کارشناسی گذرانده اند اما دانشجویان با پایه فیزیک، برای اولین بار با این درس در کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی مواجه می شوند. 

 تکنیک های تصویربرداری پزشکی

درس تکنیک های تصویربرداری پزشکی، با ضریب یک، 11 سوال از سولات کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی را به خودش اختصاص می دهد. در این درس به تکنیک های مختلف تصویربرداری اعم از سی تی اسکن، MRI ، پزشکی هسته ای و … پرداخته می شود.

فیزیولوژی و آناتومی

فیزیولوژی و آناتومی در این آزمون، دارای ضریب یک هستند. اما با وجود ضریب پایین، در افزایش تراز شما و در نتیجه بهبود رتبه شما تاثیر بسزایی دارند. پس حتما برای مطالعه این دو درس وقت بگذارید و از این دروس غافل نشید!

سوالات هرکدام از این دروس در آزمون فناوری تصویربرداری پزشکی (برخلاف آزمون فیزیک پزشکی) مجزا هستند و معمولاً برای درس فیزیولوژی 11 سوال و برای درس آناتومی 10 سوال در نظر گرفته می شود.

به دلیل ضریب پایین این دروس، متاسفانه اکثر داوطلبین اونها رو حذف می کنند! در حالیکه یادگیری این دروس هم برای داوطلبینی که قبلاً این دروس رو پاس کردند و هم برای داوطلبینی که برای اولین بار فیزیولوژی و آناتومی را مطالعه می کنند، بسیار آسان است. به شرطی که در برنامه هفتگیتون به صورت منظم این دروس رو قرار بدید و در مطالعه و یادگیری آن صبور باشید!

آناتومی فیزیولوژی

زبان انگلیسی

درس زبان انگلیسی در وزارت بهداشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هرسال قوانین جدیدی برای این درس وضع می شود. تا سال 97 این درس در کنکور ارشد وزارت بهداشت، ضریب دو داشت. درکنکور سال 98 قانون جدیدی وضع شد که طبق آن فقط برای افرادی کارنامه صادر شد که درصد زبان آنها بالای 25 درصد باشد. و در سال 99 این قانون لغو شد و به جای آن ضریب درس زبان در کنکور ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی به ضریب 3 افزایش پیدا کرد.

در این درس 40 سوال مطرح می شود که 20 سوال از سوالات لغت (Vocabulary) و ۲۰ تای دیگه مربوط به سوالات درک مطلب و متون و ریدینگ (Reading Comprehension) هستند که اغلب در قالب ۴ متن که هر کدام ۵ سوال دارن مطرح می شوند.

طبق متن دفترچه سطح زبان داوطلب برای پاسخگویی به سوالات زبان، باید Upper intermediate (بالاتر از حد متوسط) باشد. این نکته رو مد نظر داشته باشید که سوالات مربوط به ارشد وزارت بهداشت است پس لازم است منبعی که مطالعه می کنید مخصوص وزارت بهداشت باشد.

اکثر داوطلبین، بخاطر سطح پایین زبان، از تلاش برای قبولی در این رشته ناامید می شوند!

در صورتیکه با برنامه ریزی صحیح، منبع مناسب و مهمتر از همه ممارست، به راحتی میتونند زبان رو تقویت کنند. برای رسیدن به این هدف، یک نکته مهم اینه که زبان رو هر روز در برنامه مطالعاتی داشته باشید تا بعد از مدتی در کمال تعجب به آمادگی بسیار بالایی در این درس برسید!

بودجه بندی سوالات کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی در آزمون سال 1398

با توجه به این نکته که کنکور ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی یک رشته نو پا است که از سال 95 برگزار شده و هر سال، در تعداد سوالات هر فصل و بودجه بندی تغییرات زیادی دیده شده، لازم دونستم بودجه بندی دروس فیزیک، ریاضی، فیزیک اتمی و فیزیک هسته ای کنکور ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی سال 98 رو در اختیارتون بذارم تا با سلیقه طراحان سوال بیشتر آشنا بشین:

بودجه بندی سوالات فیزیک اتمی و هسته ای آزمون ارشد تصویربرداری سال 98
بودجه بندی سوالات فیزیک آزمون ارشد فناوری تصویربرداری سال 98
بودجه بندی سوالات ریاضی آزمون کار کارشناسی ارشد کنکور تصویربرداری پزشکی سال 98

معرفی بهترین منابع برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی

حتماً می دونید که دانشگاههای بسیار محدودی در این رشته دانشجو می پذیرند. علاوه بر این تعداد پذیرش هر دانشگاه هم بسیار محدوده. به همین دلیل خیلی خیلی مهمه که برای قبولی در این رشته از چه منابعی استفاده کنید! یک نکته بسیار مهم در مطالعه هر درس اینه که بااااید همه دروس رو به صورت مفهومی و دقیق مطالعه کنید. چون ما به بالاترین میزان آمادگی و بهترین درصدها احتیاج داریم تا به پذیرش کم این رشته غلبه کنیم!

از طرف دیگه حتماً باید از منابعی استفاده کنیم که مختص کنکور این رشته هستند، نه منابعی که هدف اصلی اونها  آزمونهای وزارت علوم هست.

مهمترین درس، درس زبان با ضریب سه هست که حتما باید به منبع انتخابی و روش مطالعه این درس توجه ویژه ای بشه. در رتبه دوم چون ضریب دروس فیزیک، فیزیک اتمی، فیزیک هسته ای، ریاضی و فیزیک پرتوشناسی تشخیصی با هم برابر است، به مقایسه این دروس از دیدگاه داوطلبین می پردازیم.

داوطلبینی با پایه فیزیک، با دروس فیزیک، اتمی هسته ای و ریاضی تقریباً آشنا هستند. پس سایر داوطلبین باید روی این دروس سرمایه گذاری کنند تا بتونن درصد عالی نسبت به رقباشون کسب کنند. هرچند داوطلبین با پایه فیزیک هم باید توجه داشته باشند که روش تدریس دانشگاه، اصلا برای کسب یک رتبه قابل قبول در رشته فناوری تصویربرداری پزشکی مناسب نیست! از طرفی داوطلبین با پایه فیزیک باید توجه داشته باشن که ضعف دروس فیزیک تشخیصی، تکنیکهای تصویربرداری، فیزیولوژی و آناتومی را باید با استفاده از درصد بالای فیزیک، اتمی هسته ای و ریاضی جبران کنند.

درس فیزیک عمومی ( فیزیک ۱ و ۲ و ۳)

منبعی که وزارت بهداشت برای درس فیزیک عمومی رشته فناوری تصویربرداری پزشکی معرفی کرده، فیزیک هالیدی جلد 1 و 2 و 3 و 4 است. مشخصات این کتب در تصویر زیر نشان داده شده است. در کتابهای هالیدی بیشتر به اثبات مفاهیم فیزیک پرداخته می شود. در حالیکه برای کنکور فناوری تصویربراری پزشکی نیازی به دانستن اثباتهای طولانی و سخت فیزیک نیست! از طرفی مسئله مهم در کنکور تصویربرداری پزشکی کسب مهارت حل تست است که قطعاً در فیزیک هالیدی محور اصلی کتاب، حل سوال نیست و در نتیجه مهارت حل تست کسب نخواهد شد. در سال کنکوری، مهمترین و با ارزش ترین دارایی داوطلب زمان است. کتب هالیدی بسیار حجیم و قطور هستند و برای اینکه داوطلب به تسلط کامل در مباحث فیزیک دست پیدا کند، زمان بسیار زیادی لازم است. پس عملاً برای مرور دروس، تمرین حل تست و تسلط روی تستهای کنکور، زمانی باقی نخواهد ماند!

کتاب فیزیک هالیدی جلد 1 آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی پزشکی

کتاب فیزیک عمومی (جلد ۱)

نویسنده : دیوید هالیدی 

تعداد صفحات : ۵۰۷ صفحه

کتاب فیزیک هالیدی جلد 2 آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی

کتاب فیزیک عمومی (جلد ۲)

نویسنده : دیوید هالیدی

تعداد صفحات : ۵۲۸ صفحه

رفرنس وزارت بهداشت برای فیزیک عمومی

کتاب فیزیک عمومی (جلد ۳)

نویسنده : دیوید هالیدی

تعداد صفحات : ۵۶۳ صفحه

اما در ویدیوهای تدریس مفهومی ما، تک تک مباحث فیزیک عمومی، به ساده ترین شکل ممکن و کاملاً مفهومی تدریس شده. بعد از هر مبحث، تست از کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی و فیزیک پزشکی حل شده تا هر مبحث کامل برای داوطلب جا بیفته. با استفاده از ویدیوهای تدریس مفهومی، در کمترین زمان ممکن روی همه مطالب تسلط کامل پیدا خواهید کرد و خیالتون از بابت هر نوع سوالی که در کنکور مطرح بشه، راحت خواهد بود.

نمونه های بسیاری از ویدیوهای تدریس مفهومی فیزیک رو  در همین سایتمون ، همچنین سایت “آپارات” ، “کانال ویدیویی یوتیوب ما” و همچنین “پیج اینستاگرام” و “کانال تلگرام “می تونید ببینید. مطمعن باشید با استفاده از این آموزشها، فیزیک رو به جذاب ترین و شیرین ترین شکل ممکن یاد خواهید گرفت و ذهنیتی که از دوران دبیرستان و دانشگاه در مورد درس فیزیک داشتین، کاملاً عوض خواهد شد.

ما در طی تدریس های مفهومی درس فیزیک عمومی ، تدریس هر فصل رو از بدیهیات و از صفر شروع کردیم تا هر کسی و با هر پایه ای از فیزیک به راحتی اون رو متوجه بشه و به راحتی مباحث فیزیک رو یاد بگیره.

در طی هر فصل و بعد از تدریس هر مبحث تستهای مختلفی از سنوات اخیر کنکور فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی آوردیم و اونها رو تحلیلی و قدم به قدم حل کردیم تا کاملا با دیدگاه فرد طراح سوال کنکور آشنا بشین و بفهمین از هر مبحث و فرمولی چه سوالاتی اومده و راه حل و شیوه تحلیل سوالات اون قسمت رو کامل یاد بگیرین و جلو برین تا همونجا کاملا مطلب براتون جا بیفته و خیالتون کاملا راحت بشه که با یک تیر ۲ تا نشونه زدین ، هم درسنامه و اون مطلب رو عالی یاد گرفتین و هم تست های مختلفی از سنوات اخیر آزمون کارشناسی ارشد کنکور فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی رو خواندین و یادگرفتین.

جهت تهیه ویدیوهای تدریس مفهومی فیزیک عمومی، روی تصاویر زیر کلیک کنید:

نمونه‌هایی از تدریس مفهومی فیزیک عمومی

جهت تهیه ویدیوهای تدریس مفهومی فیزیک عمومی، روی تصاویر زیر کلیک کنید:

دروس فیزیک هسته ای و فیزیک اتمی ( فیزیک جدید )

همانطور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم این درس ترکیبی از دو درس فیزیک اتمی (فیزیک جدید) و فیزیک هسته ای می باشد که این دو درس از جنبه هایی با هم تفاوت دارند.

در درس فیزیک جدید (فیزیک اتمی) به بررسی ساختار اتم ها و دیدگاه ها و جنبه های مختلف اتم و همچنین ساختار الکترون ها می پردازیم و بسیار کمتر به هسته اتم توجه می شود.

اما در درس فیزیک هسته ای به بررسی ساختار هسته ها ، انواع واپاشی های هسته ای ، فیزیک واپاشی هسته ای و نحوه آشکارسازی آنها و دوزیمتری و همچنین اکتیویته هسته ها و فیزیک نوترون ها می پردازیم و کمتر به ساختار بیرونی هسته اهمیت میدهیم.

منبع معرفی شده توسط وزارت بهداشت برای درس فیزک اتمی یا همان فیزیک جدید (فیزیک مدرن) ” فیزیک جدید ؛ نویسنده: کنت کرین ” و برای درس فیزیک هسته ای کتاب ” آشنایی با فیزیک هسته ای (جلد اول) ؛ نویسنده: کنت کرین ” می باشد:

فیزیک اتمی کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی

کتاب فیزیک جدید

نویسنده : کنت اس کرین

تعداد صفحات : ۷۷۳ صفحه

کتاب آشنایی با فیزیک هسته ای کرین جلد اول آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی

کتاب آشنایی با فیزیک هسته ای (جلد اول)

نویسنده : کنت اس کرین

تعداد صفحات : ۵۱۵ صفحه

اگر این کتابها رو ببینید، در نگاه اول نثر و بیان نامفهوم و قدیمی اون حس بدی رو بهتون منتقل خواهد کرد. از لحاظ حجم هم همانطور که تعداد صفحات هر کتاب رو نوشتم، هرکدوم از  اونها بسیار قطور و حجیم هستند!

نمونه ای از کتاب فیزیک جدید کرین

نمونه ای از کتاب فیزیک هسته ای کرین

فیزیک هسته ای و فیزیک اتمی دروسی بسیار شیرین و جذاب هستند اما به علت ترجمه سنگینی که در این کتابها انجام شده، خوندن اتمی و هسته ای با استفاده از این کتب، بسیااار خسته کننده ، کسل کننده و البته کم بازده خواهد بود.

به همین دلیل گروه آکادمی فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی ایران با استفاده از آموزش های مفهومی در قالب ” آموزش مفهومی فیزیک جدید (فیزیک اتمی) ” و ” آموزش مفهومی فیزیک هسته ای ” که نمونه های بسیاری از اون در همین سایتمون ، همچنین سایت “آپارات” ، “کانال ویدیویی یوتیوب ما” و همچنین “پیج اینستاگرام” و “کانال تلگرام “موجود هست ، این دو درس رو بطور کامل و عالی آموزش داده است.

یک آموزش مفهومی که با حذف مطالب اضافه و بیان جزییات و مطالب مهم، تدریسی ارایه شده که از یادگیری فیزیک اتمی و فیزیک هسته ای لذت ببرید. این آموزش به قدری کامل، جامع و متناسب با شرایط داوطلبین ارایه شده که بعد از خوندن این دروس، در زمان فوق العاده کم، به تستهای این دروس پاسخ خواهید داد و یک درصد فوق العاده عالی کسب خواهید کرد.

در طی هر فصل و بعد از تدریس هر مبحث، تستهای مختلفی از سنوات اخیر کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی و فیزیک پزشکی آوردیم و اونها رو تحلیلی و قدم به قدم حل کردیم تا کاملا با دیدگاه فرد طراح سوال کنکور آشنا بشین و بفهمین از هر مبحث و فرمولی چه سوالاتی اومده و راه حل و شیوه تحلیل سوالات اون قسمت رو کاملا یاد بگیرین و جلو برین تا همونجا کاملا مطلب براتون جا بیفته و خیالتون کاملا راحت بشه که با یک تیر ۲ تا نشونه زدین ، هم درسنامه و اون مطلب رو عالی یاد گرفتین و هم تست های سنوات اخیر آزمون کارشناسی ارشد کنکور  فناوری تصویربرداری پزشکی و فیزیک پزشکی  رو خوندین و یادگرفتین.

نمونه‌هایی از تدریس مفهومی فیزیک اتمی و فیزیک هسته ای

جهت تهیه ویدیوهای تدریس مفهومی فیزیک اتمی و فیزیک هسته ای، روی تصاویر زیر کلیک کنید:

ریاضی عمومی 1 و 2

ریاضی عمومی درسی بسیار جذاب و راحته به شرطیکه با منبع مناسب و دُرست مطالعه بشه. منبعی که برای درس ریاضی توسط وزارت بهداشت معرفی شده، کتاب های ” حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی ؛ نویسنده : جرج توماس ” و ” حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی ؛ نویسنده : لوپی-لیت-هولد” است:

 

کتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی جلد اول آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی

کتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی

نویسنده : جورج توماس (جلد ۱ – قسمت ۱)

تعداد صفحات : ۳۷۶ صفحه

کتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی جلد دوم آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی

کتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی

نویسنده : جورج توماس (جلد ۱ – قسمت ۲)

تعداد صفحات : ۳۸۰ صفحه

ریاضی عمومی معرفی شده توسط وزارت بهداشت برای کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی

کتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال و هندسه تحلیلی

نویسنده : جورج توماس (جلد ۲ )

تعداد صفحات : ۳۵۲ صفحه

با استفاده از این کتابها، شما برای مطالعه ریاضی عمومی باید بیش از 1000 صفحه کتاب با نثر و متن قدیمی بخونید! تازه این فقط درسنامه است و بعد از خوندن این 1000 صفحه، حتی یک تست هم حل نمی کنید!

علاوه بر این در کتابهای ریاضی مدرسان نیز حجم بسیار زیاد کتب ریاضی عمومی واقعاً آزار دهنده است. همچنین کتاب مدرسان برای دانشجویان وزارت علوم نوشته شده نه وزارت بهداشت! پس دقیقاً اون چیزی نیست که شما به عنوان داوطلب وزارت بهداشت بهش احتیاج دارید!

به دلایل فوق اکثر داوطلبین از خواندن درس ریاضی عمومی و به خصوص ریاضی عمومی دو، فراری هستند و تصمیم به حذف این درس می گیرند!

در حالیکه یکی از دروس آسون و درصد آور کنکور فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی، دروس ریاضی عمومی یک و دو هستند. به شرط آنکه با استفاده از یک تدریس حرفه ای و عالی مباحث رو یاد بگیرید.

به منظور پُر کردن خلا منبع ریاضی، ویدیوهای تدریس مفهومی ریاضی عمومی توسط تیم آکادمی فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی ایران ارائه شد. در این تدریسها هر مبحث به ساده ترین شکل ممکن توضیح داده میشه و بعد از هر مبحث تست از کنکور فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی حل میشه. با این روند، دانشجو هم تک تک مباحث رو به صورت مفهومی و کامل آموزش خواهد دید و هم با حل تستهای بعد از هر مبحث، مطالب رو به طور کامل درک خواهد کرد و همچنین با سلیقه طراح سوال نیز آشنا خواهد شد.

در این ویدیوها تمامی مباحث از پایه و از مبنایی ترین مفاهیم تدریس میشه به طوریکه بعد از دیدن این ویدیوها هیچ نقطه ی ابهامی در ذهن شما وجود نخواهد داشت. و خواهید دید که حل مسائل حد، مشتق، انتگرال، سِری و … بسیااااار راحت و سریع انجام میشه و مهمتر از اون، مباحث ریاضی عمومی دو حتی از مباحث ریاضی عمومی یک هم راحت تر هست!

نمونه‌هایی از تدریس مفهومی ریاضی عمومی یک و دو

جهت تهیه ویدیوهای تدریس مفهومی ریاضی عمومی، روی تصاویر زیر کلیک کنید:

درس فیزیک پرتوشناسی تشخیصی

برای مطالعه درس فیزیک پرتوشناسی تشخیصی، هیچ منبع کامل و خلاصه ای وجود ندارد. به همین دلیل برای کسب درصد بالا، داوطلبین باید منابع معرفی شده توسط وزارت بهداشت را مطالعه کنند:

کتاب مبانی فیزیک تصویربرداری پزشکی بوشبرگ

کتاب مبانی فیزیکی تصویربرداری پزشکی

نویسنده : جرالد تی بوشبرگ

کتاب فیزیک رادیولوژی تشخیصی

نویسنده : کریستینسن

درس تکنیک های تصویربرداری پزشکی

در این درس به تکنیکهای تصویربرداری در مدالیته های مختلف مثل سی تی اسکن، ام آر آی، پزشکی هسته ای و … پرداخته می شود. برای هریک از این مدالیته ها به تنهایی، بی نهایت کتاب مختلف وجود دارد ولی کتابی که همه مدالیته ها را در برگیرد و برای کسب درصد در درسی با ضریب یک مفید باشد، متاسفانه وجود ندارد.

در این قسمت، آکادمی فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی ایران، با تحقیق و مطالعه کتب مختلف، برای اولین بار، بهترین کتب موجود برای کسب درصد عالی در درس تکنیکهای تصویربرداری پزشکی را معرفی می کند:

کتاب مجموعه کامل تکنیک های سی تی اسکن

تالیف : یاسر حاجی امرایی

تعداد صفحات : 150 صفحه

ام آر آی

کتاب وضعیت دهی و پارامترهای MRI

مترجمین : آقایان علی کیانی نظرلو و جمیل عبدالمحمدی

تعداد صفحات : 308 صفحه

رادیولوژی

کتاب درسنامه جامع رادیولوژی

تالیف : آقای جعفر ایزدی

تعداد صفحات : 244 صفحه

دروس فیزیولوژی و آناتومی

ضریب درس فیزیولوژی 1 و در آزمون فناوری تصویربرداری پزشکی غالباً 11 سوال از این درس مطرح می شود. درسته که فیزیولوژی یک درس به اصطلاح حفظی محسوب میشه ولی به درک بالایی احتیاج داره و به مراتب حل تستهای فیزیولوژی از آناتومی سخت تره.

1. آناتومی

2 تا کتاب به عنوان بهترین کتاب هایی که میتونین برای کسب درصد عالی در درس آناتومی آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی استفاده کنید بهتون معرفی میکنم که هر دو تا کتاب از لحاظ حجم و محتوا و کیفیت و نثر با هم دیگه برابر هستند. این دو کتاب ” کلیات آناتومی 6 نویسنده ” و ” آناتومی والیانی ” هستند.

از بین بسیار کتاب هایی که در دوران کنکور برای درس آناتومی تهیه کردم و اونها رو مطالعه کردم این دو تا کتاب بهترینشون بودن چون با توجه به ضریب 1 بودن این درس در کنکور فیزیک پزشکی و این که تعداد 7 تا 8 سوال در کنکور از درس آناتومی مطرح میشه و همچنین با توجه سطح سوالات مطرح شده در تمامی سنوات گذشته آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی ، این دو کتاب حجم و تعداد صفحه و البته کیفیت بسیار خوبی دارند.

کتاب آناتومی والیانی آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی
کتاب کلیات آناتومی 6 نویسنده آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی

نثر و زبان هر دو کتاب بسیار ساده و قابل فهم است و بخصوص این کتاب به تمامی داوطلبینی که قبلا هیچ گونه آشنایی نسبت به این درس نداشتند کمک میکنه تا مطالب آناتومی رو بواسطه اطلس رنگی و توضیحات ساده ای که داده خیلی راحت یاد بگیرن و با کتاب ارتباط خوبی برقرار کنند.

2. فیزیولوژی

بهترین منبع برای درس فیزولوژی با توجه به ضریب 1 بودن اون توی آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی و با توجه به این که از 15 تا سوال آناتومی و فیزیولوژی معمولا 7 الی 8 سوال مربوط به این درس است ، کتاب ” خلاصه فیزیولوژی گایتون ” می باشد.

کتاب خلاصه فیزیولوژی گایتون آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی

زبان انگلیسی

اولین و مهمترین نکته ای که در مورد درس زبان انگلیسی آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی و بطور کلی کنکور وزارت بهداشت باید بدونین این هست که زبان انگلیسی وزارت بهداشت با زبان عمومی که توی آموزشگاه ها و کتاب آموزشی زبان عمومی تدریس میشه متفاوته ، چون متون زمینه پزشکی دارن.

چه پایه زبانتون خوب باشه و چه نباشه باید در ابتدای کار دایره لغات خوبی برای خودتون اون هم از لغات زبان وزارت بهداشت بسازین.

بهترین منبعی که میتونه بهتون کمک کنه تا منظومه لغوی خوبی برای خودتون فراهم کنید و بخوبی لغات زبان وزارت بهداشت رو یاد بگیرین کتاب ” هندبوک لغات دکتر مهاجرنیا ” است.

کتاب هندبوک لغات مهاجرنیا آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی

در ابتدای کار و با توجه به توضیحات اولیه کتاب در مورد روش خواندن و حفظ لغات ، یادگیری لغت رو شروع میکنید و آرام آرام به حفظ لغات می پردازین تا با لغات و اصطلاحات پزشکی و به اصطلاح وزارت بهداشتی آشنا بشین. حفظ و مرور لغات حتما باید بصورت روزانه باشه هر روز باید در برنامتون هم خواندن لغات جدید باشه و هم مرور لغات قبلی و بهتره با دستورالعمل نوشته شده در ابتدای کتاب مرور لغات صورت بگیره تا کاملا نظام مند و مهندسی شده باشه.

بعد از این که دایره لغاتتون به میزان مطلوبی رشد کرد آرام آرام به سراغ تست های لغت و متون درک مطلب میرین و بدون هیچگونه ترسی شروع میکنین تست ها و متون رو خواندن و یادگرفتن.

بهترین منبعی که میتونه در این زمینه هم بهتون کمک بکنه و تست های سنوات گذشته زبان وزارت بهداشت رو با ترجمه روان و جواب مناسب درون خودش داشته باشه و البته مهارت های مواجهه با تست های لغت و درک متلب رو هم بهتون آموزش داده باشه کتاب ” راهنمای جامع زبان وزارت بهداشت دکتر مهاجرنیا ” است.

کتاب راهنمای جامع زبان وزارت بهداشت مهاجرنیا آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی

شاید در ابتدا روند یادگیری زبانتون کند باشه اما با استمرار و پیوستگی پس از چندی سرعتتون خوب خواهد شد و بخوبی از پس تست های لغت و متن بر خواهید اومد.

به این نکته مهم هم توجه کنید که حتما لغات جدیدی که از تست های لغت و متن پیدا میکنین رو برای خودتون توی یک دفترچه یادداشت کنید و اونها رو هم حتما مرور کنید.

20 دیدگاه برای “آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی

  1. عکس پروفایل کاربران سایت
    مبین گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشیدبا کارشناسی اپتیک و لیزر میشه ارشد فیزیک پزشکی و تصویر برداری شرکت کرد؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام دوست عزیز، اپتیک و لیزر زیر مجموعه فیزیک هست و رشته فیزیک، یکی از رشته‌های مجاز برای کنکورهای فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی است. پس پاسخ سوال شما، ” بله ” است.
      برای شروع مطالعه برای کنکور و کسب رتبه برتر، پیشنهاد میکنم از پکیج های تدریس مفهومی ما استفاده کنید. با این آموزشها به هیچ منبع دیگه ای برای یادگیری دروس احتیاج ندارید.

  2. Avatar photo
    رسول علیایی گفته:

    با سلام خسته نباشید.
    سوالات کنکور 1402ندارید که تو سایت بار گذاری کنید

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      با سلام
      طبق روال تمامی سال ها و همیشه، سوالات کنکور فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی سال 1402 پس از تحلیل ویدئویی تمامی سوالات دروس فیزیک عمومی و فیزیک اتمی و هسته ای و ریاضی، در قالب تحلیل ویدئویی سوالات کنکور فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی سال 1402 در سایت قرار خواهند گرفت.

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، طبق دفترچه کنکور ارشد وزارت بهداشت، کلیه گرایش های مهندسی پزشکی می توانند در کنکور ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنند. همچنین رشته مهندسی پزشکی، گرایش های بیوالکتریک و بالینی می توانند در کنکور ارشد تصویربرداری پزشکی شرکت کنند. پس به طور خلاصه، پاسخ سوال شما بله است.

  3. Avatar photo
    زهرا گفته:

    سلام ، میشه در چند کرایش ارشد کنکور داد ؟
    مثلا هم فناوری تصویر برداری و هم رادیوبیولوژی ؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام، در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت سال 1402 درج شده:
      “داوطلب میتواند بر اساس جدول شماره 1 باتوجه به مدرك کارشناسی ( و یا بالاتر)، در دو رشته (یا مجموعه) امتحانی از 2 نوبت
      متفاوت شرکت نماید. درجدول شماره 2 رشته های امتحانی در قالب چهار نوبت مشخص شده است. هر داوطلب میتواند حداقل یك رشته
      یا مجموعه از هر یك از چهار نوبت و حداکثر دو رشته یا دو مجموعه و یا یك مجموعه و یك رشته از دو نوبت متفاوت را ثبت نام نموده و
      در آزمون شرکت نماید. بعبارتی مجاز به انتخاب دو رشته یا مجموعه از یك نوبت نمیباشد.”
      اگه بخوام این بند از دفترچه رو به زبان ساده بگم، شما می‌تونید در دو رشته یا دو مجموعه ثبت نام کنید. به شرطی که زمان کنکور آن دو رشته با هم متفاوت باشد. مثلا اگه کنکور هر دو رشته در پنج شنبه صبح برگزار میشه، شما نمیتونید هر دو رو شرکت کنید. البته شرط اولیه اینه که با توجه به رشته کارشناسیتون، مجاز به ثبت نام در آن رشته ها باشید.
      در مورد مثالی که زدید، رادیوبیولوژی در مجموعه فیزیک پزشکی قرار داره. شما میتونید فناوری تصویربرداری پزشکی و رادیوبیولوژی را ثبت نام کنید چون تا امروز، همیشه زمان برگزاری این دو تا کنکور متفاوت بوده. مگر اینکه روال وزارت بهداشت عوض بشه.

  4. Avatar photo
    تهمینه حافظ وطن گفته:

    سلام وقت بخیر رشته من مهندسی پزشکی گرایش بالینی هستش میتونم کنکور ارشد تصویر برداری بدم ؟؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، بله، رشته مهندسی پزشکی گرایش بالینی جز رشته های مجاز برای شرکت در کنکور ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی است.

  5. Avatar photo
    امیری گفته:

    سلام وقت بخیر …من کارشناس فیزیوتراپی هستم.میشه با رشته ی فیزیک پزشکی مرکز تصویربرداری تاسیس کرد ؟

  6. Avatar photo
    دنیا گفته:

    سلام من به یک استاد خصوصی آتلاین در رشته تصویر برداری پزشکی لازم دارم ممنون میشم اگه یک خانم رو معرفی کنید.

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام
      اگر منظورتان کنکور تصویربرداری پزشکی است، پیشنهاد میکنم از پکیج های تدریس مفهومی فیزیک، ریاضی و اتمی هسته ای استفاده کنید. با این آموزشها به هیچ کتاب، منبع یا کلاسی برای یادگیری این دروس احتیاج ندارید. از طرفی آموزشها به صورت ویدئویی هستند و می توانید چندین مرتبه هر ویدئو را ببینید تا مطالب رو بصورت کامل متوجه بشین. از طرف دیگه این آموزشها هر ساله رتبه های برتر در کنکور رو پرورش داده که میتونید در پیج ما ملاحظه بفرمایید.

  7. Avatar photo
    مریم گفته:

    سلام
    برای اناتومی و زبان چه کتابیو پیشنهاد میدین؟
    واینکه برای لغات زبان کتاب 504 خوبه؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام
      برای درس آناتومی 2 تا کتاب به عنوان بهترین کتاب هایی که میتونین برای کسب درصد عالی در درس آناتومی آزمون کارشناسی ارشد تصویربرداری پزشکی استفاده کنید بهتون معرفی میکنم که هر دو تا کتاب از لحاظ حجم و محتوا و کیفیت و نثر با هم دیگه برابر هستند. این دو کتاب ” کلیات آناتومی 6 نویسنده ” و ” آناتومی والیانی ” هستند.
      بهترین منبعی که میتونه بهتون کمک کنه تا منظومه لغوی خوبی برای خودتون فراهم کنید و بخوبی لغات زبان وزارت بهداشت رو یاد بگیرین کتاب ” هندبوک لغات دکتر مهاجرنیا ” است.

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام دوست عزیز، در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت سال 1400، دقیقا ذکر شده که رشته فیزک مهندسی میتونه ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنه ولی در رشته‌های مجاز تصویربرداری پزشکی این رشته ذکر نشده است. استناد ما هم همیشه دفترچه وزارت بهداشت هست تا بعداً مشکلی پیش نیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید.
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً ایمیل یا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد