رشته فیزیک پزشکی

رشته فیزیک پزشکی (Medical Physics)

تعریف رشته فیزیک پزشکی

رشته فیزیک پزشکی یک علم میان رشته‌ای در علوم پایه‌ی وزارت بهداشت است. در این رشته مفاهیم علم فیزیک در تشخیص و درمان به کار می‌روند.

تعریف علمی رشته فیزیک پزشکی: شاخه‌ای کاربردی از دانش فیزیک که در آن از پرتوهای یونیزان و غیریونیزان، در تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. فیزیک پزشکی به صورت عملی یا تئوری با معاینه بیمار، تشخیص و درمان برخی بیماری‌ها، مرتبط است.

به زبان ساده‌تر، فیزیک پزشکی کاربرد فیزیک در حرفه پزشکی است. به عنوان مثال مبنای اصلی رادیوگرافی، سونوگرافی، پزشکی هسته‌ای، رادیوتراپی و … علم فیزیک است. در واقع هدف علم فیزیک پزشکی این است که از اصول فیزیک و قوانین آن، برای تشخیص و درمان در علم پزشکی بهره بگیرد.

رشته Medical Physics (فیزیک پزشکی) با رشته‌هایی مثل مهندسی پزشکی، مهندسی زیست، بیوفیزیک، فیزیک بهداشت و … متفاوت است، هرچند در برخی موارد وجه اشتراک‌هایی دارند.

دقت داشته باشید رشته فیزیک پزشکی جز رشته‌های وزارت بهداشت است. پس برای ورود به این رشته، باید در کنکور وزارت بهداشت شرکت کنید نه کنکور وزارت علوم!

دروس ارشد فیزیک پزشکی، بیشتر با فیزیک مرتبط هستند یا با پزشکی؟

در کنکور ارشد فیزیک پزشکی، اغلب سوالات مرتبط با رشته فیزیک است. در واقع سوالات کنکور از دروس فیزیک عمومی، ریاضی عمومی، فیزیک اتمی (فیزیک جدید)، فیزیک هسته‌ای، زبان، فیزیولوژی و آناتومی مطرح می‌شوند. یعنی فقط دروس فیزیولوژی و آناتومی مرتبط با پزشکی هستند که ضریب پایینی در کنکور دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله ” آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی ” را مطالعه کنید.

اما وقتی شما وارد مقطع کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی می‌شوید، اغلب دروس رنگ و بوی پزشکی دارند. در مقطع فوق لیسانس فیزیک پزشکی، از قوانین بسیار ساده فیزیک در علم پزشکی استفاده می‌شود. پس اگر از فرمول‌های پیچیده فیزیک فراری هستید و دروس فیزیک را خشک و بی‌روح می‌دانید؛ اصلاً نگران نباشید. در رشته فیزیک پزشکی خبری از این فرمول‌ها نیست و بیشتر وارد حیطه پزشکی خواهید شد. در رشته فیزیک بیشتر با فرمول و تئوری سر و کار دارید ولی در فیزیک پزشکی یاد می‌گیرید چطور در دنیای واقعی، از قوانین فیزیک برای پزشکی استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با ارشد فیزیک پزشکی، لازم است بدانید گرایش‌های این رشته شامل علوم پرتو درمانی (رادیوتراپی)، پرتوشناسی تشخیصی (که شامل رادیولوژی، سی تی اسکن، ام آر آی و … است)، پزشکی هسته‌ای، فراصوت (سونوگرافی)، کاربرد لیزر در پزشکی، رادیوبیولوژی، حفاظت در برابر پرتو و … است. شما می‌توانید گرایش مورد علاقه خود را بعد از قبولی در کنکور ارشد فیزیک پزشکی (در دوران ارشد) انتخاب کنید.

دانشجویان رشته فیزیک پزشکی در دوران تحصیل، واحدهای تئوری و عملی مختلفی را می‌گذرانند که مرتبط با گرایش‌های ذکر شده هستند. بخش زیادی از رشته فیزیک پزشکی، به روش‌های تصویربرداری مرتبط می‌شود. پس در دوران تحصیل، با علوم کامپیوتری و برخی زبان‌های برنامه‌نویسی نیز آشنا خواهید شد. مثل Matlab، MCNPx و … که در پردازش تصاویر کاربرد زیادی دارند.

در اصطلاح به فارق التحصیلان رشته فیزیک پزشکی، فیزیست هم گفته می‌شود.

دانشجویان رشته فیزیک پزشکی

شغل فارق التحصیلان رشته فیزیک پزشکی

به صورت کلی، فارق التحصیلان رشته فیزیک پزشکی، در سه زمینه کلی بالینی، دانشگاهی و تحقیقاتی مشغول به کار خواهند شد. یعنی با توجه به گرایشی که در دوران ارشد انتخاب می‌کنید و همچنین مهارت‌هایی که در دوران ارشد کسب می‌کنید، می‌توانید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مرتبط مشغول به کار شوید.

یا ممکن است علاقمند به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی باشید. در این راستا، هم می‌توانید در دانشگاه‌ها مشغول به کار شوید و هم شرکت‌های دانش بنیان زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

سومین زمینه، آموزش است. یعنی شما می‌توانید در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، به افراد دیگر آموزش دهید.

در ادامه، گرایش‌های فیزیک پزشکی را معرفی کرده‌ایم و در هر گرایش توضیح داده‌ایم که چه موقعیت‌های شغلی برای هر گرایش وجود دارد.

شاخه‌های مختلف رشته فیزیک پزشکی و شغل مرتبط با هر گرایش

رشته فیزیک پزشکی بسیار گسترده است. تا حدی که ممکن است دو نفر در یک گرایش از فیزیک پزشکی فعالیت کنند ولی حیطه کاری کاملاً متفاوتی داشته باشند. به همین دلیل تعیین مرز مشخص بین گرایش‌های این رشته دشوار است. اما به صورت معمول، گرایش‌های رشته فیزیک پزشکی عبارتند از:

1. تصویربرداری پزشکی (Medical Imaging)

در این شاخه از رشته فیزیک پزشکی، با روش‌های مختلف تصویربرداری از جمله سی تی اسکن، رادیوگرافی (رادیولوژی)، ام آر آی (تصویربرداری تشدید مغناطیسی)، سونوگرافی (فراصوت)، ماموگرافی، فلوروسکوپی روبرو هستیم. از جهتی می‌توان گفت این گرایش شامل روشهای مختلف تصویربرداری تشخیصی می‌شود.

نکته بسیار مهم: وظیفه یک فارق التحصیل فیزیک پزشکی، کار با دستگاه‌های تصویربرداری نیست! به عنوان مثال، شما با مدرک فیزیک پزشکی تبدیل به تکنسین دستگاه رادیولوژی نخواهید شد!

یکی از وظایف فیزیست، پردازش تصاویر برای ثبت بهترین تصویر با کمترین آسیب و بیشترین دقت است. همچنین کنترل کیفی دستگاه‌ها (QC=Quality Control) هم جز وظایف فیزیست در این گرایش است که به صورت روزانه، هفتگی، ماهیاینه و سالیانه انجام می‌شود. قشر عظیمی از دانشجویان این گرایشها، به کارهای تحقیقاتی در راستای بهبود تصویربرداری تشخیصی فعالیت می‌کنند. نتیجه این تحقیقات، توسعه تکنیک‌ها، طراحی پروتکل‌های جدید تصویربرداری و انتخاب بهترین روش تصویربرداری با توجه به شرایط بیمار است.

دقت داشته باشید که با توجه به توضیحات این قسمت، رشته فناوری تصویربرداری پزشکی یکی از زیرشاخه های رشته فیزیک پزشکی است. برای آشنایی با این رشته، مقاله ” رشته فناوری تصویربرداری پزشکی ” را مطالعه کنید.

2. پزشکی هسته ای (Nuclear Medicine)

روش‌های دیگر تصویربرداری پزشکی شامل پت اسکن (PET) و اسپکت (SPECT) در گرایش پزشکی هسته‌ای قرار دارند. در واقع این گرایش هم جز مورد اول یعنی گرایش تصویربرداری پزشکی است. ولی در گرایش پزشکی هسته‌ای، مکانیزم تولید پرتو برای تصویربرداری متفاوت است.

وظایف فیزیست گرایش پزشکی هسته‎‌ای با گرایش تصویربرداری پزشکی مشابه است و فقط روش تصویربرداری متفاوت است.

برای مشاهده رتبه های برتر ما در کنکور فیزیک پزشکی، اینجا کلیک کنید!

رادیوتراپی - زیر شاخه رشته فیزیک پزشکی

3. رادیوتراپی (Radiation Therapy)

برای درمان برخی بیماری‌ها (مثل بسیاری از سرطان‌ها)، از پرتوزایی استفاده می‌شود. مسئول کنترل کیفی دستگاه و بهینه سازی برعهده فیزیست است. در برخی مراکز، وظیفه فیزیست که در گرایش رادیوتراپی فعالیت کرده، اجرای طرح درمانی است که توسط پزشک تعیین شده است.

متخصصین این شاخه از فیزیک پزشکی با دستگاههای پرتوزایی نظیر چاقوی گاما، سایبر نایف، پروتون درمانی، لیناک، و یا توموتراپی سرو کار دارند، و یا در زمینه‌هایی مثل براکی تراپی فعالیت می‌کنند.

4. فیزیک بهداشت (Health Physics)

رشته فیزیک بهداشت، گرایش دیگری از رشته Medical Physics است. در روش‌های مختلف تصویربرداری پزشکی از پرتو استفاده می‌شود. پرتوهایی که می‌تواند برای بیمار و تکنسین دستگاه مضر باشد. به همین دلیل است که وقتی برای تصویربرداری به یک مرکز رادیولوژی مراجعه می‌کنید، تکنسین از اتاق تصویربرداری خارج می‌شود تا کمتر در معرض آسیب قرار گیرد.

همچنین بخش‌های رادیوتراپی نیز به طور جدی به حفاظت نیاز دارند و باید آسیب به بیمار و کارکنان بخش به حداقل برسد. در بخش پزشکی هسته‌ای هم باید حفاظت از بیمار و کارکنان صورت گیرد.

بنابراین برای وضع شرایط محافظت در برابر پرتوها، طراحی سیستم‌های حفاظتی در بخش‌های رادیوتراپی، وضع قوانین و پروتکل‌ها، کنترل دوز دریافتی کارکنان در هر ماه، طراحی سیستم‌های پوششی (Shielding calculations) و … به یک فیزیست نیاز است. به این شاخه از فیزیک پزشکی، فیزیک بهداشت یا فیزیک محافظت از پرتو نیز گفته می‌شود.

5. رادیوبیولوژی

رادیوبیولوژی و حفاظت پرتوی را می‌توان جز فیزیک بهداشت دانست. در این گرایش تاثیر پرتوهای یونیزان و غیریونیزان بر روی بدن بررسی می‌شود. در شاخه رادیوبیولوژی در شرایط آزمایشگاهی فعالیت‌هایی مثل کشت سلول انجام می‌شود یا از حیوانات مختلف مثل موش، برای تحقیق بر روی تاثیر پرتوها استفاده می‌شود.

همانطور که مطالعه کردید، حوزه کاری یک فارق التحصیل فیزیک پزشکی حتی در هر گرایش هم بسیار گسترده است و موارد متنوعی را در برمی‌گیرد. گرایش‌های دیگری مثل کاربرد لیزر در پزشکی هم وجود دارد که جز گرایش‌های کم طرفدار فیزیک پزشکی هستند.

اینکه شما دقیقاً در چه حوزه‌ای فعالیت خواهید کرد، به موضوع پایان نامه و مهارت‌هایی که در طی گذراندن پایان نامه کسب می‌کنید، بستگی دارد.

نکته: فارق التحصیلان هریک از گرایش‌های فیزیک پزشکی علاوه بر فعالیت‌های بالینی که در متن بالا ذکر شد، می‌توانند فعالیت‌های دانشگاهی داشته باشند. به عنوان مثال جز اساتید دانشگاه باشند یا به انجام کارهای تحقیقاتی در دانشگاه‌ها و شرکت‌های وابسته مشغول شوند.

مقاطع تحصیلی رشته فیزیک پزشکی

رشته فیزیک پزشکی در ایران مقطع کارشناسی ندارد. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر ارائه می‌شود. فارق‌التحصیلان کارشناسی رشته‌های:

فیزیک (همه گرایش ها)
بیوفیزیک
فیزیک مهندسی
تکنولوژی پرتودرمانی (رادیوتراپی)
تکنولوژی پرتوشناسی (رادیولوژی)
بینایی سنجی
فیزیوتراپی
اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
مهندسی پزشکی (کلیه گرایش ها)
علوم آزمایشگاهی
مهندسی هسته ای (گرایش های پرتو پزشکی و راکتور)
تکنولوژی پزشکی هسته ای

می‌توانند در کنکور ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنند. گرایش تحصیلی شما بعد از قبولی در ارشد مشخص می‌شود.

دروسی که در چارت درسی مقطع ارشد قرار دارد، عبارتند از:

رادیوتراپی، دوزیمتری، مدالیته‌های مختلف تصویربرداری مثل پزشکی هسته‌ای، فراصوت، ام آر آی و …، رادیوبیولوژی، زبان تخصصی، پردازش تصویر، لیزر

برخی واحدها برای همه گرایش‌ها مشترک است و برخی دیگر با توجه به گرایش، متفاوت خواهد بود.

در این مقاله سعی کردیم از جنبه های مختلف، به معرفی رشته فیزیک پزشکی بپردازیم. اگر سوالی در مورد رشته فیزیک پزشکی و کنکور ارشد فیزیک پزشکی دارید در قسمت دیدگاه‌ها ارسال کنید تا در سریعترین زمان ممکن، پاسخگوی سوالات شما باشیم.

برای مشاهده رتبه های برتر ما در کنکور فیزیک پزشکی، اینجا کلیک کنید!

41 دیدگاه برای “رشته فیزیک پزشکی (Medical Physics)

  1. Avatar photo
    نرگس گفته:

    سلام مجدد.ببخشید منظورتون از اینکه فیزیست فیزیک پزشکی در گرایش تصویربرداری،یعنی نمیتونه از بیمار عکس بگیره؟

  2. Avatar photo
    نرگس گفته:

    سلام و عرض ادب.ببخشید برای من که کارشناسی مهندسی پزشکی دارم میخونم،فیزیک پزشکی بهتره یا فناوری تصویر برداری پزشکی؟

  3. Avatar photo
    ali گفته:

    سلام
    درامد هم میگفتید مثلا در امد دکتری فیزیک پزشک چقدره
    میدونم ب خیلی چیزها بستگی داره
    ولی میشه یک حداقل و خداکثر بگید

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      هیچ عدد و رقم ثابت و مشخصی وجود نداره. این رو باید بدونیم که تحصیل و مدرک یه چیزه و اشتغال یه چیز دیگس.
      در اشتغال رزومه شخص و به زبان گویا عرضه فرد مشخص کننده درآمد فرده.
      از کمینه حقوق اداره کار بگیرید تا الی ماشاالله، البته که این رقم کاملا وابسته به حوزه فعالیت و غیره داره.

  4. Avatar photo
    سبا گفته:

    سلام وقت بخیر.
    با ارشد فیزیک گرایش ماده چگال، میشه تو کنکور دکتری فیزیک شرکت کنیم و موقع انتخاب رشته، دکتری اپتیک و لیزرو انتخاب کنیم؟ یا باید دکتری خودِ رشته ی ماده چگال رو بدیم و در یکی از گرایش هاش دکتری بگیریم؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام دوست عزیز، تمرکز و تخصص ما در ارشد رشته های فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی هست و در مورد شرایط دکتری رشته فیزیک، اطلاعات دقیقی ندارم. اگر در حوزه ارشد فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی سوالی داشتید، خوشحال میشم بتونم بهتون کمک کنم ❤

  5. Avatar photo
    سارا گفته:

    سلام.
    کسی که ارشد مهندسی هسته ای گرایش کاربرد پرتوها داشته باشه میتونه دکتری فیزیک پزشکی بخونه؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام دوست عزیز، طبق دفترچه کنکور دکتری وزارت بهداشت، رشته های زیر میتونند در کنکور دکتری فیزیک پزشکی شرکت کنند:
      کارشناسی ارشد رشته های : فیزیک پزشکی؛ فیزیک؛ بیوفیزیک؛ مهندسی پزشکی؛ مهندسی پرتوپزشکی؛ مهندسی
      هسته ای ( گرایش پرتو پزشکی )؛ تکنولوژی رادیولوژی؛ پرتوپزشکی؛ فناوری تصویربرداری پزشکی (MRI)؛ پزشکی
      هسته ای؛ رادیوبیولوژی (رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی)؛ فوتونیک؛ دکتری پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی

      پس اگر رشته ارشد شما مهندسی هسته ای گرایش پرتوپزشکی هست، می تونید در کنکور دکتری فیزیک پزشکی شرکت کنید.

  6. Avatar photo
    زهرا گفته:

    سلام مجدد.
    منظور از پایان نامه مرتبط در دوره ارشد برای کسی که ارشد فیزیک خونده،
    برای دکتری رشته فیزیک پزشکی چیه؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      یعنی برای پذیرش در هنگام مصاحبه آزمون دکتری فیزیک پزشکی فقط پایان نامه های ارشدی امتیاز داره و پذیرفته هست که مرتبط با یکی از گرایش ها و زمینه های فیزیک پزشکی باشه و پایان نامه های غیر مرتبط پذیرفته نیست و هیچ امتیازی ندارد.

  7. Avatar photo
    زهرا گفته:

    سلام مجدد.
    منظور از پایان نامه مرتبط در دوره ارشد برای کسی که ارشد فیزیک خونده،
    برای دکتری رشته فیزیک پزشکی چیه؟

  8. Avatar photo
    زهرا گفته:

    سلام وقت بخیر. با مدرک کارشناسی ارشد از یکی از‌گرایش های فیزیک(مثل فیزیک چگال و یا اپتیک و لیزر) میشه دکترای فیزیک پزشکی خوند؟
    همچنین میشه در همون سال، هم کنکور برای دکتری فیزیک‌پزشکی داد و هم‌کنکور برای دکتری فیزیک؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، بله، میتونید با مدرک ارشد فیزیک، کنکور دکتری فیزیک پزشکی شرکت کنید. ولی این نکته رو مد نظر قرار بدین که حتی اگر دروس فیزیک پزشکی رو بخونید و در کنکور دکتری رتبه خوبی کسب کنید، مرحله مصاحبه برای شما چالشی خواهد بود. چون قراره از بین شما و کسی که ارشد فیزیک پزشکی خونده و پایان نامه مرتبط داره، دانشجو دکتری انتخاب کنند. پس احتمالا شما به عنوان کسی که ارشد فیزیک پزشکی نخوندین و پایان نامه مرتبط ندارید، شانس قبولیتون در مصاحبه کاهش پیدا میکنه

      در مورد سوال دومتون هم جواب “بله” است. ولی در نهایت شما فقط در یک دانشگاه میتونید ثبت نام کنید. یعنی شما دکتری هر دو رشته رو شرکت می‌کنید، مصاحبه هر دو رو شرکت می‌کنید و در نهایت یک دانشگاه ثبت نام می کنید

      آرزو می کنم همیشه شاد و موفق باشید و بهترین ها براتون اتفاق بیفته

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد و نمی توان یک عدد کلی گفت

  9. Avatar photo
    نرگس گفته:

    سلام. من فیزیک خوندم و بعد هم برای ارشد ژئوفیزیک. جسته گریخته تدریس داشتم ولی کار مناسب پیدا نکردم
    40 سال دارم. به نظرتون شرکت در کنکور ارشد فیزیک پزشکی در این سن منطقیه؟
    کار خوبی پیدا می کنم؟
    (واقعا امیدوارم راهنماییم کنید)

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، استخدام در گرایش های مختلف فیزیک پزشکی بیشتر از اینکه به سن و مدرک وابسته باشد، به مهارتهای شما بعد از فارق التحصیلی بستگی دارد. یعنی بسیار مهم است در دوران تحصیل خود، صرفا دروس را پاس کرده اید و مدرک گرفته اید یا واقعا درک کرده اید و مهم است در طی گذراندن پروژه و پایان نامه خود ، مهارتی کسب کرده اید که برای بازار کار مفید باشد یا خیر. پس اگر تصمیم دارید در مقطع ارشد فیزیک پزشکی ادامه تحصیل بدهید، باید حتما با علاقه باشد نه صرفا برای مدرک گرفتن
      از طرفی گاهی در استخدامی ها شرط محدودیت سنی هم لحاظ می‌شود، البته نه در همه استخدامی ها. مثلا مراکز خصوصی بیشتر بر مهارت تمرکز دارند تا سن فرد

  10. Avatar photo
    Eli گفته:

    سلام خوب هستین.من سال سه رادیوتراپی هستم و حس میکنم شرایط کار کردن در مراکز پرتو درمانی رو ندارم و روحیم به بیماران سرطانی نمیخوره.آیا امکانش هست بعد از تحصیل در رشته فیزیک پزشکی در مراکز تصویر برداری کار کنم؟ میتونم گرایشم رو تغییر بدم به تصویر برداری پزشکی؟! چون علاقه خودم بیشتر به رادیولوژی هست

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، شما میتونید در ارشد فیزیک پزشکی گرایشی به جز رادیوتراپی انتخاب کنید و یکی از گرایش‌های تصویربرداری پزشکی، پزشکی هسته‌ای، لیزر، فراصوت و … را انتخاب کنید و هیچ منعی وجود نداره

  11. Avatar photo
    Asal گفته:

    سلام خسته نباشید میخواستم بدونم که کسانی که رشته رادیوتراپی میخونن یا اینکه از طریق فیزیک پزشکی رادیوتراپی بخونن مرحله درمان بیماری رو بر عهده میگیرن؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، مرحله درمان بیمار، یک عبارت کلی است که مراحل مختلفی رو در بر می‌گیره. وظایف یک رادیوتراپیست، میتونه متفاوت باشه و توسط مرکزی که استخدام میشین تعیین میشه. اما غالبا وظیفه رادیوتراپیست اجرای پلن درمان هستش. پس میتونم بصورت خلاصه بگم در اکثر موارد، مرحله اجرای درمانی که توسط پزشک مشخص شده با رادیوتراپیست هست. حالا اگه یک نفر کارشناسی رادیوتراپی هم خوانده بشه، احتمال استخدام و فعالیت در حیطه تخصصیش افزایش پیدا میکنه.

  12. Avatar photo
    فاطمه گفته:

    سلام روزتون بخیر
    فارغ التحصیلان کارشناسی رادیوتراپی جز کسانی هستند که درمان را بر عهده میگیرند ؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، در اغلب اوقات وظیفه کارشناس رادیوتراپی، اجرای پلن درمان است که این پلن توسط پزشک تعیین می شود.

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام دوست عزیز، زمینه فعالیت و تخصص سایت ما، رشته های فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی هست و در مورد موضوع مورد نظر شما، تخصصی نداریم

  13. Avatar photo
    Fati گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید من کارشناسی اپتیک و لیزر میخونم میتونم ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنم ؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، بله، طبق جدیدترین قوانین کنکور ارشد وزارت بهداشت، کلیه گرایش های فیزیک می توانند در کنکور ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنند.

  14. Avatar photo
    Hss گفته:

    سلام خسته نباشید
    من دانشجوی رشته رادیوتراپی هستم و در شرایط مشابهی که دوستان گفتند قرار دارم و امیدواری کمی نسبت به آینده شغلی دارم.
    برای گرایش ارشد درصورتی که قصد مهاجرت داشته باشم فیزیک پزشکی مناسب تره یا بیوتکنولوژی پزشکی ؟؟ از نظر شرایط اپلای و همین طور اینده شغلی و درآمد ؟
    (من خودم بیولوژی رو به فیزیک ترجیح میدم)

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، سایت ما به صورت تخصصی در زمینه رشته های فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی فعالیت میکنه و نمیتونیم مشاور خوبی برای رشته های دیگه از جمله بیوتکنولوژی باشیم. براتون آرزوی موفقیت میکنم❤

  15. Avatar photo
    Erfan گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من دانشجوی کارشناسی رادیولوژی هستم.میخواستم بدونم که برای ورود به رشته رادیوتراپی در ارشد باید از طریق فیزیک پزشکی گرایش رادیوتراپی وارد بشم؟و رقبایی که برای امثال من هستن در زمینه فیزیک قوی تر هستن،این مشکلی تو روند رسیدن به رادیوتراپی ایجاد میکنه یا ن؟!

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، بله، شما باید در کنکور فیزیک پزشکی شرکت کنید و بعد از قبولی، در دوران کارشناسی ارشد، گرایش رادیوتراپی را انتخاب کنید.
      متاسفانه این یک باور غلط است که احتمال قبولی دانشجویان رادیولوژی کمتر از دانشجویان فیزیک است! اگر رتبه های برتر ما را در پیج اینستاگرام دنبال کنید، متوجه خواهید شد که هرساله تعدادی از رتبه برترها مربوط به بچه های رادیولوژی است. از طف دیگر طبق تجربه و حتی کامنتهایی که دوستان در سایت نوشته اند، بالای 90 درصد دانشجویان فیزیک، پایه خوبی در دروس فیزیک، ریاضی ، اتمی و هسته ای ندارند. چون اغلب دانشجویان فقط صرف پاس کردن دروس را خوانده اند و کمتر کسی درک عمیق و مفهومی از این دروس دارد.
      در واقع آنچه قبولی شما را تضمین می کند، عملکرد شما در سال کنکوریتان است. چون قرار است مانند رقبایتان، فیزیک و ریاضی و اتمی هسته ای را از صفر یاد بگیرید و حرفه ای شوید. اگر در رسیدن به هدفتان راسخ باشید، منابع اصولی و حرفه ای انتخاب کنید و به معنای واقعی کلمه تلاشگر باشید، قطعا موفق خواهید شد. چیزی که ذهن شما را درگیر کرده صرفا یک مانع ذهنی است که در دنیای واقعی، حقیقت نداره. پس اجازه ندید مانع رسیدن شما به هدفتون بشه. پیشنهاد میکنم اگر سوالی دارید حتما در دایرکت اینستاگرام بپرسید تا مشاوره رایگان خدمتتون ارائه بشه. براتون آرزوی موفقیت میکنم دوست عزیز❤

  16. Avatar photo
    fatemeh گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    یک سوالاتی در رابطه با کنکور ارشد فیزیک پزشکی دارم خیلی ممنون میشم اگر پاسخ دهید
    من دانشجوی سال اخر فیزیک مهندسی هستم و میخوام برای ارشد فیزیک پزشکی بخونم . اول از همه اینکه امکانش هست یا نه ؟
    ممکنه یکم راجبه کنکور ارشد فیزیک پزشکی و رتبه مورد نیاز برای قبولی و درس ها توضیح بدین
    خیلی خیلی سپاسگزارم

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      اوقات به کام
      سلامت باشید
      بله، با توجه به این که فیزیک مهندسی (مهندسی فیزیک) یکی از گرایش های کارشناسی فیزیک وزارت علوم می‌باشد، شما قادر هستید تا با مدرک کارشناسی این رشته در کنکور کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی وزارت بهداشت شرکت کنید.
      در این مقاله “آزمون کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی” بطور کامل و جامع و مفصل در مورد کنکور کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی و دروس کنکوری اون و بهترین منابع برای مطالعه و ظرفیت پذیرش و … بطور کامل صحبت کردیم.
      برای کسب اطلاعات بیشتر ما را در پیج اینستاگرام آکادمی فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی به نشانی (physicpezeshki@) دنبال کنید تا از پست ها و استوری های آموزشکی و مشاوره ای و انگیزشی روزانه ما بهرمند شوید.

  17. عکس پروفایل کاربران سایت
    sheibanisana گفته:

    سلام خسته نباشيد
    اوقات به كام ان شاءالله
    من دانشجوي رشته ي راديوتراپي دانشگاه تهران هستم ولي خيلي از افرادي كه وارد اين رشته شدند بيشترشون ميگن بازار كار اين رشته خوب نيست
    و ميگن كه بايد يا فيزيك پزشكي يا علوم تشريح بخوني
    من يه سوالي داشتم اين رشته ما نميشه مثل رشته فيزيوتراپي بتونيم متخصص در اين راه بشيم؟ يعني راه متخصص شدن توي حوزه ي راديوتراپي فقط تدريسش در خارج از كشوره؟ و اينكه بخاطر بازار كارش همه انصراف ميدن اگر بشه يك توضيحي به من بديد لطف ميكنيد

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، سلامت و سربلند باشین
      برای رشته رادیوتراپی، در حال حاضر کارشناسی ارشد و دکتری خاص رادیوتراپی در کشور وجود ندارد. اما اکثر فارق التحصیلان رادیوتراپی، کنکور ارشد فیزیک پزشکی شرکت می‌کنند. چون یکی از گرایش های فیزیک پزشکی، رادیوتراپی است. لازم است تاکید کنم که گرایش رادیوتراپی در بین دانشجویان فیزیک پزشکی همیشه پر طرفدار بوده و هست. چون اگر مهارت کسب کنید و بتواید در حین گذراندن پروژه جایگاه علمی و مهارتی مناسبی کسب کنید، قطعا آینده موفقی خواهید داشت. مطمعن باشید در هر رشته ای که وارد شوید، زمزمه های پیدا نکردن شغل و مناسب نبودن رشته را خواهید شنید. چون ما باید باور کنیم که دوران مدرک گرایی تمام شده و باید مهارت کسب کنیم تا بازار کار به ما احتیاج داشته باشد و ما را جذب کند. خلاصه عرض بنده این است که عملکرد شما در ارشد فیزیک پزشکی، گرایش رادیوتراپی، آینده شما را تعیین خواهد کرد و همه چیز به خودتان بستگی دارد.

  18. Avatar photo
    Delaram گفته:

    سلام میخواستم اگر امکانش باشه توضیح بدین ایا کسی که ارشد فیزیک داره اگر بخواهد در رشته فیزیک پزشکی ادامه تحصیل بده بهتره از ارشد فیزیک پزشکی شروع کنه یا میشه مستقیم دکترا بخونه؟!

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      در آزمون دکتری فیزیک پزشکی دروسی از شما آزمون گرفته می‌شود که با توجه به این که شما وزارت علوم و رشته فیزیک بودین، بیش از 95 درصد سوالات برای شما جدید و کاملا ناشناخته است چون با دروس اون اصلا آشنایی ندارین پس باید وقت و زمان و انرژی بسیار زیادی برای یادگیری کامل این دروس مفهومی قرار بدین تا بتونین توی آزمون دکتری فیزیک پزشکی رتبه خوبی کسب کنید.
      پس از آزمون و کسب رتبه مناسب باید برین برای مرحله دوم که مصاحبه هست.
      در حین روند مصاحبه شما باید چندین ایستگاه رو پشت سر بذارین :
      1- ایستگاه رزومه آموزشی و پژوهشی (شامل تمامی مقالات، طرح تحقیقاتی، همکار طرح و … که دارین)
      در این ایستگاه تمامی این موارد توسط 4 استاد با H-index حداقل 10 بررسی میشن تا ببینن شما صلاحیت پذیرش در مقطع دکتری رو دارین یا خیر

      2- ایستگاه پایان‌نامه
      در این ایستگاه شما باید از پایان نامتون که ترجیحا باید مرتبط با علم و شاخه های فیزیک پزشکی باشه در طی زمان حدود 5 دقیقه دفاع کنید و اونجا به اساتید نشون بدید که در این زمینه می‌تونین کار ها و تحقیقات ارزشمند تری انجام بدین که مسلما در این ایستگاه اساتید از پایان‌نامه و کارایی که انجام دادین سوالاتی خواهند پرسید.

      3- ایستگاه تدریس
      توی این ایستگاه باید در طی زمان حدودی 10 دقیقه‌ای اون موضوعی که اساتید براتون در زمینه رشته دکتری که شرکت کردین رو بطور کامل و قابل فهم تدریس کنید.

      4- ایستگاه سرچ در منابع علمی
      در این ایستگاه باید بطور کامل با پایگاه های علمی و تحقیقاتی و مطالعاتی، همچنین روش های جستجو و … آشنا باشید.

      5- ایستگاه توانمندی های تخصصی
      در این ایستگاه 4 تا از اساتید برجسته و کاربلد در طی 15 دقیقه ازتون سوال تخصصی در زمینه کار قبلیتون و همچنین حیطه مورد علاقتون می‌پرسن و توانمندی های شما رو مورد ارزیابی قرار میدن.

      6- ایستگاه زبان انگلیسی (ایستگاه پایانی)
      در این ایستگاه باید با اساتید با زبان انگلیسی مکالمه کنید و همچنین باید بتوانید متون منتخب اساتید رو بخوانید و ترجمه کنید و پس از این کا در مورد اون متن ازتون سوال خواهند پرسید. در این بین ممکن است سوالات خارج از چارچوب از شما پرسیده شود و شما مورد ارزیابی قرار بگیرید.

      حال با این اوصاف می‌توانید کاملا تشخیص دهید که با توجه به توانایی علمی و مهارتیتون آیا میتونین با ارشد فیزیک حالت جامد در آزمون دکتری فیزیک پزشکی شرکت کنید و موفق شوید یا باید ارشد فیزیک پزشکی شرکت کنید و سپس به فکر دکتری فیزیک پزشکی باشید.

  19. Avatar photo
    zhw گفته:

    سلام خسته نباشید. رسیدن به فیزیک پزشکی از فیزیک راحتر است یا فیزیک مهندسی؟

    • عکس پروفایل امیرحسین صادقی
      امیرحسین صادقی گفته:

      سلام
      سلامت باشید
      هیچ تفاوتی نمی‌کنه
      فیزیک مهندسی و سایر گرایش ها و اسم های جدیدی که وزارت علوم روی شاخه های فیزیک قرار داده تماما زیر شاخه فیزیک محسوب می‌شوند و در عمل شما پس از گذراندن دوران کارشناسی و داشتن مدارک مجاز شرکت در کنکور کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی و یا فناوری تصویربرداری پزشکی می‌توانید در این آزمون ها شرکت کنید.

  20. Avatar photo
    Hossaini گفته:

    سلام ، وقت بخیر .
    ببخشید اینکه فیزیک پزشکی از نظر حرفه و پیشه از مهندسی پزشکی و بیوفیزیک مستقل است رو میشه ی کم بیشتر توضیح بدید ؟ چه تفاوت هایی این دو تا رشته در زمینه بازار کار دارن ؟
    ممنونم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید.
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً ایمیل یا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد