فناوری تصویربرداری پزشکی

آشنایی با رشته فناوری تصویربرداری پزشکی

فناوری تصویربرداری پزشکی چیست؟

تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس و گاما، امواج فراصوت (Ultrasound) ، میدان مغناطیسی، امواج ماکروویو و … انجام می شود.  تصویربرداری پزشکی شامل تکنیک های مختلف تصویربرداری مانند:

رادیوگرافی اشعه ایکس، فلوروسکوپی، تصویربرداری تشدید مغناطیسی ( MRI ) ، سونوگرافی یا همان تصویربرداری با استفاده از امواج فراصوت (Ultrasound) ، تکنیک های تصویربرداری پزشکی هسته ای مثل PET و SPECT ، تصویربرداری با استفاده از تجهیزات اپتیکی و لیزر ، تصویربرداری CT یا همان توموگرافی کامپیوتری و … است. اطلاعات استخراج شده از تصاویر به صورت اطلاعات آناتومیکی و یا عملکردی (فیزیولوژیکی) و یا تلفیقی از هر دو است.

اهمیت رشته فناوری تصویربرداری پزشکی

تصویربرداری پزشکی شامل روشها و فرآیندهای مختلف تصویربرداری از قسمت های مختلف بدن انسان با هدف تشخیص و درمان بیماری است. علاوه بر این برای پیگیری شرایط شخصی که بیماری او قبلاً تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفته است هم استفاده می شود.

تصویربرداری برای تصمیم گیری های پزشکی بسیار مهم است و می تواند استفاده از روشهای غیر ضروری دیگر را کاهش دهد. به عنوان مثال با استفاده از خدمات ساده تصویربرداری تشخیصی سونوگرافی، نیازی به انجام برخی مداخلات جراحی نیست.

با توجه به کاربرد تصویربرداری در تشخیص و پیگیری وضعیت سلامتی افراد، آشنایی دانشجویان و فارق التحصیلان رشته فناوری تصویربرداری پزشکی (Medical Imaging Technology) با روشها و تکنیک های مختلف تصویربرداری، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. در واقع دانشجویان رشته فناوری تصویربرداری پزشکی با فیزیک سیستم های تصویربرداری و روشهای نوین تصویربرداری آشنا شده و در جهت بهبود و ارتقا آنها گام برمی دارند.

در واقع هدف اصلی تربیت دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته فناوری تصویربرداری پزشکی، انجام پروژه های تحقیقاتی در راستای ارتقا و بهبود هریک از روشهای تصویربرداری، کالیبراسیون و کنترل کیفی سیستم های تصویربرداری پزشکی است.

در نتیجه هدفی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته فناوری تصویربرداری پزشکی دنبال می شود، فراتر از تربیت تکنسین سیستم های تصویر برداری پزشکی است! چون در مقطع کارشناسی رادیولوژی، آشنایی با اصول اولیه سیستم ها و تربیت اُپراتور انجام می شود و در مقاطع تحصیلات تکمیلی، هدف ارتقا دانشجویان است.

پس هدف از تربیت دانشجویان فناوری تصویربرداری پزشکی ارتقا سیستم های تصویربرداری، کنترل کیفی و کالیبراسیون دقیق آنهاست تا بهترین تصویر با کمترین آسیب به بیمار به دست آید. بنابراین باید تصویربرداری مؤثر ، ایمن و با کیفیت بالا انجام شود و در نتیجه تشخیص پزشک دقیق تر باشد.

گرایشهای رشته فناوری تصویربرداری پزشکی ( Medical Imaging Technology )

دانشجویان کارشناسی ارشد رشته فناوری تصویربرداری پزشکی معمولاً اواخر نیمسال دوم تحصیلی، گرایش مورد علاقه خود را انتخاب می کنند. این گرایشها عبارتند از:

تصویر برداری تشدید مغناطیسی ( MRI ) ، سونوگرافی یا همان تصویربرداری با استفاده از امواج فراصوت (Ultrasound) ، تصویربرداری پزشکی هسته ای، تصویربرداری با استفاده از تجهیزات اپتیکی و لیزر ، تصویربرداری CT یا همان توموگرافی کامپیوتری ، پردازش تصویر و رادیوبیولوژی

بعد از انتخاب گرایش و تعریف موضوع پایان نامه، دانشجو در یکی از گرایشهای فوق، مهارت و علم کسب می کند.

رشته های مجاز برای شرکت در کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی و مقاطع تحصیلی این رشته:

رشته فناوری تصویربرداری پزشکی مقطع کارشناسی (لیسانس) ندارد. این رشته دارای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی، فارق التحصیلان کارشناسی رشته‌های زیر، مجاز هستند:

  • کارشناسی رشته های فیزیک (کلیه گرایشها)
  • تکنولوژی پرتوشناسی یا همان رادیولوژی
  • تکنولوژی پزشکی هسته ای
  • تکنولوژی پرتو درمانی یا همان رادیوتراپی
  • مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک
  • مهندسي پزشكي گرايش باليني
  • مهندسی هسته ای

اگر علاقمند به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی هستید، مقاله ” آزمون فناوری تصویربرداری پزشکی ” را مطالعه کنید.

بازار کار رشته فناوری تصویربرداری پزشکی :

آینده شغلی رشته فناوری تصویربرداری پزشکی، تا حد زیادی به علم و مهارت کسب شده در طی گذراندن پایان نامه وابسته است و با توجه به آن، دانشجو می تواند در یکی از حیطه های زیر مشغول به کار شود:

  • انجام تکنیک های تصویربرداری در مراکز درمانی
  • بررسی و تحلیل روشهای جدید تصویربرداری و بررسی نقاط مثبت و منفی هر روش
  • کالیبراسیون و کنترل کیفی سیستم های تصویربرداری در مراکز درمانی
  • بررسی و انتخاب بهترین پروتکل تصویربرداری به منظور کاهش خطا و آرتیفکت های مختلف
  • فعالیت در حوزه آموزش در دانشگاهها و بیمارستان ها
  • پژوهش بر روی تکنیک های مختلف تصویربرداری و انجام پروژه های تحقیقاتی

تاکید می‌کنم؛ اگر رشته کارشناسی شما چیزی به جز رادیولوژی باشد، با تحصیل در مقطع ارشد تصویربرداری پزشکی، تکنسین دستگاه‌های تصویربرداری نخواهید شد! هدف رشته فناوری تصویربرداری پزشکی بسیار عمیق‌تر و حرفه‌ای‌تر از تربیت تکنسین دستگاه‌های تصویربرداری است.

رشته فناوری تصویربرداری پزشکی، تفاوت چندانی با رشته فیزیک پزشکی ندارد. پس برای اطلاعات بیشتر از آینده شغلی و بازار کار رشته فناوری تصویربرداری پزشکی، می‌توانید مقاله “آینده شغلی رشته فیزیک پزشکی” را مطالعه کنید. البته توجه داشته باشید همانطور که در ادامه توضیح داده‌ایم، گرایش‌هایی مثل رادیوتراپی در رشته فناوری تصویربرداری پزشکی وجود ندارد.

تفاوت رشته فناوری تصویربرداری پزشکی و فیزیک پزشکی :

از سال 1395 در سازمان سنجش پزشکی تصمیم گرفته شد که رشته MRI حذف و رشته جامع تر به نام رشته فناوری تصویربرداری پزشکی جایگزین آن شود. در واقع این رشته ادامه راه دانشجویان رادیولوژی است. فارق التحصیلان رشته رادیولوژی با مدالیته های مختلف تصویربرداری آشنا هستند و برای تکمیل علم و مهارت خود در تصویربرداری، وارد مقطع کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی می شوند.

همان طور که در مقاله ” رشته فیزیک پزشکی ” به صورت کامل توضیح داده شده، گرایشهای فیزیک پزشکی و فناوری تصویربرداری پزشکی مشابه هم هستند با این تفاوت که در رشته فیزیک پزشکی گرایش رادیوتراپی اضافه بر گرایشهای فناوری تصویربرداری پزشکی دیده می شود.

اما علی رغم یکسان بودن عنوان اکثر گرایشها، دانشجویان تصویربرداری پزشکی معمولاً advance یا پیشرفته مدالیته های مختلف تصویربرداری را آموزش می‌بینند. پس اگر فردی مثلاً با گرایش فیزیک وارد ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی شود، باید علم و زمینه خود را در مفاهیم پایه مدالیته های مختلف تصویربرداری ارتقا دهد و بتواند با دانشجویانی با بیس رادیولوژی هم سطح شود.

من کارشناسی فیزیک دارم، فیزیک پزشکی برای من بهتر است یا فناوری تصویربرداری پزشکی؟

اگر نظر و تجربه ما را بخواهید، قطعا برای فارق‌التحصیلان فیزیک، رشته فیزیک پزشکی بهتر از فناوری تصویربرداری پزشکی است. رشته فناوری تصویربرداری پزشکی، بیشتر ادامه راه رادیولوژی است. در ارشد فیزیک پزشکی مبنای اساتید این است که شما چیزی از علم پزشکی نمی‌دانید و از صفر باید یاد بگیرید.

اما در رشته فناوری تصویربرداری پزشکی، پیش ذهنیت اساتید این است که واحدهای مرتبط زیادی را در مقطع کارشناسی گذرانده‌اید. به همین دلیل در اکثر دانشگاه‌ها، واحدهای درسی رشته فناوری تصویربرداری پزشکی متفاوت با رشته فیزیک پزشکی است. پس پیشنهاد می‌کنم اگر در مقطع کارشناسی فیزیک خوانده‌اید، ارشد فیزیک پزشکی را انتخاب کنید.

جزییات و شرایط شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی را میتونید در مقاله ” آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی  ” مطالعه کنید.

16 دیدگاه برای “آشنایی با رشته فناوری تصویربرداری پزشکی

  1. Avatar photo
    Hosein گفته:

    سلام ، پسرم لیسانس مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد دارد، آیا می تواند ارشد تصویربرداری پزشکی را بدست بیاورد .

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، فرقی نمی‌کند فرزند شما از چه دانشگاهی فارق التحصیل شده باشد. تمامی فارق التحصیلان لیسانس رشته های مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک و مهندسي پزشكي گرايش باليني مجاز به شرکت در کنکور فناوری تصویربرداری پزشکی هستند.

  2. Avatar photo
    ليلا نوذري گفته:

    سلام وقت بخیر
    میشه با گرایشMRI رشته فناوری تصویربرداری پزشکی مطب خصوصی داشته باشیم؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، خیر، در واقع اگر همین مقاله را با دقت مطالعه کرده باشید، زمینه‌های کاری رشته‌های فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی، اصلاً به نحوی نیست که بتوان مطب خصوصی زد و کاملاً با رشته پزشکی عمومی یا تخصص متفاوت است. پیشنهاد میکنم مجدداً مقاله را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

  3. Avatar photo
    فاطیما گفته:

    سلام وقتتون بخیر من میخوام ارشد شرکت کنم ولی این رشته جزو کد های رشته نیست
    مهندسی بافت و بیومواد زیر مجموعه مهندسی مواد و متالورژی میشه
    بیومکانیک و توانبخشی هم زیر مجموعه مهندسی مکانیک میشه
    بیوالکتریک و فناوری اطلاعات و مهندسی ورزش هم که زیر مجموعه مهندسی برق میشه
    برای تصویر برداری پزشکی باید کدوم رو
    انتخاب کنم ؟مهندسی برق؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، رشته فناوری تصویربرداری پزشکی جز رشته های ارشد وزارت بهداشت است. رشته فناوری تصویربرداری پزشکی یک رشته مستقل است و زیر مجموعه هیچ رشته دیگری نیست. برای دیدن این رشته، اینجا کلیک کنید و در صفحه 36 نام رشته فناوری تصویربرداری پزشکی و رشته های مجاز برای شرکت در کنکور ارشد رشته فناوری تصویربرداری پزشکی را ببینید.
      طبق دفترچه کنکور ارشد وزارت بهداشت، فقط افرادی مجاز به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی هستند که مدرک کارشناسی آنها، یکی از موارد زیر باشد:

      کارشناسی رشته های فیزیک (کلیه گرایشها)
      تکنولوژی پرتوشناسی یا همان رادیولوژی
      تکنولوژی پزشکی هسته ای
      تکنولوژی پرتو درمانی یا همان رادیوتراپی
      مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک
      مهندسی هسته ای

  4. Avatar photo
    Rana گفته:

    سلام من در رشته تصویر سازی در هنرستان تحصیل میکنم ایا میتونم وارد رشته تصویر گری پزشکی بشم؟؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، خیر دوست عزیز
      فقط افرادی مجاز به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد فناوری تصویربرداری پزشکی هستند که مدرک کارشناسی آنها، یکی از موارد زیر باشد:

      کارشناسی رشته های فیزیک (کلیه گرایشها)
      تکنولوژی پرتوشناسی یا همان رادیولوژی
      تکنولوژی پزشکی هسته ای
      تکنولوژی پرتو درمانی یا همان رادیوتراپی
      مهندسی پزشکی گرایش بیوالکتریک
      مهندسی هسته ای

  5. Avatar photo
    شایان منوری گفته:

    سلام خسته نباشید…..درامد ماهیانه رشته فناوری تصویر برداری پزشکی حدودا چقدر هست ؟؟ و اینکه ایا قبول شدن در کارشناسی ارشد این رشته دشوار و سخته ؟؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام وقتتون بخیر، با توجه به گسترش حوزه کاری در رشته فناوری تصویربرداری پزشکی، نمی توان عدد مشخصی برای درآمد ماهیانه تعیین کرد. اما در مورد سوال دومتون، درست است که ظرفیت پذیرش در رشته فناوری تصویربرداری پزشکی کم است ولی اگر منابع حرفه ای انتخاب کنید، در مسیر دُرست قدم بردارید و پشتکار داشته باشید، قطعا می توانید در این مسیر موفق شوید. شما از رتبه دو تصویربرداری پزشکی سال 1402 که از دانشجویان ما بودند، هیچ چیزی کمتر ندارید! پیشنهاد میکنم مصاحبه ایشون رو در صفحه رتبه های برتر ما ببینید. اگر نیاز به مشاوره دارید، میتونید به دایرکت پیج اینستاگرام به نشانی physicpezeshki پیام بدین و از مشاوره رایگان استفاده کنید.

  6. Avatar photo
    امیر گفته:

    سلام…در رشته فناوری تصویربرداری پزشکی میشه به عنوان تکنسین دستگاه مشغول به کار شد؟

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، اگر پایه رادیولوژی نباشه، خیر! چون به صورت کلی هدف پرورش دانشجویان فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی، تکنسین دستگاههای تصویربرداری نیست! پیشنهاد میکنم مقاله ” آینده شغلی فیزیک پزشکی” رو مطالعه کنید. خیلی شفاف داخل اون مقاله توضیح دادیم.

  7. Avatar photo
    مریم صمدی گفته:

    با سلام .با مدرک مهندس پزشکی هم میتوان ارشد تصویربرداری رفت .پس لطفا بیشتر توضیحات بفرمایید در این خصوص

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، طبق دفترچه کنکور ارشد وزارت بهداشت، کارشناسی رشته مهندسی پزشکی گرایش های بیوالکتریک و بالینی، مجاز به شرکت در کنکور ارشد رشته فناوری تصویربرداری پزشکی هستند.

  8. Avatar photo
    فاطمه گفته:

    خیلی خوب بود ،ممنون از توضیحات شما. کاش ارشد مهندسی پزشکی(بیو الکتریک) را هم با فناوری تصویربرداری پزشکی مقایسه میکردید.

    • عکس پروفایل محدثه ابراهیمی
      پشتیبان سایت گفته:

      سلام اوقات به کام، خوشحالم که این مقاله براتون مفید بوده
      سایت ما به صورت تخصصی در زمینه کنکور فیزیک پزشکی و تصویربرداری پزشکی فعالیت میکنه و رشته مهندسی پزشکی در حیطه فعالیت ما نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل خود را وارد کنید.
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً ایمیل یا شماره موبایل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد